Gå til innhold

Sigma EF-500 Super som trådløs slave til 300D?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har såvidt begynt å eksperimentere med min Sigma EF-500 Super. Liker godt å kunne bruke den som slave-blits med den interne blitsen som master.

Men, jeg stumplet over denne forumtråden:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...66&changemode=1

Der står det to ting som er veldig interessant:

1. ETTL skal fungere selv ved trådløst. (Ved at master-blitsen sender lyssignal med info om nødvendige innstillinger.)

2. Man skal kunne bruke den som trådløs slave, uten at master-blitsen går av. (Master-blitsen trigger den riktignok, men går ikke av i øyeblikket man tar selve bildet.)

Dette høres veldig nyttig ut, men tråden referer dessverre til D70 der man stiller kameraet inn på "commander mode TTL (custom function 19)", og jeg finner ikke lignende innstillinger på 300D.

Noen som har noen tips for å få punkt 1/2 til å fungere?

PS: er veldig amatør, så beklager om jeg spør dumt, eller ikke forstår eventuelle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske skuff når Nikon-kameraene klarer dette...

8086675[/snapback]

Jepp, dette er en super feature på enkelte Nikon DSLR. Det er ikke få Canon-eiere som har vært misunnelig på meg når jeg har brukt dette på fotoekspedisjon :) Deilig å bare holde blitzen ut fra kameraet, eller å sette den fra seg et sted og fremdeles beholde ok lysmåling.

Men du kan jo fint trigge Sigma-blitzen med kameraets innebygde blitz da - men du må stille styrken manuelt på Sigma-blitzen. Bare still kameraets innebygde blitz maksimalt ned i styrke så bidrar den så godt som ingenting til eksponeringen.

Til innendørsløsninger der du har samme blender hele tiden (eks. portrettoppsett) så funker dette kjempefint når du har funnet passende kombinasjon av blender/blitzstyrke siden du da underveis neppe har stort behov for å endre blitzen hele tiden.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Ganske skuff når Nikon-kameraene klarer dette...

8086675[/snapback]

Jepp, dette er en super feature på enkelte Nikon DSLR. Det er ikke få Canon-eiere som har vært misunnelig på meg når jeg har brukt dette på fotoekspedisjon :) Deilig å bare holde blitzen ut fra kameraet, eller å sette den fra seg et sted og fremdeles beholde ok lysmåling.

Men du kan jo fint trigge Sigma-blitzen med kameraets innebygde blitz da - men du må stille styrken manuelt på Sigma-blitzen. Bare still kameraets innebygde blitz maksimalt ned i styrke så bidrar den så godt som ingenting til eksponeringen.

Til innendørsløsninger der du har samme blender hele tiden (eks. portrettoppsett) så funker dette kjempefint når du har funnet passende kombinasjon av blender/blitzstyrke siden du da underveis neppe har stort behov for å endre blitzen hele tiden.

8086841[/snapback]

Jupp...det er det jeg gjør nå, og det fungerer jo greit nok, selvom det er litt mer tungvint enn det trenger å være... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...