Dimanche Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Fant denne på Kudos.no, det er jo griselekkert. Laster ned ubuntu nå. Må jeg gjøre noe mer for å få det slik som det? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 http://wiki.beryl-project.org/index.php/Install/Ubuntu Best resultat med minst arbeid får du vis har et grafikk-kort fra Nvidia eller fra Intel med støtte for AIGLX (Noen eldre ATI-kort har også muligheten) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Må ha, må bare ha... http://yedipinar.com/index.php?op=ViewArti...eId=31&blogId=1 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jarmo, du blir lei etterhvert. 100% garantert. Dessuten bugger XGL/aiglx noe grassalt på mine skjermkort. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jarmo, du blir lei etterhvert. 100% garantert. Dessuten bugger XGL/aiglx noe grassalt på mine skjermkort. 8087630[/snapback] Er ikke enig i at det er 100% sikkert, det jeg synes er det største skillet mellom Beryl/Compiz og Aero er at Beryl/Compiz har flere funksjoner som gjør arbeidet mer effektivt og ikke bare fancy. Er noen av effektene som etter en stund går over til å bli plagsomme, men da er det jo bare å deaktivere dem og beholde de du liker. Alle disse løsningene er jo som beta-programvare å regne og er ikke helt stabilt og særlig Beryl er ganske buggy (selv om jeg har merket klar forbedring med de nyere versjonene) dog er det ikke verre enn at det er fullt brukbart, på min PC hvertfall... Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Hei Dimanche Jeg forstår det slik at det er første gang du forsøker Linux. Før du setter igang med å installere fancy 3D effekter så vil jeg anbefale deg og heller bruke tiden på å lære hvordan Linux plattformen fungerer. Det er mye likt med Windows, men også mye ulikt som både kan være interessant, frustrerende, fascinerende og gøy for en som bare er vant med Windows. Det finnes en rekke guider og info sider, men ikke minst – hyggelige Linux brukere som kan hjelpe til på veien. Bruker du litt tid på å lære er jeg helt overbevist om at du vil bli fornøyd. Merk også at disse 3D effektprogrammene er Beta, og derfor ikke ferdig testet/utviklet, og det anbefales at man venter. Frem til det er ferdig kan du heller se flere videoer her; http://www.ubuntuvideo.com/ På den siden er det også flere guider via video. Neste versjon av Ubuntu, som går under navnet Fesity Fawn hvis jeg husker riktig, vil ha et slik 3D program i seg fra starten av. Tror det går under navnet Compiz eller noe sånt. Da blir det letter for deg å teste. Endret 6. mars 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg er nok linux-noob ja, men har kjørt ubuntu med en hjemmelaget live-cd litt tidligere, samt også litt via wmware. Synd at XGL/aiglx kun er i beta, ,men jeg får se. Laster forøvrig ned i skrivende stund. Tusen takk for alle svar! Mvh Dimanche Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Neste versjon av Ubuntu, som går under navnet Fesity Fawn hvis jeg husker riktig, vil ha et slik 3D program i seg fra starten av. Tror det går under navnet Compiz eller noe sånt. Da blir det letter for deg å teste. 8089247[/snapback] Det er bekreftet at Compiz/Beryl ikke blir inkludert i Feisty Fawn, men det kommer mest sannsynlig i utgivelsen etter Feisty Fawn (oktober 2007). Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Neste versjon av Ubuntu, som går under navnet Fesity Fawn hvis jeg husker riktig, vil ha et slik 3D program i seg fra starten av. Tror det går under navnet Compiz eller noe sånt. Da blir det letter for deg å teste. 8089247[/snapback] Det er bekreftet at Compiz/Beryl ikke blir inkludert i Feisty Fawn, men det kommer mest sannsynlig i utgivelsen etter Feisty Fawn (oktober 2007). 8092487[/snapback] Spørs hva du mener med "inkludert" da, nei den kommer ikke som default, men Compiz havner i det offisielle pakkearkivet, og i Innstillingsmenyen ligger det et verktøy hvor man bare trenger å trykke på "Enable desktop effects" så skal det virke. Og siden Feisty sine Nvidia-drivere har støtte for AIGLX blir det også betydelig enklere å gjøre det manuelt, eller installere Beryl istedet (hvertfall for de med Nvidia) Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Neste versjon av Ubuntu, som går under navnet Fesity Fawn hvis jeg husker riktig, vil ha et slik 3D program i seg fra starten av. Tror det går under navnet Compiz eller noe sånt. Da blir det letter for deg å teste. 8089247[/snapback] Det er bekreftet at Compiz/Beryl ikke blir inkludert i Feisty Fawn, men det kommer mest sannsynlig i utgivelsen etter Feisty Fawn (oktober 2007). 8092487[/snapback] Spørs hva du mener med "inkludert" da, nei den kommer ikke som default, men Compiz havner i det offisielle pakkearkivet, og i Innstillingsmenyen ligger det et verktøy hvor man bare trenger å trykke på "Enable desktop effects" så skal det virke. Og siden Feisty sine Nvidia-drivere har støtte for AIGLX blir det også betydelig enklere å gjøre det manuelt, eller installere Beryl istedet (hvertfall for de med Nvidia) 8093299[/snapback] Ok, det var mer detaljert informasjon enn det jeg hadde. Uansett, positivt. Hvor har du hørt dette hen? En annen ting. Hva skiller Compiz fra Beryl? Hvilken har best features, og hvilken er mest stabil? Har bare prøvd Beryl selv. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Beryl begynte som en ustabil branch av compiz, kalt compiz-quinn. De skifta seinere navn til beryl altså. Beryl inkluderer en del temporære forbedringer og "kan" sies å være mindre stabil inn Compiz. Compiz prøver å fikse problema på grunnivå. Beryl har i tillegg noen forbedringer i vindusbehandleren, emerald, over gtk-window-decorator som er default i compiz. I tillegg inkluderer beryl noen ekstraprogrammer som settings-manager og theme-manager. Dette var veldig forenkla forklart, les litt mer på forum.beryl-project.org Begge er uansett i nokså tidlig utviklingsstadium, og funker ikke like godt på alle skjermkort. Jeg ville fortsatt å bruke beryl, om jeg var deg Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Neste versjon av Ubuntu, som går under navnet Fesity Fawn hvis jeg husker riktig, vil ha et slik 3D program i seg fra starten av. Tror det går under navnet Compiz eller noe sånt. Da blir det letter for deg å teste. 8089247[/snapback] Det er bekreftet at Compiz/Beryl ikke blir inkludert i Feisty Fawn, men det kommer mest sannsynlig i utgivelsen etter Feisty Fawn (oktober 2007). 8092487[/snapback] Spørs hva du mener med "inkludert" da, nei den kommer ikke som default, men Compiz havner i det offisielle pakkearkivet, og i Innstillingsmenyen ligger det et verktøy hvor man bare trenger å trykke på "Enable desktop effects" så skal det virke. Og siden Feisty sine Nvidia-drivere har støtte for AIGLX blir det også betydelig enklere å gjøre det manuelt, eller installere Beryl istedet (hvertfall for de med Nvidia) 8093299[/snapback] Ok, det var mer detaljert informasjon enn det jeg hadde. Uansett, positivt. Hvor har du hørt dette hen? En annen ting. Hva skiller Compiz fra Beryl? Hvilken har best features, og hvilken er mest stabil? Har bare prøvd Beryl selv. 8094274[/snapback] Har kjørt Feisty noen måneder selv nå så har rimelig "førstehånds"-informasjon Beryl er den med mest features, og er i raskest utvikling, men Compiz tar det litt mer med ro og satser på stabilitet. Er vel derfor Compiz har blitt valgt. I det hele tatt synes jeg Feisty er en langt mer spennende versjon enn Edgy som liksom skulle inneholde så mye nytt, men endte med at den største nyvinningen var en penere boot-splash... Nå skjedde det jo mye under panseret når Edgy kom da og disse tingene kommer klarere frem i Feisty, med f.eks betydelig raskere oppstartsid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå