-Teddy- Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg skriver for øyeblikket en filmanmeldelse av "Johnny Cash - Walk The Line" til en skoleoppgave, og har møtt på et problem. Læreren mener at vi må legge mye vekt på punktet angående filmatiske virkemidler. Virkemidlene beskriver hun som "bildeutsnitt og komposisjon, perspektiv, kamerabevegelser, klipping, lys, musikk m.m.". Jeg kan ikke huske noe spesielt av noe av dette, unntatt klipping og musikk. Det er jo egentlig som i alle filmer; det panoreres, kjøres og tiltes!? Kan noen gi meg noen konkrete eksempler eller annet som kan hjelpe meg igang med å gi en filmatisk beskrivelse av filmen? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Du må nesten ta utgangspunkt i din egen opplevelse, men jeg kan gi deg noen tips. Forsøk å systematiser de filmatiske grunnelementene, på denne måten er det lettere for deg å holde orden på begreper innad i oppgaven. De fire grunneelementer i film er mise-en-scène (skuespillere, lyssetting, kulisser, kostyme osv, alt som er i bildet), kinematografi (innstillinger, utsnitt, linsevalg osv), klipping og lyd. Er lyssettingen veldig kontrastfylt, eller er den myk? Hvis det er blanding, i hvilke scener er det eventuelt veldig kontrastfylt? Hvilken funksjon fyller i så fall dette, tror du? Har noen scener lange innstillinger (opptak)? I så fall, fremhever dette en realisme som ville ha gått tapt ved f.eks. rask klippestil? Jeg har ikke sett filmen, så jeg kan ikke komme med mer konkrete forslag til hjelp. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Takk! Dette hjalp godt. Har nå skrevet stort sett det jeg trenger. Er det forresten noe spesielt navn på bevegelsen der kameraet såvidt beveger seg (gjerne følger motivet forsiktig) i rolige oversiktsbilder? Det er ikke mye kamerabevegelse, og hadde ikke vært nødvendig for å holde motivet innenfor utsnittet. Det gir allikevel en sterk effekt kontra en scene uten denne lille bevegelsen. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Panorering er vel heller en større kamerabevegelse(?), jeg lurte på om teknikken jeg beskrev hadde noe spesielt navn - den er mye brukt. Bevegelsen er som regel så liten at du må se ute i kanten på skjermen for å se at ting flyter forbi, men alliekvel gjør den et stort inntrykk. (Har laget noen mindre filmer selv der jeg har funnet ut at denne detaljen gir en mye bedre scene) Er ikke så farlig egentlig... Endret 5. mars 2007 av -Teddy- Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Panorering kan jo gjøres i større eller mindre grad... Aner ikke hva du snakker om Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Det kan minne om den bevegelsen jeg _hater_ på film. Så vidt jeg vet har den ikke noe navn, men jeg har døpt den "nervøs grip". Jeg er likevel usikker på om vi tenker på samme bevegelse, så jeg tipper du bare tenker på vanlig panorering, med zoom i linsen. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 I natt tenkte jeg på om han tenker på håndholdt kamera, rett og slett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Kan være han tenker på steadicam, jeg tviler på at det er håndholdt, ettersom bevegelsen da blir altfor stor i forhold til hans beskrivelse. Jeg er uansett usikker på om han tenker på bevegelse i en retning eller generell urolighet i bildeutsnittet. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Det er nok ikke "nervø grip" nei. Ikke urolighet, men en pen liten bevegelse. Bevegelsen kan være så liten at det ikke er mer enn rundt 5-10% "utbytting" av bildet. En simpel ensrettet bevegelse. Kan hende det bare er en liten panorering, og at den ikke har noe navn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hvis det er panorering, så har den jo et navn. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Ja, men jeg lurte på om det var et spesielt navn som beskrev måten den ble brukt på. Har ikke så mye erfaring med film. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Ja, men jeg lurte på om det var et spesielt navn som beskrev måten den ble brukt på. Har ikke så mye erfaring med film. 8089318[/snapback] Er vel denne teknikken de bruker på dagsrevyen også? Ekstremt sakte innzooming og veldig små bevegelser? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Mye mulig, kan ikke si jeg så noe til det på NRKs nyheter på nett-tv nå men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå