Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjøte til bolig

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en leilighet i Oslo sommeren 2005, men på selvangivelsen min står det ingen ligningsverdi for boligen. I tillegg har jeg ikke fått tilsendt skjøte for boligen. Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig over det siden jeg har kjøpskontrakten og bekreftelse fra meglerkontoret at penger er overført og sluttført. Bør jeg ha papiret på skjøtet eller er det blitt "gammeldags"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kjøpt meg en leilighet i Oslo sommeren 2005, men på selvangivelsen min står det ingen ligningsverdi for boligen. I tillegg har jeg ikke fått tilsendt skjøte for boligen. Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig over det siden jeg har kjøpskontrakten og bekreftelse fra meglerkontoret at penger er overført og sluttført. Bør jeg ha papiret på skjøtet eller er det blitt "gammeldags"?

8086830[/snapback]

Hei. Hva slags leilighet er dette snakk om? Dersom dette er en andelsleilighet (borettslag), finnes det ikke noe skjøte. Når man kjøper andelsleilighet, får man et andelsbrev som har mye samme funksjon som et skjøte. Er det derimot en selveier skal du ha fått skjøte av megler ved eiendomsoverdragelsen. Dersom dette er snakk om eierleilighet, finnes det uansett kopi av skjøtet hos tinglysningsmyndighetene. Du kan med andre ord bestille det derfra, men du SKAL få orginalen ved overtakelse av leiligheten. Om du har mistet skjøtet er det heller ingen krise. Som sagt kan kopi bestilles, og det er mange som klarer å rote bort orginalen. Ingen kan misbruke skjøtet dersom det er kommet på avveie.

Når det gjelder ligningen, så er jeg litt mer på usikker grunn. Kjenner ikke helt til dette, men tror ikke borettslagsleiligheter har ligningsverdi på samme måte. Dette er fordi i praksis så kjøper man en leierett når man kjøper en andelsleilighet. Men som sagt her kan jeg ta feil. Er det derimot ny selveierleilighet du har kjøpt, kan det hende at ligningsverdien enda ikke er fastsatt. Dette kan ta noe tid.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Tror jeg ville anbefalt deg å gå til megleren du kjøpte av og høre om du kan få ligningsverdien og evt kopi av skjøtet. Høres litt rart ut at du ikke har fått det. Vanlig at megler legger ut boligen for salg før de har fått ligningsverdien, men du har krav på denne informasjonen innen kontraktsundertegning. Tror ikke dette får konsekvenser for skatten så lenge du ikke har nettoformue, men det er greit å ha alt på stell. Grovt regnet kan ligningsverdien ikke være høyere enn 1/3 enn verdien av eiendommen. Er dette en eldre leilighet vil den mest sannsynlig være betydelig lavere enn dette da den sjelden oppdateres.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...