Propofol Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg vil med dette starte en diskusjon om hvordan man skal forholde seg til folk som slipper ut av fengsel. Kanskje mange vil synes at denne diskusjonen er unødvendig og/eller rar, men jeg føler at det kan være greit å ta opp et slikt tema. Har opplevd flere tilfeller der folk som slipper ut av fengsel ikke blir godtatt av "mange ute i samfunnet". Det synes jeg er veldig synd egentlig. Selv har jeg den meningen at folk som har sonet en dom, f.eks. et drap, er helt ferdig med saken. Slik skal det i allefall være i mine øyner. "Ser du den fyrn der? Han er en jævla idiot. Har sitti inne for drap og greier." Dere skjønner hva jeg reagerer på. Er man frifunnet, er man frifunnet. Har man sonet en dom, ja da er man ferdig med det. Ingen skal da kunne klandre deg. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Spørs hva fyren har gjort. Har han gjort noe som går i mot min tro og overbevisning, gidder ikke jeg ha noe med han å gjøre, men det betyr ikke at jeg kommer til å trakasere han e.l. Hvis jeg er enig i forbrytelsen eller rett og slett ikke bryr meg, så behanlder jeg personen som en helt "vanlig" person. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg tok trafikalt grunnkurs med en som var på prøveløslatelse for voldtekt. Han hadde jeg ikke noe respekt for. Det er forskjell på forbrytelser. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg tok trafikalt grunnkurs med en som var på prøveløslatelse for voldtekt. Han hadde jeg ikke noe respekt for. Det er forskjell på forbrytelser. 8085595[/snapback] Enig! Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg tok trafikalt grunnkurs med en som var på prøveløslatelse for voldtekt. Han hadde jeg ikke noe respekt for. Det er forskjell på forbrytelser. 8085595[/snapback] Men Marley, viste du det til han? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg tok trafikalt grunnkurs med en som var på prøveløslatelse for voldtekt. Han hadde jeg ikke noe respekt for. Det er forskjell på forbrytelser. 8085595[/snapback] Så denne personen har ikke rett å behandles på lik linje med en som f.eks. har ranet noe stort eller evt. drept noen? Alle kan angre her i verden. Ikke gå rundt å tro at denne personen er kapabel til å gjøre det samme igjen. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg tok trafikalt grunnkurs med en som var på prøveløslatelse for voldtekt. Han hadde jeg ikke noe respekt for. Det er forskjell på forbrytelser. 8085595[/snapback] Men Marley, viste du det til han? 8085820[/snapback] Jeg viste det såklart ikke. Det er uhøflig. Så denne personen har ikke rett å behandles på lik linje med en som f.eks. har ranet noe stort eller evt. drept noen? Alle kan angre her i verden. Ikke gå rundt å tro at denne personen er kapabel til å gjøre det samme igjen. 8085875[/snapback] Voldtektsforbrytere som sitter og ler av det hele føler jeg ikke at har noe særlig rett til å bli respektert av meg nei. Forøvrig kan man ikke si at mordere er sånn og sånn. Det er flere forskjellige typer mord, og hvorvidt en person fortjener respekt har en sammenheng med dette. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden.) Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Kommer nok ann på forbrytelsen, ja. En som har stjelt og gjort hærverk eller slått noen kan jeg kanskje "tilgi"...men noen som har begått voldekt og drap? Tviler... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Voldtektsforbrytere som sitter og ler av det hele føler jeg ikke at har noe særlig rett til å bli respektert av meg nei. Ler av hva da? Forøvrig kan man ikke si at mordere er sånn og sånn. Det er flere forskjellige typer mord, og hvorvidt en person fortjener respekt har en sammenheng med dette. Og det finnes ikke flere typer voldtekt? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Voldtektsforbrytere som sitter og ler av det hele føler jeg ikke at har noe særlig rett til å bli respektert av meg nei. Ler av hva da? Forøvrig kan man ikke si at mordere er sånn og sånn. Det er flere forskjellige typer mord, og hvorvidt en person fortjener respekt har en sammenheng med dette. Og det finnes ikke flere typer voldtekt? 8086318[/snapback] Ler av voldtekten og dommen han fikk. Ler av rettssystemet og har null respekt for det. Gjengangsforbryter fra han var 13 år omtrent. Flere typer voldtekt? Den følger jeg ikke. Affeksjonsvoldtekt? Uaktsom voldtekt? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Er man frifunnet, er man frifunnet. Har man sonet en dom, ja da er man ferdig med det. Ingen skal da kunne klandre deg. 8085353[/snapback] Det er ikke alltid like enkelt, menneskelige følelser spiller også inn. Om en person har begått overgrep mot barn får han rett og slett ikke nærme seg veslejenta her i huset, langt mindre sitte barnevakt for noen av barna i familien min, uansett hvor ferdig han er med straffen sin. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på at soningen har gjort ham til et nytt og bedre menneske, så enkelt er det. På samme måte ville jeg ikke ansatt en person som hadde begått økonomisk underslag ved en tidligere arbeidsplass. Jeg ville heller ikke ansatt en person som var dømt for blind vold som dørvakt ved et utested, jeg hadde rett og slett ikke tatt sjansen. "Ser du den fyrn der? Han er en jævla idiot. Har sitti inne for drap og greier."Dere skjønner hva jeg reagerer på. 8085353[/snapback] Vel, her kommer det litt an på hva slags drap det er snakk om. Var det selvforsvar er jeg enig med deg. Var det et uprovosert drap på en helt uskyldig person synes jeg ganske enkelt fyren er en jævla idiot, uansett om han er ferdig med straffen sin. Alle kan angre her i verden. Ikke gå rundt å tro at denne personen er kapabel til å gjøre det samme igjen. 8085875[/snapback] Hvorfor ikke? Jeg går heller ut fra at personen er i stand til å utføre forbrytelsen en gang til, enn å ta sjansen på at han ikke er det. Hvis det er snakk om voldtekt eller drap synes jeg ikke det er verdt å gamble på dette. Jeg føler rett og slett ikke at jeg skylder en slik person noe som helst. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Kommer helt an på hva han har gjort. Voldtekt og drap er ting jeg har vansklig for å tilgi. Spessielt hvis personen har sittet inne for så å gjenta forbrytelsene. Men jeg er enig med deg Marley, f.eks overlagt drap er noe helt annet en hvis en har skåret opp naboen for så å spise han til middag. Men voldtekt og overgripelse, det har jeg null tolleranse for, men jeg viser ikke det til personen alikevel, men bare holder meg unna dem. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Skal ikke love at jeg hadde greit det i praksiss, men jeg synes man skal behandle mennesker som har sonet en straff helt likt som andre mennesker. Skal ikke straffesystemet fungere slik at du soner straffen du har fått og er ferdig med saken? Hadde du ikke selv følt at det var straff hvis ingen ville prate med deg, fordi du en gang i ungdommen gjorde en liten feil i fylla? Lenke til kommentar
notalive Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Er man frifunnet, er man frifunnet. Har man sonet en dom, ja da er man ferdig med det. Ingen skal da kunne klandre deg. 8085353[/snapback] Det er ikke alltid like enkelt, menneskelige følelser spiller også inn. Om en person har begått overgrep mot barn får han rett og slett ikke nærme seg veslejenta her i huset, langt mindre sitte barnevakt for noen av barna i familien min, uansett hvor ferdig han er med straffen sin. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på at soningen har gjort ham til et nytt og bedre menneske, så enkelt er det. På samme måte ville jeg ikke ansatt en person som hadde begått økonomisk underslag ved en tidligere arbeidsplass. Jeg ville heller ikke ansatt en person som var dømt for blind vold som dørvakt ved et utested, jeg hadde rett og slett ikke tatt sjansen. "Ser du den fyrn der? Han er en jævla idiot. Har sitti inne for drap og greier."Dere skjønner hva jeg reagerer på. 8085353[/snapback] Vel, her kommer det litt an på hva slags drap det er snakk om. Var det selvforsvar er jeg enig med deg. Var det et uprovosert drap på en helt uskyldig person synes jeg ganske enkelt fyren er en jævla idiot, uansett om han er ferdig med straffen sin. Alle kan angre her i verden. Ikke gå rundt å tro at denne personen er kapabel til å gjøre det samme igjen. 8085875[/snapback] Hvorfor ikke? Jeg går heller ut fra at personen er i stand til å utføre forbrytelsen en gang til, enn å ta sjansen på at han ikke er det. Hvis det er snakk om voldtekt eller drap synes jeg ikke det er verdt å gamble på dette. Jeg føler rett og slett ikke at jeg skylder en slik person noe som helst. 8086534[/snapback] Jeg må si dette innlegget passer godt til min tankegang. Jeg er enig. Som nevnt kommer det an på forbrytelsen og situasjonene rundt det som den gang skjedde. Det er en stor forskjell på en som bevist drepte noen, og en som drepte en ved et uhell, for eksempel. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Skal ikke love at jeg hadde greit det i praksiss, men jeg synes man skal behandle mennesker som har sonet en straff helt likt som andre mennesker. Skal ikke straffesystemet fungere slik at du soner straffen du har fått og er ferdig med saken? Hadde du ikke selv følt at det var straff hvis ingen ville prate med deg, fordi du en gang i ungdommen gjorde en liten feil i fylla? 8089563[/snapback] Jeg er ganske enig med det som de fleste andre sier her at det kommer ann på hva man har gjort som bestemmer hvilken respekt man får etter endt soning, for ikke å snakke om hvordan den dømte oppfører seg etter soning. Dette er fullstendig opp til den enkeltes moral og ikke noe man kan sette noen regler for. En annen ting er at jeg føler mange forbrytere slipper for billig unna. Dersom en kar sitter inne i 3 år for å snyte på skatten så ville jeg sannsynligvis kunne tilgitt det rimelig raskt. Derimot så ville jeg hatt mye mer problemmer med å respektert enn som satt inn 9 måneder for voldtekt. Jeg blåser i hva myndighetene mener er rettferdig. Jeg som person og individ har min egen rettferdighetssans og det er den jeg går etter når det gjelder hvem jeg respekterer eller ikke. Dersom ingen ville ha pratet med med meg dersom jeg gjorde en tabbe i fylla og satt inne for det så er det opp til dem. Det er klart det er dumt, men man kan ikke tvinge folk til å respektere eller like noen. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Mener det blir feil å "straffe" noen ved å fryse dem ut fordi myndighetene har satt for lave straffer etter din mening, da får du stemme på et parti som ønsker strengere straffer. Kan se den med at det har litt å si hvordan de oppfører seg etterpå, men en person som oppfører seg dårlig vil bli mislikt uannsett, så det har lite med saken å gjøre. Forresten sa jeg ingenting for å påvirke andre, den enste jeg kan besteme over er meg selv. Og jeg forventer at jeg klarer å behandle en straffedømt person akkurat som jeg behandler alle andre. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg tok trafikalt grunnkurs med en som var på prøveløslatelse for voldtekt. Han hadde jeg ikke noe respekt for. Det er forskjell på forbrytelser. 8085595[/snapback] Det er på grunn av slike holdninger at vi bør senke straffenivået her til lands. Forbryteren har ikke gjort opp for seg når han har sonet ferdig. Han blir sett ned på og forskjellsbehandlet etter at han har gjort opp for seg. Dette er skammelig. Vi kan alle gjøre dumme ting her i livet og vi utvikler oss som person hele tiden. Har en mann gjort opp for seg så burde den saken være ferdig. Det er galt å se ned på og forskjellsbehandle mennesker som har gjort opp for seg. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Folk som blir straffet p.g.a. handlinger som er knyttet til kroniske lidelser, f.eks. pedofiler, mener jeg man skal være svært forsiktig med å tro blir noe friskere av et fengselopphold. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg forholder meg til folk ut i fra hvordan de forholder seg til meg. Hva de har gjort før spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå