AndyNor Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Jeg prøver nå å legge inn XP på den nye 80GB harddisken jeg har puttet inn i steden for en 10GB'er, cd'en starter opp, lager NTFS partisjon, og installerer filene, og starter på nytt. så kommer dette: couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) NTLDR: couldn't oprn drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) noen som vet hva som kan være galt? Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Sjekk at disken står som master. Ole Lenke til kommentar
AndyNor Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 ja, de står i master. har forsøkt sikkert 20 ganger med forskjellige oppsett. Det virket til slutt :smile: aner ikke hva som var galt.. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 ...............[Dobbelpost].......... [ Denne Melding var redigert av: oleredv på 2002-12-10 13:47 ] Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Pleier som regel å ordne seg til slutt....:wink: Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Du sier "de står i master", du har bare en disk / CD-rom etc. som master pr kabel håper jeg? Bare skrivefeil antagelig? Hvis du kun har harddisken på IDE0 og så CD-Rom på IDE 1, fungerer det da? Hadde vært artig å høre, så kan vi ta det derfra. Lenke til kommentar
AndyNor Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 Fra hovedkortet går det 3 slike tynne breie kabler, der 2 av dem har 2 utganger, og den tredre har 1 (den går til diskettstasjon). Den ene av de 2 like går opp til dvd spilleren og cd-brenneren (begge virker) mens den andre går nå bare til 1 harddisk (som nå virker) Den står på master, men det var vist 4 måter å sette den i master på, og jeg prøvde meg frem, men fikk altid den feilmeldingen som står litt høyere her. Det har vel ikke noe å si hvilken av strøm-kontaktene jeg bruker? eller hvilken av de to utgangene på den tynne kabelen jeg fester til harddisken? plutselig bare virket det, uten at jeg hadde forandret noe siden sis gang jeg fikk samme error'en. uansett, glad for at det virker nå :smile: kansje har det noe å si hvilken vei kablene går..var litt uheldig å blande dem underveis, da jeg prøvde å få med den gamle hd'en også. men så lang var ikke kabelen. Edit: det skulle stå "den", ikke "de" i det innlegget [ Denne Melding var redigert av: andynor på 2002-12-10 14:13 ] Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Hei! Hyggelig at det fungerer for deg. Det er mest sansynlig ikke 4 forskjellige måter å sette den til master på. Som regel så kan man velge om disken skal være Master - Slave - eller cable select.. Hvilken strømkontakt du bruker skulle vel ikke spille noen rolle tror jeg, så lenge du bruker en av de 4 pinners kontaktene som er til hardisker eller CD-Rom etc. Edit: Skrivefeil [ Denne Melding var redigert av: larskrru på 2002-12-11 01:29 ] Lenke til kommentar
vegge Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 På WD-disker så kan man velge mellom 3-4 alternativ. Så vidt jeg husker fra min avdøde IBM-disk, så var det der mange flere alternativer. Det var liksom en master på 16 heads, en på 32 heads og masse slikt tull. Det er mulig at dette har vært problemet..? Ellers bruker jeg alltid den ytterste kontakten på IDE-kabelen til master-disken. Men jeg har ikke peiling på om det er nødvendig. Litt vesentlig hvis harddisken står på Cable Select da! Hovedkort --> IDE-kabel --> Kontakt1 (slave) --> Kontakt2 (master) Rett meg hvis jeg tar feil! :smile: Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Det er sant at noen disker har flere måter og sette master på. Dette er fordi produsenten er LATE og har da produsert en hel rekke harddisker med forskjellige spesifikasjoner, men har ikke laget induviduelle oppsett av jumpere. Dette vil si i praksis at hvis du ikke setter jumperene riktig til den typen hd du har så funker det ikke. Men som regel så står det jo på hd'n hva slags antall spor,sektorer osv den har og hvilken master/slave settings som skal brukes på den typen. Lenke til kommentar
AndyNor Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Rett over baksiden, der jumperene sitter, er det en 2*2 tabell der hver av rutene inneholder 3-4 måter å sette jumpere på (master, slave, og noe annet jeg ikke vet hva er for noe) De 2*2 rutene har 16 pinn, 15 pinn, 32 pinn , og ett eller annet med "spinn" (føler ikke for å åpne opp en gang til å se) (IBM 80GB Deskstar 120GXP) men det som virker nå, er master på 16pinn (standard) på utgangen/inngangen midt på IDE kabelen. Det rare var at hd'en virket når winxp cd'en formaterte, og flyttet filene til den, men sluttet å virke når pc'en skulle starte opp fra den. 1. gangen jeg la inn hd selv (dette var tredje), virket det heller ikke, men da hadde jeg bare glemt å putte inn IDE kabelen. Det var en WD, kansje de er litt lettere å ha med å gjøre, ikke vet jeg :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå