Gå til innhold

Står fast med overklokkingen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg begynner med å nevne delene jeg bruker jeg:

Intel Core2Duo E6400 @ 2.13 GHz

MSI i975X PLATINUM PE

Geil 1GB (2x512MB) PC6400 DDR2 800Mhz 5-5-5-12

Da jeg først kjøpte denne pc'en hadde hk'et problemer med å kjøre 800 Mhz på ram'ene, fordi det fantes ingen ratio som passet til dette, men jeg flashet bios, og når har jeg ratio 1:1.5, slik at FSB er 266, og multiplier på cpu hopper mellom 8x og 6x ettersom det kreves.

Jeg har prøvd og prøvd å overklokke systemet mitt, uten stor lykke.

Det jeg har prøvd: fsb 400, ratio 1:1, ram voltage 2.4 og cpu voltage rett over stock (har prøvd veldig mye forskjellig).

Men ved nesten alt jeg har testet, så vil ikke pc'en starte.

Problemet er at alt under 400 fsb på 1:1 ratio (som jeg har blitt fortalt er det beste) så vil jo ikke ram'ene min yte så bra som de skal som stock en gang. Og som dere ser er det ram som er mitt store problem. Jeg har prøvd med ratio som 1:1,25, men da slår pc'en seg helt vrang, og nekter og starte.

Så det jeg lurer på er om noen har noe tips til hva jeg skal prøve?

Er det beste bare å kjøpe nye ram, og bare glemme hele overklokkingen?

Jeg fikk en gang til å sette fsb til 350, men da med ratio 1:1, noe som gjorde at ram'ene ikke yter bra. Så cpu er ganske velvillig, og det strekker langt på stock voltage.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei du vil jo ikke det , men cpu'en din skal nok tåle 3,2ghz = 400bus speed , og 8*multi,,

da får du brikkene på 800mhz, ligger selv på dette nå , funker fjell men den var kresenen på vcore ligger nå på 1,385v på asus p5b,

du kan jo legge deg på 2.8ghz og få 750mhz ram ,funker bra det og ! da har du en veldig grei klokk ,som man somregel ikke trenger vcore change

btw 2,4v er vel litt mye på ramen ?

Lenke til kommentar
nei du vil jo ikke det , men cpu'en din skal nok tåle 3,2ghz = 400bus speed , og 8*multi,,

da får du brikkene på 800mhz, ligger selv på dette nå , funker fjell men den var kresenen på vcore ligger nå på 1,385v på asus p5b,

du kan jo legge deg på 2.8ghz og få 750mhz ram ,funker bra det og ! da har du en veldig grei klokk ,som man somregel ikke trenger vcore change

btw 2,4v er vel litt mye på ramen ?

8095175[/snapback]

takk for svar.

Ja, var 2.3.

Men, hva er grunnen til at det første ikke vil fungere? 400 fsb.., tror du det er vcore på cpu eller ram? eller er det noe helt annet?

Endret av Prec1sioN
Lenke til kommentar

Hei,

Ikke for å kapre noen tråd men har samme problem som deg ang ram:

Sliter med Geil ram jeg og - har satt 4-4-4-12 ved DDR2-800 da fungerer det... men dersom jeg setter ned forholdet mellom cpu og ram ... slik at rammen står som DDR2-667 og klookker proc'n så kommer jeg ikke opp til mer enn 780mhz på rammen før maskinen henger...

Corsair xms2 gikk mye høyere... ca 980mhz fikk jeg ut av denne....

BTW Geil rammen som jeg har er av typen 1GBX2- SKU#GX22GB6400UDC. Denne er faktisk kjørt med opptil 2.45V uten problemer.

Lenke til kommentar

Enig med KenBjork. Du kan kjøre mass strøm gjennom Geil-brikkene, de er også fine å overklokke. Jeg har 2x 1GB Geil PC2-5300 Ultra som kjører stock på 667MHz og 5, 5, 5, 15 timings, nå kjører jeg dem på 840MHz og 4, 4, 4, 15 med 2,25 eller 2,3V. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...