Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lov for meg (16år) å ha sex med ei på 15 år?

Gjest Gjest!

Anbefalte innlegg

Seksuell lavalder i norge er 16 år, Dermed er det eit lovbrudd uansett kva alder ein ein har ( så lenge ein sjølv er over 16 år)

Men strafferamma derimot vil variere iforhold til alderen til "syndaren".

Men ja, familien hennar kan anmelde deg for sex med mindreåring. Sakene i kautokeino er eit bevis på det. der snakker ein om jenter i 14-15årsalderen, men eldre menn som utførte "overgrepa".

Loven skiller også mellom under 14 eller mellom 14 og 16.

I praksisk vil det nok ikkje bli noko problem med 15åring jente og 16årig gutt, juridisk derimot er det eit lovbrot.

8086769[/snapback]

Stemmer, men denne lover er ikke laget for å sette inn kjærester med et par år som skiller seg, den er laget for å hindre kåte 40år gamle menn fra å pule på småjentene. Det er det dessverre veldig få som forstår.

Men ja, trådstarter. Du kan bli anmeldt. Læreren min på ungdomskolen fortalte om et tilfelle der han hadde en kamerat på 17 og ei venninne på 15. De hadde vist vært sammen en stund og bestemte seg for å ha sex. Foreldrene til jenta fant det ut og han ble meldt til politiet. Akkurat hva som hendte husker jeg ikke, men lurer på om han ikke måtte betale no bøter og sitte inne i noen uker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
yups, det er nok noe i det Jankee sier. Den største "faren" er egentlig vedkommendes foreldre. Det kan med loven i hånd politiandmelde deg. Spørsmålet er om du blir dømt, det er ikke sikkert, men uansett så er det ikke morsomt og bli kallet inn i politiavhør og å gå gjennom hele den smørja. (sjansen for at noen rykter spres er også overhengende hvis det skulle skje)

8086890[/snapback]

Det skal veldig gode advokater til for å dømme deg får å ha pult ei jente som er ett år yngre. De må bevise at dere ligger flere år unna hverandre i fysisk/psykisk utvikling, og det er ekstra vanskelig siden jenter modnes fortere i den alderen.

8086921[/snapback]

det var vel hele poenget mitt?

At man neppe blir dømt, men at det er ganske "kjedelig" å bli satt i søkelyset......

Kan vel også legge til at dere jeg vokste opp var det ikke uvanlig at mange gutter i 16-18 års alderen hadde seg med jenter i 14-15-16 års alderen. Ingen av dem ble dømt for noen ting, men jeg skal love deg at de begynte å svette litt når de ble kalt inn til avhør hos politet fordi forelderene hadde funnet ut forholdene og lagt inn anmeldelse......

8087156[/snapback]

Huff. Alle vet at jeg får meg noe. Jeg får tilogmed fortelle politiet om det :D

Lenke til kommentar

Begge må være 16år eller eldre. Det sier loven.

Men hvis dere begge vil, så er det da ikke noe stress å gjøre det. Men hvis jenta ikke vil og etter at dere har hatt sex angrer, kan hu andmelde deg og du blir bura inne : p men dette skjer seff ikke hvis dere begge vil det :)

Lenke til kommentar
Hehe.. Det skal jeg hvis mamma prøver seg igjen.. :p

Men sånn er vel omtrent alle foreldre.. Litt gammeldagse, og beskyttende for sine små barn.

Gruer meg egentlig til jeg kommer i samme situasjon som pappa idag, det å komme brasende inn på rommet til lillegutt liggende naken med dama i senga... Blir vel litt sånn jeg da og tror jeg.. :p Men så tenker jeg sikkert: "Uff, jeg husker den gangen pappa...."

Takk for kjappe svar forresten! :)

8086624[/snapback]

Eller du bare husker å banke på døra... :D

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon selv.

Jeg er 16, og kjæresten min er 14(15 om 20 dager).

Uansett, har nesten lest meg ihjel mtp. hvordan paragrafen blir brukt i praksis.

Som -Nyhus- sier, så tror jeg ikke det skulle gjøre noe om vi hadde sex.

Det er vel heller det om man skulle bli "fersket" som kan være "farlig".

En hysterisk mor som er livredd for at to personer som elsker hverandre koser sammen. Om hun da finner ut at man har hatt sex, er det vel store muligheter for at dattera blir litt "manipulert" til å egentlig ikke ville ha sex likevel.

Det er iallefall det jeg er bekymret for. Om begge vil, så er det jo greit. Men nå er jo foreldre flink å vri hjernen til "småunger" da. ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen fare om det gjør det så lenge det er frivillig fra begge parter.

Jeg og kjæresten min hadde sex første gang når hun knapt hadde fylt 14år, jeg var da 16. Litt etter den første gangen så gikk hun til moren sin og spurte om det var greit at hun begynte på p-piller (ville ha moren sin til å betale ;)) og det var helt greit. Så de vet det nok veldig godt og har ikke gjort noe nummer ut av det. Har ikke hørt noe om det i hele tatt egentlig. Heldige sånn sett :)

Men som sagt, tror ikke det er noen fare om dere begge vil og det ikke er under press. Men husk å ta det med ro første gangen!

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...