Gå til innhold

Kaotisk spm om jobb/utdanning. Framtid.


Anbefalte innlegg

Hallo der.

Jeg er en 17 år gammel gutt som har et problem, bortsett fra måten jeg skriver på.

Jeg går nå 2 år allmenn og har utrolig mange teite unødvendige fag, som egentlig er der bare for og fylle timeplanen.

 

Blant det flotte utvalget har vi:

Mediefag

Engelsk

Data

Rettslære

Friluftsliv

 

Problemet er; Hva kan jeg gjøre med disse fagene!?

Er det ikke slik at et eller annet realfag kreves for og komme inn på flere studier?

Hvilkede videre studier krever ikke dette?

 

Har også flere spm;

Har noen tips til hva jeg kunne utdanne meg som etter videregående?

Noe som ikke er hardt mannfolk arbeid, ettersom jeg HATERslikt arbeid.

Man kan si at jeg er "kvinnelig" anlagt når det gjelder slikt.

Mine sterke sider er vell at jeg er lojal, empatisk, bryr meg osv

Et krav jeg også stiller er at jobben jeg skal ha skal mene noe!

Ikke noe kontorjobb hvor jeg sitter med papirer hele dagen.

Ikke noe graving i kjendisers søppel.

Jeg kunne tenke meg og faktisk utrette noe, kanskje direkte hjelpe noen som trenger hjelp.

Flere muligheter om jeg har lyst og endre sti kanskje også?

 

Hva kan jeg gjøre!

 

(En jobb som har litt fritid er heller ei og forakte egentlig.)

 

Jeg håper dere som faktisk leser dette fikk noe ut av "spørsmålet" mitt.

Jeg er flink til og rote.

 

Rediger: Jeg liker også og møte spennende mennesker.

Endret av Stubbekropp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Hva med hjelpepleier/sykepleier eller andre omsorgsarbeider-type-stillinger?

Uansett får du mer ut av å snakke med en veileder fra skolen din, eller fra en naboskole.

Lenke til kommentar

Vet du, av henne får jeg ikke vite noenting!

Hun er heller aldrig på skolen.

 

Undrer nesten på om vi har en...

SLik har det i grunn vært siden 8 klasse, jeg er bare blitt kastet ut i alt uten info.

 

Angående hjelpepleie/sykepleie er det noe jeg har vurdert sterkt, men hva trenger man for en slik utdanning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Du kan vurdere hjelpepleier gjennom videregående.

Her kommer slike veiledere inn.

Etter hva jeg husker er det GK og VK1, så er det praksis resten.

 

Noe mer givende enn å jobbe med mennesker skal du lete lenge etter, og du kan gjøre svært mye forskjellig. Fra å hjelpe barn, unge, voksne, eldre - både på et fysisk og psykisk plan.

Lenke til kommentar
Du kan vurdere hjelpepleier gjennom videregående.

Her kommer slike veiledere inn.

Etter hva jeg husker er det GK og VK1, så er det praksis resten.

 

Noe mer givende enn å jobbe med mennesker skal du lete lenge etter, og du kan gjøre svært mye forskjellig. Fra å hjelpe barn, unge, voksne, eldre - både på et fysisk og psykisk plan.

8085971[/snapback]

 

Jeg går nå allmenn.

Det vill være bortkastet da eller?

Lenke til kommentar

Absolutt helt i orden å ha allmenn som bakgrunn til f.eks. sykepleier og det yrket er svært bra, nyttig, omsorgsfullt, utfordrende, meningsfylt og alt det som du søker =)

 

For å bli sykepleier er det veldig mange skoler i hele landet, det kan du sjekke på samordna opptak blant søkelisten der, så får du opp overalt i landet som du kan gå på sykepleie, eller hjelpepleie om du ser etter det =)

 

Ellers har man jo flere muligheter innenfor omsorg og det å ta vare på folk. Læreryrket i lavere grader (barneskole og slikt) kan også være veldig meningsfylt siden du da er med på å forme alle disse barna fra starten av.

 

Sosionom ble nevnt, psykolog er enda et yrke hvis du har lyst til å jobbe med personer som har psykiske problemer, ellers er det alle de forskjellige pedagogene man kan bli og spesialisere seg på for eksempel dysleksi-problemer... Mye spennende! Det er bare å se litt rundt på de forskjellige og se hva du syns virker mest meningsfylt for deg! =)

 

lykke til med valget! =)

Lenke til kommentar
Absolutt helt i orden å ha allmenn som bakgrunn til f.eks. sykepleier og det yrket er svært bra, nyttig, omsorgsfullt, utfordrende, meningsfylt og alt det som du søker =)

 

For å bli sykepleier er det veldig mange skoler i hele landet, det kan du sjekke på samordna opptak blant søkelisten der, så får du opp overalt i landet som du kan gå på sykepleie, eller hjelpepleie om du ser etter det =)

 

Ellers har man jo flere muligheter innenfor omsorg og det å ta vare på folk. Læreryrket i lavere grader (barneskole og slikt) kan også være veldig meningsfylt siden du da er med på å forme alle disse barna fra starten av.

 

Sosionom ble nevnt, psykolog er enda et yrke hvis du har lyst til å jobbe med personer som har psykiske problemer, ellers er det alle de forskjellige pedagogene man kan bli og spesialisere seg på for eksempel dysleksi-problemer... Mye spennende! Det er bare å se litt rundt på de forskjellige og se hva du syns virker mest meningsfylt for deg! =)

 

lykke til med valget! =)

8089171[/snapback]

 

Tusen takk for svaret.

Jeg tar alt til meg, det hjelper litt som en pekepinne.

 

Dersom du har gjort noe ut av året/årene på allmenn vil det jo ikke være bortkastet, du sitter jo på en god del ekstra kunnskap, for å si det slik. Det tar seg jo bedre ut på CV og lignende. I hvert fall hvis du har lite fravær og passe gode karakterer.

8088206[/snapback]

 

Tralalala :roll:

 

Sånn btw; Som sykepleier, har jeg da muligheten for og utdanne meg videre om det er ønsket?

(Rart JEG tenker på sånt, men OK)

Endret av Stubbekropp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Sånn btw; Som sykepleier, har jeg da muligheten for og utdanne meg videre om det er ønsket?

(Rart JEG tenker på sånt, men OK)

8090501[/snapback]

 

Selvsagt.

Barne/baby/operasjon/kirurgisk/diversesykepleier

 

Kan spesialisere deg etter at du er ferdig med studiet.

Lenke til kommentar
Sånn btw; Som sykepleier, har jeg da muligheten for og utdanne meg videre om det er ønsket?

(Rart JEG tenker på sånt, men OK)

8090501[/snapback]

 

Selvsagt.

Barne/baby/operasjon/kirurgisk/diversesykepleier

 

Kan spesialisere deg etter at du er ferdig med studiet.

8096662[/snapback]

 

Aye aye, så fint!

Sykepleie er noe jeg vurderer sterkt, høres spennende ut.

Og om jeg ønsker det kan jo jo tilogmed dra til en eller annen landsby i Afrika og arbeide der.

Som sykepleier, spessielt manlig, burde jeg heller ikke ha problem med og få jobb sies det jo.

 

Høres bra ut.

Endret av Stubbekropp
Lenke til kommentar

Sykepleier er flott yrke. Men jeg føler at de blir litt undertrykt av legene...?

Mulig det bare er meg, men sist jeg var på sykehus, så sto legen og snakket, mens sykepleierne sto ved siden av og sa ikke et ord, dette varte i 20min, legen spurte eller drøftet ikke noe med sykepleierne. Og da jeg senere spurte dem om noe spørsmål sa de at jeg måtte snakke med legen, de kunne ikke uttale seg. Noe som er rart, da sykepleiere har en ganske krevende utdannelse hvor de lærer mye, eller tar jeg feil her?

Ikke noe kritikk av sykepleier yrke i alle fall, men slik virket det som om det var på den avdelingen jeg var, men det er sikkert annerledes andre steder.

Lykke til i alle fall.

 

Hvordan får man jobb som hjelpearbeider?

Hva kreves av utdannelse?

Noen som har noen nyttige linker?

Lenke til kommentar

Du sier du vil ha en jobb der du kan hjelpe mennesker, og at du er lojal, empatisk og bryr deg. Du skriver også at du vil ha litt fritid.

Har du vurdert å bli ambulansearbeider?

Du får hjelpe og redde mennesker, og din egenskap som empatisk kommer godt med her.

I tillegg er det mye fritid i dette yrket. Med 2 arbeidsdøgn i uken har du 5 fridager hvor du kan gjøre hva du vil.

Du arbeider også da 48 timer i uken, i motsetning til andre som normalt arbeider 37 timer.

 

Klippet fra Jobbefeber.no:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Beskrivelse:

 

Ambulansetjenesten er et fagområde i stadig utvikling.

For å oppnå kvalitet innen fagområdet er det nødvendig med et nært samarbeid mellom ambulansetjenesten, skoleverket og fagmiljøer innen prehospital akuttmedisin. Etter sykehusloven er ambulansetjenesten en spesialisert helsetjeneste definert som: "Beredskap for eller transport i forbindelse med undersøkelse eller behandling av pasienter som på grunn av sykdom eller skade har behov for å bli transportert på båre eller som har behov for medisinsk behandling eller tilgang til medisinsk utstyr under transporten."

 

Ambulansearbeidernes hverdag består av vanlige ambulanseoppdrag og oppdrag hvor sykdom eller skade kan være så alvorlig at pasientens liv er truet

Ambulanse-tjenesten fungerer som bindeledd mellom primærhelsetjenesten og sykehuset. Personellet må ha et nært samarbeid med det øvrige personellet i helsevesenet og i andre utrykningsetater:

 

- I alt ditt arbeid må du som ambulansearbeider vise evne til å reagere og handle ut fra gjeldende faglige, etiske og juridiske retningslinjer innenfor arbeidslivet generelt og helsetjenesten spesielt.

- Det forventes at ambulansearbeidere mestrer sine arbeidsoppgaver under varierende og til dels vanskelige operative forhold

- Tjenesten utøves i stor grad utenfor sykehus og ofte uten eller bare med delvis assistanse fra andre deler av helsevesenet, derfor stiller ambulansefaget store krav til deg som fagarbeider

- Det stilles krav til teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og til personlig egnethet

 

60-80% av jobben er transport av pasienter fra hjem til sykehus o.l., resterende utrykking med blålys.

Ambulansepersonell Jobbfeber har intervjuet, gir inntrykk av at de elsker jobben, men syntes den burde vært noe bedre betalt siden det er mye psykologisk stress, ofte en god del ubekvem arbeidstid og at man hele tiden må være "på farten".

 

Definisjoner:

Det kan være tre typer personell i dette faget.

Et ambulansepersonell er en person som ikke har autorisasjon eller lisens som ambulansearbeider etter Helsepersonelloven.

En ambulansearbeider har autorisering eller lisens.

En Paramedic er en autorisert ambulansearbeider med tilleggsutdannelse på hogskole som paramedic.

 

Personlige forutsetninger:

 

Man må kunne arbeide i team og arbeide selvstendig.

 

Det legges vekt på:

- din fysisk og psykisk styrke

- at man viser medmenneskelighet og respekt for andre menneskers egenverd

- at man ivaretar nødvendige sikkerhetsmessige forhold og skaper et akseptabelt sikkerhetsnivå både for pasienter og personale

- at man mestrer ulike operative forhold

- har evne til å tilpasse seg medisinsk-faglig veiledning og kontroll

- kan ta ansvar for egen faglige utvikling

Inntekt:

Ambulansearbeiders månedslønn etter lønnsoppgjøret 2006:

 

Ambulansepersonell/Ambulanse-arbeider Paramedic

Begynnerlønn kr. 16.177,- kr. 17.138,-

Etter 2 år kr. 16.972,- kr. 17.933,-

Etter 4 år kr. 17.456,- kr. 18.494,- Kr. 18.995,-

Etter 6 år kr. 18.037,- kr. 19.349,- Kr. 19.580,-

Etter 8 år kr. 18.659,- kr. 20.086,- Kr. 20.163,-

 

Fra 2007 vil det komme et tillegg på kr 6.000.- pr år på alle disse satsene.

I tillegg vil det komme et tillegg på 20% av grunnlønnen som kompensasjon for ubekvem arbeidstid.

 

Faglært Ambulansearbeider med 8 års ansiennitet er gitt et årlig tillegg på kr 14.307 kroner. I tillegg er det tatt inn en stige for ansatte som har tatt utdannelse som Paramedic.

 

Gjennomsnittslønn med alle tillegg lå i 2005 på mellom 320-345.000.-.

 

 

Utdannelse:

 

Utdanningen tar fire år; to år i videregående skole og to år i lære:

 

- Videregående trinn 1: Helse og sosialfag

- Videregående trinn 2: Ambulansefag

- Toårig læretid i Ambulansefaget

 

Etter endt læretid avlegger man fagprøve.

 

Innen 2008 skal alle i ambulansetjeneste ha fagbrev. I tillegg må man ha redningsteknisk kurs, og kompetansegivende kurs i utrykningskjøring.

Videreutdannelse:

Det finnes mange muligheter innen sosial- og helsevesenet.

Den som har fagbrev eller annen yrkeskompetanse kan få generell studiekompetanse.

Du kan også viderutdanne deg til Paramedic ved Høyskolen i Lillehammer.

Studiet er på deltid over 2 år.

Endret av Fatty
Lenke til kommentar
Du sier du vil ha en jobb der du kan hjelpe mennesker, og at du er lojal, empatisk og bryr deg. Du skriver også at du vil ha litt fritid.

Har du vurdert å bli ambulansearbeider?

Du får hjelpe og redde mennesker, og din egenskap som empatisk kommer godt med her.

I tillegg er det mye fritid i dette yrket. Med 2 arbeidsdøgn i uken har du 5 fridager hvor du kan gjøre hva du vil.

Du arbeider også da 48 timer i uken, i motsetning til andre som normalt arbeider 37 timer.

 

Klippet fra Jobbefeber.no:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Beskrivelse:

 

Ambulansetjenesten er et fagområde i stadig utvikling.

For å oppnå kvalitet innen fagområdet er det nødvendig med et nært samarbeid mellom ambulansetjenesten, skoleverket og fagmiljøer innen prehospital akuttmedisin. Etter sykehusloven er ambulansetjenesten en spesialisert helsetjeneste definert som: "Beredskap for eller transport i forbindelse med undersøkelse eller behandling av pasienter som på grunn av sykdom eller skade har behov for å bli transportert på båre eller som har behov for medisinsk behandling eller tilgang til medisinsk utstyr under transporten."

 

Ambulansearbeidernes hverdag består av vanlige ambulanseoppdrag og oppdrag hvor sykdom eller skade kan være så alvorlig at pasientens liv er truet

Ambulanse-tjenesten fungerer som bindeledd mellom primærhelsetjenesten og sykehuset. Personellet må ha et nært samarbeid med det øvrige personellet i helsevesenet og i andre utrykningsetater:

 

- I alt ditt arbeid må du som ambulansearbeider vise evne til å reagere og handle ut fra gjeldende faglige, etiske og juridiske retningslinjer innenfor arbeidslivet generelt og helsetjenesten spesielt.

- Det forventes at ambulansearbeidere mestrer sine arbeidsoppgaver under varierende og til dels vanskelige operative forhold

- Tjenesten utøves i stor grad utenfor sykehus og ofte uten eller bare med delvis assistanse fra andre deler av helsevesenet, derfor stiller ambulansefaget store krav til deg som fagarbeider

- Det stilles krav til teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og til personlig egnethet

 

60-80% av jobben er transport av pasienter fra hjem til sykehus o.l., resterende utrykking med blålys.

Ambulansepersonell Jobbfeber har intervjuet, gir inntrykk av at de elsker jobben, men syntes den burde vært noe bedre betalt siden det er mye psykologisk stress, ofte en god del ubekvem arbeidstid og at man hele tiden må være "på farten".

 

Definisjoner:

Det kan være tre typer personell i dette faget.

Et ambulansepersonell er en person som ikke har autorisasjon eller lisens som ambulansearbeider etter Helsepersonelloven.

En ambulansearbeider har autorisering eller lisens.

En Paramedic er en autorisert ambulansearbeider med tilleggsutdannelse på hogskole som paramedic.

 

Personlige forutsetninger:

 

Man må kunne arbeide i team og arbeide selvstendig.

 

Det legges vekt på:

- din fysisk og psykisk styrke

- at man viser medmenneskelighet og respekt for andre menneskers egenverd

- at man ivaretar nødvendige sikkerhetsmessige forhold og skaper et akseptabelt sikkerhetsnivå både for pasienter og personale

- at man mestrer ulike operative forhold

- har evne til å tilpasse seg medisinsk-faglig veiledning og kontroll

- kan ta ansvar for egen faglige utvikling

Inntekt:

Ambulansearbeiders månedslønn etter lønnsoppgjøret 2006:

 

Ambulansepersonell/Ambulanse-arbeider Paramedic

Begynnerlønn kr. 16.177,- kr. 17.138,-

Etter 2 år kr. 16.972,- kr. 17.933,-

Etter 4 år kr. 17.456,- kr. 18.494,- Kr. 18.995,-

Etter 6 år kr. 18.037,- kr. 19.349,- Kr. 19.580,-

Etter 8 år kr. 18.659,- kr. 20.086,- Kr. 20.163,-

 

Fra 2007 vil det komme et tillegg på kr 6.000.- pr år på alle disse satsene.

I tillegg vil det komme et tillegg på 20% av grunnlønnen som kompensasjon for ubekvem arbeidstid.

 

Faglært Ambulansearbeider med 8 års ansiennitet er gitt et årlig tillegg på kr 14.307 kroner. I tillegg er det tatt inn en stige for ansatte som har tatt utdannelse som Paramedic.

 

Gjennomsnittslønn med alle tillegg lå i 2005 på mellom 320-345.000.-.

 

 

Utdannelse:

 

Utdanningen tar fire år; to år i videregående skole og to år i lære:

 

- Videregående trinn 1: Helse og sosialfag

- Videregående trinn 2: Ambulansefag

- Toårig læretid i Ambulansefaget

 

Etter endt læretid avlegger man fagprøve.

 

Innen 2008 skal alle i ambulansetjeneste ha fagbrev. I tillegg må man ha redningsteknisk kurs, og kompetansegivende kurs i utrykningskjøring.

Videreutdannelse:

Det finnes mange muligheter innen sosial- og helsevesenet.

Den som har fagbrev eller annen yrkeskompetanse kan få generell studiekompetanse.

Du kan også viderutdanne deg til Paramedic ved Høyskolen i Lillehammer.

Studiet er på deltid over 2 år.

8115519[/snapback]

 

Har tittet innom dette yrket også, virker også som noe jeg unne tenke meg.

Men la oss prøve og gå uten om sykehus og slikt, slik at "flere dører" stå på åpne.

 

Med stikkordet; OK lønn og mye fritid.

Lenke til kommentar

Nja vil tenke at å være brannmann er også hardt arbeid. Ingeniør og andre tekniske utdannelser er veldig mye papirjobb, utregninger osv, men man utretter noe.

Sykepleier og omsorgsarbeid er også ganske hardt arbeid, mange tunge løft osv. men absolutt et yrke man utretter noe.

 

Lærer er jo mentorer og inspiratorer og noe som utretter noe i samfunnet..

 

Hvis alt feiler så kan man jo prøve Boms yrket. Virker midt i blinken, man slipper å gjøre noe, kan rote så mye man vil og møter mange spennende mennesker på gata....

Lenke til kommentar
Nja vil tenke at å være brannmann er også hardt arbeid. Ingeniør og andre tekniske utdannelser er veldig mye papirjobb, utregninger osv, men man utretter noe.

Sykepleier og omsorgsarbeid er også ganske hardt arbeid, mange tunge løft osv. men absolutt et yrke man utretter noe.

 

Lærer er jo mentorer og inspiratorer og noe som utretter noe i samfunnet..

 

Hvis alt feiler så kan man jo prøve Boms yrket. Virker midt i blinken, man slipper å gjøre noe, kan rote så mye man vil og møter mange spennende mennesker på gata....

8141732[/snapback]

 

Tror jeg blir boms, så er du ikke alene.

Men angående sykepleie utdanning; Hvordan foregår den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...