Gå til innhold

Endret CPU Ghz => Svart skjerm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min mor har en Pentium-M 1,7Ghz prosessor.

 

PCen har vært ganske treig i det siste, så satte inn en ekstra RAM-brikke før i kveld. (Fra 1*512MB til 2*512MB).

 

Da så jeg samtidig at det stod om prosessoren "Pentium-M 1,7Ghz 1,3Ghz". Så tenkte at den av en eller annen grunn kanskje hadde blitt klokket ned...

 

Gikk inn i bios og fant noe om CPU hastighet. Og det stod 100 * 13 = 1,3 Ghz. 1,3 Ghz gikk ikke høyere, mens 100 kunne endres opp til 400. Det skal nevnes at jeg aldri har drevet og klokket før, men ettersom den kunne settes helt opp til 400 tok jeg sjangsen på at å sette den til 130 ikke var farlig... På denne måten fikk jeg altså 1,7 Ghz som jo er CPUen er garantert å takle...

 

 

Men når skulle starte opp er altså skjermen svar. Skal nevnes at skjermen "tenner" NOEN ganger. Altså at lampa på skjermen går fra oransje til grønn...

 

 

Resette bios eneste som er mulig å gjøre/teste? (Vil helst slippe, da det er et helvete å få PCen frem :p)

 

 

Håper på kjapp hjelp. Burde helst fått opp PCen igjen i kveld...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dra ut støpselet (etter at den er skrudd av) vent en time... Hvis ikke det funker da er clear cmos jumper evt. batteriet neste...

 

1. Bare presisere at selvom det er snakk om Pentium-M så er dette en stasjonær PC... (Min gamle "opptaksPC" :cool:)

 

2. Har dratt ut støpselet nå. Så får man vente og se om det hjelper :) Hva har det seg at dette kan hjelpe forresten?

 

Takk så mye for kjemperaskt svar!

 

Kan ellers nevne at PCen stod av (men med støpselet av) en halvtimes tid eller så i stad. (Diskusjon.no var nede så jeg fikk ikke posta denne posten før jeg var ferdig med det jeg skulle gjøre den halvtimen...).

 

Når jeg komtilbake da var det også svart skjerm når jeg prøvde en gang til å skru av PCen. La imidlertid at da tente skjermen, men forble altså svart. For å teste dette prøvde jeg det en gang til - og da kom det faktisk bilde! Imidlertid var det en del svarte prikker på bilde. Og ble stående med Aopen bildet... Så skrudde av. Og da tente ikke skjermen engang...

 

Håper dette gir noe mer informasjon...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
CPUèn har 100MHz FSB og speedstep funksjon.

Den kan gjerne gå på 1,3GHz når belastingen er liten ;)Så du bør nok resette BIOSEN.

 

Men prosessoren bør vel takle 1,7 Ghz når det er den selges som? For forstår liksom ikke at du kan påstå at HKet mitt er for dårlig når du ikke veit hva for et HK jeg har :p Så da står man jo igjen med CPU som er det du kommenterer...

 

 

Dessuten er altså Winows fryktelig treig å laste. Noe kjappere etter mer RAM, men tenkte altså å se om bedre CPU kunne hjelpe....

 

Eventuelt er det disken da som er problemet.

Lenke til kommentar

OK, så det tar såpas lang tid før en PCen er "ordentlig skrudd av ja". Hadde jeg ikke trudd :) Godt man han mye igjen å lære...

 

 

Hvor stor er sannsynligheten for at dette vil hjelpe forresten? Ut fra ekstra informasjone jeg også ga over...

 

Hvorfor kan en PC trenge å lade ut etter å ha endra CPU-hastighet? Ble nysgjerrig på dette :)

 

 

TAKK FOR ALL HJELP SÅ LANGT!

 

EDIT: Fjernet quote.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg litt om hva som har skjedd:

De fleste nyere PC'er har en innebygd funksjon som kklokker ned prosessoren når det ikke er behov for så mye kraft. Hos AMD heter dette Cool&quiet, hos Intel Speedstep. Hensikten er å spare strøm, og å få et kaldere system når behovet for datakraft er lite. Tro meg; den fyker fort opp igjen, så snart den får noe å gjøre, dette tar ikke mange millisekundene.

 

Du har ved å øke FSB 30MhZ praktisk talt blodoverklokket systemet ditt. CPU klarer rett og slett ikke å starte på så høy frekvens med så lite strøm.

 

Den med å trekke ut støpselet var ny for meg også. Har kun brukt det trikset når jeg har tullet med overspenningsvernet i strømforsyningen. Mitt forslag er å resette CMOS, og dermed sette PC'n tilbake til fabrikkinstillingene. Dette gjøres ved å flytte på en jumper på hovedkortet, eller å pelle ut batteriet på hovedkortet (sett det inn etterpå før du skrur på).

 

EDIT: Jeg kan komme med en teori om hvorfor PC'n har blitt tregere og tregere: Alle PC'er taper seg oppover årene under bruk, siden søppelfiler og annen drit akkumulerer seg. Den eneste kuren er i og for seg å formatere annenhvert år, eller å forsinke foreldelsesprosessen med renseprogrammer som CCleaner.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Ok, takk for info :)

 

Da blir det vel til å prøve å resette snart...

 

Men, bare for å presisere: Jeg ikk inn på "System Properies" og der stod altså CPUen som 1,3Ghz. Samtidig står den i bios som det. Dette betyr altså at systemet bare midlertidig har satt ned CPU-frekvensen?

 

Hadde jeg sett det i et "dynamisk bilde" så hadde jeg vært sikker på at du hadde rett. Men trodde bare at det var mer "statiske bilder" de jeg hadde sett... Tenkte det bare kunne være greit å få bekrefta dette :)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Den hadde jeg litt vanskelig for å tro da. CMOS går på det lille flate batteriet som sitter fast i en socket på hovedkortet. Hadde jeg sett et HK uten et slikt batteri, skulle jeg trodd deg, men jeg har dog ikke sett noen, og anser sjansene for at amundsf har et slikt et som svært små, spesiellt slik tingene er nå.

 

Ikke det at jeg tviler på deg eller noe altså :p

Lenke til kommentar
da lader den ut kondensatorer, batteri ol. ;)

8085937[/snapback]

Men BIOS sier den skal kjøre til det h*n har satt det til, og dermed må BIOS resettes til standardverdier for at det skal fungere, med mindre du vil vente helt til batteriet dør ut om en 5-10 år (minst).

Lenke til kommentar
Har du prøvd å ta ut igjen den ram-brikken du satte i? Jeg har selv opplevd at det ble masse kluss med CPU-frekvens og svart skjerm etter å ha parret to ram-brikker som ikke passet sammen.

 

Jeg startet opp PCen, og det gikk helt fint, før jeg gjorde noe med CPUen... Så anser vel sjangsene for at dette er problemet som ganske små?

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
da lader den ut kondensatorer, batteri ol. ;)

8085937[/snapback]

Men BIOS sier den skal kjøre til det h*n har satt det til, og dermed må BIOS resettes til standardverdier for at det skal fungere, med mindre du vil vente helt til batteriet dør ut om en 5-10 år (minst).

8086401[/snapback]

 

Meg frem til 2017:

DSC02464.thumb.jpg

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Det kan faktisk virke som om kuldesjokk ikke er helt på jordet. Etter å ha hatt støpselet ute i en time nå (faen som tiden går) fikk jeg starta opp PCen. Stoppa imdidlertid når skulle til og laste windows/ rett før skulle til å laste windows (svart skjerm med blinkende understrek øverst i venstre hjørnet).

 

Stod der et par min, så jeg skrudde av og på. Gikk i bios, står fortsatt med 1,7Ghz. Men i stedet for å gjøre noe med den gikk jeg for å sjekke at bootinga var riktig, og gjorde et par små endringer der. Prøvde så å starte på nytt. Og da var selvsagt skjermen svart igjen...

 

 

 

Kan det være at systemet blir for varmt når kjører på full CPU? Og derfor kun fungerer når har stått av, og da for kun en kort periode?

 

 

Hvis den ikke kommer på nytt nå snart så blir det vel å resette CMOS ja... Hvordan var det igjen (lenge siden...)? Holder det å bytte jumper og så rett tilbake igjen? Eller må man starte opp for at det skal gå strøm igjennom (som vel må til for at den skal resettes vil jeg tro...)?

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Hvis du setter på PC'en med jumperen i feil posisjon, griller du banene til BIOS. Det holder å flytte den frem og tilbake igjen.

 

Jeg tror ikke problemet ditt har noe med varme å gjøre. Jeg tror det har med stabilitet å gjøre. Når en CPU er for hardt klokket, begynner den å outputte feil data. 2+2=3 som et ekstremt forenklet eksempel. I ditt tilfelle outputter den så mye rart at PC'en ikke lenger kan fungere ordentlig. Du er simpelthen heldig om du ser windows-logoen.

 

Merk: temperatur har også en innvirkning på stabilitet. Blir CPU for varm, outputter den også feil data. Uansett er dette høyst skadelig for CPU, så vet du det :)

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Hvis du setter på PC'en med jumperen i feil posisjon, griller du banene til BIOS. Det holder å flytte den frem og tilbake igjen.

 

Hvordan vet jeg hva som er riktig jumper posisjon? :blush:

 

Tok'en selvfølgelig ut bare 90% sikker på hvor den satt. Og i instruksjonsboken er det umulig å forstå hva som er hva...

 

Jeg tror jeg vet hva som er hva, men man blir jo rimelig usikker av sånt da :hmm:

 

Så, noen måte å se finne det ut med sikkerhet på? Regner med at eventuelt må starte opp PCen for å finne det ut?

 

EDIT: Har nå startet opp PCen, og ting ser ut til å fungere :) Har også restartet, og bios husker noen enkle boot-valg jeg har gjort. Det betyr vel at jeg har satt CMOS'en riktig nå ikke sant? Ellers ville jo de blitt satt til standard for hver restart...?

 

 

 

Men jeg lurer fortsatt på dette:

Jeg kunne altså ikke sette CPUen til en høyere hastighet enn 1,3Ghz uten å endre FSBen. Er det virkelig riktig?

 

Jeg forstår at PCen kan ha innebygget funksjon for å regulere hastigheten etter bruk. Kjempbra! Men noe er vel feil når jeg ikke kan justere den i bios til det nivået som prosessoren er god for?

 

 

Også en annen ting som dette jo egentlig er feil forum for, men spørsmålet er så lite at jeg ikke gidder lage ny tråd. Dessuten har man all informasjon som trengs over i denne tråden tror jeg:

 

PCen teller opp 992MB RAM. Er det riktig? Eller kan en bitteliten del av RAM-en være skada? :whistle: Er bare vant til at i andre PCer jeg har satt 1024MB RAM i så står det da 1,0GB RAM.

 

Forskjellen er selvsagt vanvittig liten. Det som bare bymra meg litt er eventuelt faren for at den kan være litt skadet...

 

Og Mads-b: Er vel klar over at sånt ikke er alt for bra for CPUen ja...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...