Maeuen Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 har tenkt lenge på å kjøpe meg et 8mm eller liknende kamera med muligheten til å bytte ut objektiver. har noen tips til hva jeg bør tenkte på, eller kameraer å titte på. det trenger ikke være 8mm, men jeg vil helst at det ikke skal koste skjorta, og ha muligheten til å bytte ut objektiver. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Da ville jeg heller kikka etter 16 mm. 8 mm film er blitt så utilgjengelig. Men jeg har selv et fint 8mm kamera, og av egen erfaring er de beste stedene å leite på loppemarked og bruktbutikker. Jeg har ikke noen spesielle merker å anbefale, men Canon har jo grei kvalitet da. Prisen varierer, siden det alltid er brukte varer, men du kan glatt få et flott 8 mm kamera til 70 kr. Film er litt dyrere (ca 200 - 300 kr for 3 minutter inkl. fremkalling). Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 200-300kr, inkludert fremkalling sier du? Jeg trodde dette var svinedyrt jeg... Men kameraene blir kanskje dyre om du skal få med deg handlingen på en monitor i tillegg? Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 200-300kr, inkludert fremkalling sier du?Jeg trodde dette var svinedyrt jeg... Men kameraene blir kanskje dyre om du skal få med deg handlingen på en monitor i tillegg? 8093980[/snapback] 200-300 kr. er prisen for 3 minutter 8 mm film, bare for å få det på det klare. 16 mm er nok litt dyrere. Fremkallingen er noe som følger med i prisen og innebærer at man sender den inn til et firma i Sveits (akkurat det er jeg litt usikker på, mulig det var England også). Klart kameraene blir dyrere med ekstrautstyr, men dette vet jeg ikke så mye om. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Det meste av slike veldig "sære" ting må sendes til Sveits for tiden. Fotobutikker kan som oftest hjelpe til med adresse eller selve forsendelsen. 8mm og muligens også Kodachrome tror jeg fra Sveits sendes videre til USA, så tiden fra du sender rullen til du får den igjen, er ganske lang. Jeg tipper at disse tjenestene etterhvert vil forsvinne helt, noe som er virkelig synd. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det meste av slike veldig "sære" ting må sendes til Sveits for tiden. Fotobutikker kan som oftest hjelpe til med adresse eller selve forsendelsen. 8mm og muligens også Kodachrome tror jeg fra Sveits sendes videre til USA, så tiden fra du sender rullen til du får den igjen, er ganske lang. Jeg tipper at disse tjenestene etterhvert vil forsvinne helt, noe som er virkelig synd. 8111981[/snapback] Om jeg ikke tar veldig feil er selskapet som fremkaller 8 mm film forplikta til å fremkalle det så lenge det finnes film av deres merke/generelt. Men at 8 mm blir borte er det liten tvil om. Tror ikke det blir produsert noe mer, kanskje med untak av noe småtteri i USA. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Om jeg ikke tar veldig feil er selskapet som fremkaller 8 mm film forplikta til å fremkalle det så lenge det finnes film av deres merke/generelt. Men at 8 mm blir borte er det liten tvil om. Tror ikke det blir produsert noe mer, kanskje med untak av noe småtteri i USA. 8113076[/snapback] Ja, det er riktig. Problemet er at produktene er i ferd med å forsvinne, og da også fremkallingstjenesten. Så det ble lagt frem fra feil side av meg... er jo ingen grunn til fremkallingstjeneste om prodkuktet ikke lenger eksisterer Vanlig E6/Dias vil nok fortsatt eksistere en god stund, men Kodachrome og 8mm er nok på vei ut. Færre og færre kjøper det, færre og færre selger det, prisene går opp på grunn av høyere produksjonskostnader pr. enhet, og så har vi en ond sirkel. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hva med prisene på 16mm og 35mm? Og når dere snakker om fremkalling. Snakker vi da om at du får en harddisk med video tilbake eller kun at de heller litt fremkallingsvæske på filmen din? Lenke til kommentar
kraglund Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Nård et snakkes om "8mm eller lignende" er det formodentlig Super-8 som menes. Det virkelig gamle 8 mm er godt og vel begravet og bør søkes i museal sammenheng. Kamera med utskiftbar optikk var vel i sin tid i den aboslutt øverste delen av markedet. Jeg antar at slike vil være mangelvare, men er litt usikker. 16mm/35mm er nokså forskjellig fra 8mm og blir vel en annen diskusjon. "Fremkalling" betyr i min språkbruk at en film med kjemikalier blir prosessert og sluttproduktet blir en fysisk film. Slik film kan være både positiv og negativ. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Og når dere snakker om fremkalling. Snakker vi da om at du får en harddisk med video tilbake eller kun at de heller litt fremkallingsvæske på filmen din? 8113562[/snapback] Man får tilbake selve filmen fremkalt, ikke kopiert over på et annet format. Det vil si at du får selve den fysiske filmrullen tilbake, slik at den kan spilles av på en egnet filmfremviser. Skal du ha den på DVD/mini-DV eller noe annet, må du deretter levere filmrullen(e) til et sted der de overspiller filmen til et annet format. Mange fotobutikker tilbyr akkurat dette... jeg har de siste månedene kopiert hundrevis av timer med gamle familiefilmer til DVD Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Men hvorfor har jeg en følelse av at jeg ikke kan levere min 35mm til fotobutikken på hjørnet og få super kvalitet tilbake? Skal jeg ha DV-kvalitet kunne jeg jo nesten ha filmet med DV-kamera i utgangspunktet(nesten). For å holde oss litt til topic: Snakker trådstarter om film-film eller Hi8 el.? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Men hvorfor har jeg en følelse av at jeg ikke kan levere min 35mm til fotobutikken på hjørnet og få super kvalitet tilbake? Skal jeg ha DV-kvalitet kunne jeg jo nesten ha filmet med DV-kamera i utgangspunktet(nesten). Nja, nå snakket jeg om 8mm (dobbel/regulær 8 og super8) og 16mm. Tenkte ikke på 35mm som man vel må ha profesjonelle til å gjøre for seg. Selv om man overfører film (8, 16 og 35mm) så beholder man litt av filmfølelsen i bildet selv om det blir overført til DV. Man mister imidlertid mye informasjon, spesielt på 35mm, ved overføringen på grunn av relativt lav oppløsning på video i forhold til informasjonen i film (også HDV), men grunnen til overføring er jo for de fleste å slippe å dra frem fremviseren hver gang de vil se på foreldrenes gamle smalfilmer fra seksti og syttitallet. Det er sjelden vi får inn helt nye filmruller til overspilling, annet enn råmateriale til en og annen musikkvideo. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 annet enn råmateriale til en og annen musikkvideo. 8115412[/snapback] Det er der jeg er da 35/16, det var bare et eksempel. Er det mulig å få det ukomprimert eller tilsvarende på en ekstern harddisk da? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Er det mulig å få det ukomprimert eller tilsvarende på en ekstern harddisk da?Sikkert noen som tilbyr dette også, men da må du nok ta kontakt med profesjonelle firma som driver kun med dette. Norsk Film, f.eks? Men det kan nok ikke akkurat karakteriseres som billig. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg ble litt tent på dette med film og har gjort litt undersøkelser. Foto.no har et bruktmarked hvor det selges noen filmkameraer. Billigste jeg fant nå var til 2500kr. Norskfilmstudio.no er verdt et besøk. De leier ut stort sett alt utstyr en kan få bruk for. Når det kom til salg av selve filmen fant jeg derimot overraskende lite, mulig det er jeg som er dårlig til å lete. BHphotovideo selger noe, men det var bare svart/hvitt. Det er ingen tvil om at kvaliteten du får er enestående, men prisen er tilsvarende. Tar vi overslaget på 300kr for 3min film havner man på 6000kr timen. Det er en tanke dyrere enn en miniDV-tape. I tillegg kommer kamera osv. Det var interessant å se hvor få modeller det egentlig var å velge mellom blant nyere filmkameraer. ARRI og Aaton er per i dag de eneste aktuelle produsentene jeg kunne finne og antallet modeller fra hver produsent kunne telles på henholdsvis en og to hender. Deilige kameraer er det uansett. Og så til slutt en liten reklamesnutt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå