Gå til innhold

Ønsker tips om gode hovedkort

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Skal bygge ny pc, og kommer nok ikke til å klokke opp noe men ha det som det er.

Planlegger å bruke Intel core 2 duo e6600 lga775 prosessoren, og har bl.a kikket på hovedkortet asus p5b-e plus.

Tenker å bruke msi geforce 8800gts 320 Mb gddr3 elelr annet tilsvarende skjermkort, og 2 gb ram fra crusial eller gain.

Vil ha et mest mulig stabilt kort, med mange tilkoblingsmuligheter som er mest mulig klar for fremtiden og fungerer bra.

Hvordan ser man på en enkelt måte hvordan kort X er i forhold til kort Y, og finnes den noen lister som rangerer kortene?

Ser at noen kort er vista godkjente nå, mens andre kort sagt fungerer bra med vista.

Er vel også en ting å ta med seg....

Prisen spiller ikke så stor role, bortsett fra at 30000 er for mye og jeg antar et kort til 10 kroner er for dårlig.

Ser for meg rundt 1200-1500 uten at det er noe absolutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ihvertfall ingen problemer med å anbefale P5B-E Plus, mitt fungerte out-of-the box uten tull. Skulle jo bare mangle, men erfaringsmessig er det dessverre ikke alltid slik i praksis. Sette opp tre disker i raid var lett og det har ikke vært problemer med dem. Kortet er helt stabilt og jeg har overhode ikke hatt problemer med det. En ting som er verdt å vite er at du bør ha diskettstasjon og disketter til chipsetdrivere når du skal installere windows.

Om du senere skulle bestemme deg for å overklokke er det godt for høye frekvenser, ref. denne tråden.

Det er vanskelig å rangere hovedkort da de fleste hovedkort med samme chipset er noenlunde like raske. Det er også avhengig av hva du ser etter og hvilke egenskaper du trenger i et hovedkort. Jeg anbefaler å lese tester av hovedkortene du vurderer, og google er din venn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Google, som alltid... :-)

Ser at asus har sluppet flere hovedkort for vista, er det noe å satse på?

Tenker bl.a på asus p5b plus vista edition til 1400 på psdata.

Komplett bruker mye crusial minne til hovedkortene, mens psdata bruker geil.

like gode?

tenkte et oppsett noe ala dette:

Tower: Thermaltake matrix vx

Strøm: Thermaltake 750W

Hovedkort: asus p5b plus vista edition

Prosesssor: intel core 2 duo e6600

Minne: Geil 2 x 1 Gb pc6400 800 Mhz ultra

skjermkort: msi geforce 8800gts 320 Mb gddr3

DVD/cd brenenr: 2 stk. samsung sh-s183a s-ata brennere

harddisk: WD caviar SE16 500Gb sata2 16/7200

Lenke til kommentar

Det følger en fjernkontroll med litt fine funksjoner med P5B-Plus Vista, i tillegg er det flashminne på hovedkortet som er beregnet til å akselerere Windows Vista. Den kan selvfølgelig brukes til mye annet, bl.a. er den bootbar. Med P5B Premium Vista følger det også med en slik. Veldig stilig, men om du trenger den og hva du er villig til å betale for i ekstrafunksjoner er selvfølgelig opp til deg selv.

Geil og Crucial lager begge gode minnebrikker, og jeg har ikke hørt om kompatibilitetsproblemer med noen av dem. Crucial er derimot bedre å klokke med om du senere skulle bestemme deg for det.

Resten av oppsettet ditt ser bra ut, kvalitetsdeler alt sammen. Har samme dvd-brenner, ingenting å utsette på den.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

hvis vista edition kun går på ekstra dill som følger med, så ser jeg ingen grunn til å bruke dem.

Tenkte kanskje det var stabilitets og ytelsesforskjeller som var greie å få med.

Flashminnet, vil det utgjøre vesentlig forskjell som er verdt den økte prisen?

Lenke til kommentar
hvis vista edition kun går på ekstra dill som følger med, så ser jeg ingen grunn til å bruke dem.

Tenkte kanskje det var stabilitets og ytelsesforskjeller som var greie å få med.

Flashminnet, vil det utgjøre vesentlig forskjell som er verdt den økte prisen?

8091141[/snapback]

Flashminnet gjør som sagt at visse operasjoner i Vista går raskere, om det er verdt pengene er opp til en selv. Personlig ville jeg ikke betalt betydelig (100kr ja, 500kr nei) ekstra for det.

Utenom alt dillet, er hovedkortet (premium, siden jeg legger opp for SLI) verd pengene?

8091924[/snapback]

Skulle jeg brukt 2000 på en hovedkort ville jeg kjøpt ASUS P5N32-E SLI, om du vil ha SLI må du dessuten ha et hovedkort med Nvidiachipset, da de med Intelchipset i utgangspunktet ikke støtter SLI. Muligens med modifiserte driver, men da, har jeg for meg - noen rett meg om jeg tar feil, med lavere ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...