andm Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Er ikke dette flott? Endelig skulle jeg brenne av et femsifret beløp på nytt kamerautstyr – et digitalt speilreflekskamera med et tilsynelatende godt objektiv, men hva skjer? Halvparten av varene er helt feil! Jeg kjøpte et Canon EOS 400D, et Sigma 18–50 mm F2.8 EX DC Canon-objektiv, et UV-filter som skulle passe og et minnekort. Kamerahuset og minnekortet var som det skulle, men hva hjelper det når objektivet er fullstendig feil? For det første var det ikke objektivet jeg kjøpte som fulgte med, men et Sigma 18–50 mm F3.5–5.6. – Til Nikon! Filteret passet verken objektivet jeg fikk eller det jeg egentlig skulle ha. Jeg skal tilbake i morgen og få orden på sakene, men hjelpe meg, for en frustrerene situasjon når jeg har tømt hele kontoen på nytt kamerautstyr, og så blir jeg møtt med dette. Jeg stolte jo på hun som ekspederte meg, og tenkte ikke stort over hva som stod utenpå eskene. Føler noen med meg? Endret 7. mars 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Ja må si jeg føler med deg. Utrolig irriterende og komme hjem med feil utstyr. En har gjerne gledet seg masse på forrhånd. Men det blir helt sikkert bra til slutt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 8-50mm? Da får du iallefall bra vidvinkel :!: Du skrev sikkert bare feil, så jeg skal ta deg seriøst. Ikke bus inn på butikken å legg fram alle dine meninger. Ta det litt humorisktisk, det er ikke verdens ende og alle kan gjøre feil Bare be om å få den varen du bestilte og har betalt for, så ordner det seg nok Lenke til kommentar
andm Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg har fått objektivet jeg skulle ha nå, men måtte punge ut for nytt filter. Som om jeg ikke var fattig nok nå, så fikk jeg et saftig gebyr fra parkeringshuset fordi billetten min var plassert feil i vinduet. Men greit nok, hva gjør vel tom konto når en endelig har fotoutstyr en blir tilfredsstilt av bare ved å holde på det. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg har fått objektivet jeg skulle ha nå, men måtte punge ut for nytt filter. Som om jeg ikke var fattig nok nå, så fikk jeg et saftig gebyr fra parkeringshuset fordi billetten min var plassert feil i vinduet. Men greit nok, hva gjør vel tom konto når en endelig har fotoutstyr en blir tilfredsstilt av bare ved å holde på det. 8097738[/snapback] Måtte du betale for et nytt filter, når du hadde bedt om å få et filter til ditt kommende objektiv (en f/2.8) ? Det hadde ikke jeg sagt meg ferdig med... Lenke til kommentar
andm Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg ba om et filter, og det jeg opprinnelig fikk, passet verken det feilaktige objektivet eller det jeg har nå. Alt dette oppdaget jeg når jeg kom hjem. Jeg tenkte ikke stort over det i butikken når jeg kjøpte alt, ettersom jeg tross alt stolte på de ansatte. Jeg gav uttrykk for misnøyen min, men de ville ikke gi meg noen form for kompensasjon bortsett fra en hundrings rabatt på mellomlegget til det nye filteret. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hmm... Jeg syns du skal betale det du fra første stund bestilte, og ikke mer eller mindre. De sendte med feil vare, og da kan de ikke nekte å bytte den inn. Om jeg hadde kjøpt en mp3 spiller i butikken som hadde 4Gb, men i eksen fuglte det bare 1 GB, hadde jeg ikke dratt fra butikken før jeg hadde fått det jeg betalte for. Hvilken butikk var dette? en uproff lokalbutikk? Lenke til kommentar
andm Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg har byttet inn varen (derfor nevnte jeg mellomlegg). Det er snakk om FotoVideo i Bergen. Spør du meg, var det litt vel mye rot i handelen. Ikke kunne ekspeditøren svare på flere av spørsmålene mine heller, noe som er litt underlig, ettersom jeg ville antatt at de fleste fotobutikkansatte burde kjenne EOS 400D. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Husk at 400D er forholdsvist nytt, og det er ikke slik at alle som jobber i en butikk har prøvd alt de selger. Ekspeditøren kan selfølgelig være oppdatert på antall MPix, og noen funksjoner, men jeg syns ikke man skal forlange altfor mye, mulig hun var nybegynner... Noen spørmål du vil stille oss "nørda" som du ikek fikk svar på? Mye tull ja, men som sagt, vi er bare mennesker, og siden du heller ikke merket noe, så var det ikke 100% hennes feil Har selv prestert å gjøre slike feil bak kassen, og om jeg henter Marlboro Light istede for marlboro extra light retter kunden meg for de vet hva de vil ha.... Men alt har gått i orden nå da? Lenke til kommentar
andm Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg har full forståelse; jeg jobber i servicebransjen selv. Har opplevd litt av hvert av feil både her og der, begått av meg og andre. Nå er alt i orden. Jeg har naturligvis ikke fått så mye tid sammen med min nye kjære, men jeg har et lite spørsmål: Når jeg fotograferer i blenderprioritet i mørke omgivelser, velger kameraet alltid altfor lav lukkerhastighet. Selv med blits er det knapt forskjell. Hvis jeg fotograferer i P, M eller Tv, derimot, går ting smertefritt, og bildet blir greit eksponert. Jeg kan sette eksponeringskompensasjonsverdien i bonn i Av for å oppnå samme resultat, men det er litt tungvint. Hvorfor skjer dette? Jeg vil helst bruke blenderprioritetsmoduset. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Husk at 400D er forholdsvist nytt, og det er ikke slik at alle som jobber i en butikk har prøvd alt de selger. Ekspeditøren kan selfølgelig være oppdatert på antall MPix, og noen funksjoner, men jeg syns ikke man skal forlange altfor mye, mulig hun var nybegynner...Synes at en hvilken som helst ekspeditør i en fotobutikk skal kjenne godt til 400D, den har vært i handelen såpass lenge nå... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg har full forståelse; jeg jobber i servicebransjen selv. Har opplevd litt av hvert av feil både her og der, begått av meg og andre. Nå er alt i orden. Jeg har naturligvis ikke fått så mye tid sammen med min nye kjære, men jeg har et lite spørsmål: Når jeg fotograferer i blenderprioritet i mørke omgivelser, velger kameraet alltid altfor lav lukkerhastighet. Selv med blits er det knapt forskjell. Hvis jeg fotograferer i P, M eller Tv, derimot, går ting smertefritt, og bildet blir greit eksponert. Jeg kan sette eksponeringskompensasjonsverdien i bonn i Av for å oppnå samme resultat, men det er litt tungvint. Hvorfor skjer dette? Jeg vil helst bruke blenderprioritetsmoduset. 8100764[/snapback] Når du velger blenderprioritet gir du kameraet bare en parameter å skru på: lukkertiden.* Med lite lys gjør dermed kameraet akkurat det du har bedt det om; å justere lukkertiden til eksponeringen måler riktig. Blitz eller ikke tar ikke kameraet hensyn til i A. Normalt velger jeg manuell når jeg tar bilder med blitz, dermed velger jeg bakgrunnseksponeringen og lar kamera (via blitzautomatikk) styre forgrunnseksponering. *) Noen kamera kan også ha auto ISO på i blenderprioritet, men hadde du hatt det på antar jeg du ville ha sagt det. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Husk at 400D er forholdsvist nytt, og det er ikke slik at alle som jobber i en butikk har prøvd alt de selger. Ekspeditøren kan selfølgelig være oppdatert på antall MPix, og noen funksjoner, men jeg syns ikke man skal forlange altfor mye, mulig hun var nybegynner...Synes at en hvilken som helst ekspeditør i en fotobutikk skal kjenne godt til 400D, den har vært i handelen såpass lenge nå... 8100993[/snapback] Jeg tror vi mener det samme, men jeg utdypet meg nok ikke bra nok. Kjenne til kameraet skal hun, men å avgi en Produkttest til en evt. kjøper der og da er for mye. Grensen for hva man kan forlange av ekspeditører kan ikke være for høy, da de helt sikkert har MYE annet å ta seg av enn å pugge spesifikasjoner og dilldall. Lenke til kommentar
andm Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Når du velger blenderprioritet gir du kameraet bare en parameter å skru på: lukkertiden.* Med lite lys gjør dermed kameraet akkurat det du har bedt det om; å justere lukkertiden til eksponeringen måler riktig. Blitz eller ikke tar ikke kameraet hensyn til i A. Normalt velger jeg manuell når jeg tar bilder med blitz, dermed velger jeg bakgrunnseksponeringen og lar kamera (via blitzautomatikk) styre forgrunnseksponering. *) Noen kamera kan også ha auto ISO på i blenderprioritet, men hadde du hatt det på antar jeg du ville ha sagt det. 8101227[/snapback] Greit, M funker jo greit. Kamera setter imidlertid ned eksponeringskompensasjonsverdien til minium, men resultatet blir uansett det samme som med de andre modiene. Nå som jeg endelig har speilreflekskamera, hvordan kan jeg utnytte denne kameratypens potensiale til å ta bilder i svak belysning uten blits? Det jeg mener, er hvordan jeg går frem for å ta bilder i f.eks. teater og konsertomgivelser uten blits, og helst med en lukkertid som gjør at jeg kan unngå å drasse på stativ. Jeg har eksperimentert litt med forskjellig ISO-verdier, men jeg lurer bare på om det er noen spesielle tips du kan gi meg, ettersom jeg er helt fersk på speilreflekskameraer. Har du en fremgangsmåte jeg kan ta utgangspunkt i og prøve ut? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Canon 400D ble lansert 24 august 2006! Hvis en selger ikke har greid og opprette seg litt kunnskaper om kameraet på denne tiden er det noe galt. Dette er et av de første kamera jeg ville instruert mine ansatte om hvis jeg skulle lært dem opp. Gjerne sammen med en Nikon konkurent (D80/D40) Uten at jeg har jobbet hos i noen fotobutikker tror jeg ikke man kan jobbe der serlig lenge før man møter på en kunde som søker et slikt produkt! Og jeg hadde nektet for å ta deres feil på min regning hva angår filteret! Edit: 24 august, ikke 26! Endret 8. mars 2007 av Marzo Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Når du velger blenderprioritet gir du kameraet bare en parameter å skru på: lukkertiden.* Med lite lys gjør dermed kameraet akkurat det du har bedt det om; å justere lukkertiden til eksponeringen måler riktig. Blitz eller ikke tar ikke kameraet hensyn til i A. Normalt velger jeg manuell når jeg tar bilder med blitz, dermed velger jeg bakgrunnseksponeringen og lar kamera (via blitzautomatikk) styre forgrunnseksponering. *) Noen kamera kan også ha auto ISO på i blenderprioritet, men hadde du hatt det på antar jeg du ville ha sagt det. 8101227[/snapback] Greit, M funker jo greit. Kamera setter imidlertid ned eksponeringskompensasjonsverdien til minium, men resultatet blir uansett det samme som med de andre modiene. Nå som jeg endelig har speilreflekskamera, hvordan kan jeg utnytte denne kameratypens potensiale til å ta bilder i svak belysning uten blits? Det jeg mener, er hvordan jeg går frem for å ta bilder i f.eks. teater og konsertomgivelser uten blits, og helst med en lukkertid som gjør at jeg kan unngå å drasse på stativ. Jeg har eksperimentert litt med forskjellig ISO-verdier, men jeg lurer bare på om det er noen spesielle tips du kan gi meg, ettersom jeg er helt fersk på speilreflekskameraer. Har du en fremgangsmåte jeg kan ta utgangspunkt i og prøve ut? 8109535[/snapback] Eksponeringskompensasjon har ingen betydning i M denne er bare for å styre automatikken. Du har i utgangspunktet bare tre ting å skru på for å påvirke eksponeringen uten blitz. Det er lukkertid, blender og ISO. Når du begrenser en av disse (lukkertid i ditt tilfgelle) må du justere med blender eller ISO. For situasjoner med lite lys kommer du nok ikke unna å skru opp ISO, men du bør også sørge for at du har optikk som egner seg (lyssterk optikk med lavt f-tall), slik at du kan gå lengre opp på blenderen. Hvis du vil begrense lukker p.g.a. bevegelsesuskarphet fra fotografens side kan du også vurdere VR/IS optikk for å kunne bruke lengre lukkertider. f2.8 optikk er jo ikke så ille men du kan få enda to stopp raskere hvis du velger fastoptikk (Det gir deg en fjerdedel av lukkertiden av hva du har på 2.8) Endret 9. mars 2007 av sverreb Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Takk for hjelpen. Nå er det bare eksperimentere. Heldigvis har jeg hatt et ultrazoomkamera med mange innstillingsmuligheter i flere år, så nå gjelder det bare å føle seg frem med det nye. Så var det drittværet ute, da ... Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Nå som jeg endelig har speilreflekskamera, hvordan kan jeg utnytte denne kameratypens potensiale til å ta bilder i svak belysning uten blits? Neste objektivinnkjøp bør være en 50 1.4 til kr- 3.000,-. Med denne "vidåpen" og på 1600 iso, oppnår du akspetabel lukketid selv om det ikke er overflod av lys. En dedikert blitz kommer du nok ikke utenom, dog. Selv ovennevnte kombinasjon har sin begrensning mtp lys Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg skjønner ikke hva som er vitsen med å kjøpe kamera til 7 tusen og objektiv til 3 når man tenker på at det er objektivet som gjør bildene til det de er. Kjøp heller brukte ting, så får du mye bedre ting til samme prisen. Samtidig kan du lese https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå