Gå til innhold

Fra boliglån til kjøp - Del efaringene

Goliath

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lambada: Du kjenner jo noen i banken, og det er svar nok for meg.

Gå til en bank i Oslo hvor ingen kjenner deg, så får du virkelig ikke tilbud om så mye penger.

Jeg er meget godt klar over boliglånskalkulatoren hos DnB Nor da jeg per i dag har to boliglån der selv på tilsammen 2,4 mill. Jeg har en årslønn på 400', og jeg hadde aldri fått det lånet om det ikke var fordi at banken kjenner meg og mine foreldre godt. Jeg forsøkte faktisk først en filial i Oslo, og der fikk jeg tilbud om 800', da jeg har billån og studielån i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  Lambada: Du kjenner jo noen i banken, og det er svar nok for meg.

Gå til en bank i Oslo hvor ingen kjenner deg, så får du virkelig ikke tilbud om så mye penger.

Nei! Når har jeg sagt det? Første gang jeg snakket med han var når jeg skulle ta opp lån. Så nei jeg kjente ingen i banken. Han jeg fikk lån av er en slags personlig finansrådgiver nå etter jeg tok opp lån og siden da har jeg hatt endel kontakt med han. Så han vet godt hvem jeg er når jeg ringer, men før lånet var jeg totalt ukjent for han.

Jeg er meget godt klar over boliglånskalkulatoren hos DnB Nor da jeg per i dag har to boliglån der selv på tilsammen 2,4 mill. Jeg har en årslønn på 400', og jeg hadde aldri fått det lånet om det ikke var fordi at banken kjenner meg og mine foreldre godt. Jeg forsøkte faktisk først en filial i Oslo, og der fikk jeg tilbud om 800', da jeg har billån og studielån i tillegg.

Hvis du har 2,4 mill alene på 400' så har jo du ganske mye høyere lån enn det jeg har selv tatt årsinntekten i betraktning. Jeg hadde aldri fått 2,4 mill i lån med 40' mer inntekt. At du bare fikk 800' ut ifra 400' inntekt selv om du har billån og studielån er jo latterlig dårlig med mindre billånet ditt er utrolig høyt. Det skal sies at jeg IKKE har billån. Bilen har jeg betalt med egne sparepenger. Kanskje du trodde dette?

EDIT: Glemte å skrive det jeg egentlig opprettet posten for.

Nå har vi lagt et bud på en leilighet i Oslo og imorgen starter budrunden. Kanskje jeg er boligeier ila. neste uke happy.gif ..

Spennende! Har ikke noen bilder av leiligheten som du kan poste her, eventuelt link? Pris og litt info hadde ikke vært å skade heller, så blir det litt mer spennende å følge med og høre hva som skjer. Litt spent på pris i forhold hva man får i Oslo. Er jo temmelig mye høyere lønninger i Oslo, lurer på om dette kun holder til den ekstra boligprisen eller om en sitter med endel etterpå.

Lykke til!

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Lambada: Poenget mitt er at du hadde ikke fått det lånet andre steder enn i Tønsberg, nettopp fordi banken kjenner til deg.

Trådstarter: Lykke til med budrunden! Det var en fin leilighet. Hvor høyt er du villig til å gå? Hvor mye fellesgjeld har den? Akkurat kjøpt meg ny leilighet selv jeg. :)

Lenke til kommentar
  Lambada: Poenget mitt er at du hadde ikke fått det lånet andre steder enn i Tønsberg, nettopp fordi banken kjenner til deg.

Banken kjente ikke noe til meg bortsett fra at jeg var en helt ordinær kunde der. Så eneste de sjekket var vel sikkert kontohistorikken min der. Så mulig jeg ikke hadde fått samme lånet hos f.eks Sparebank1, men hadde jeg dratt til f.eks DnBNor i Trondheim så hadde de hatt like stor kjennskap til meg som DnBNor på Tolvsrød og hadde nok fått samme lånet hvis ikke han finansrådgiveren hadde vært særere. Var kun tall som gjorde at jeg fikk lånet, ingen i banken hadde peil på hvem jeg var bortsett fra på papiret.

Trådstarter: Fin leilighet med godt potensiale. Personlig synes jeg mesteparten der var stygt innredet og leiligheten har mye høyere potensiale enn vist på bildene. Møblene ødelegger mye synes jeg. Fint kjøkken og ok stue. Deler av badet kunne vært gjort litt bedre. Mulig bare min mening, slikt er jo veldig personlig.

Men som sagt absolutt fin leilighet, særlig med tanke på at det er i Oslo ;)

LYKKE TIL! Håpe på positivt utfall. *vente i spenning*

Lenke til kommentar

De bankene som hadde fulgt den meningsløse 3x-regelen i dag hadde nok slitt med å få lånekunder. Samtidig er det litt urovekkende at mange førstegangskjøpere setter seg i gjeld på flere millioner.

Tips: Siden det er en andelsleilighet dere byr på, les vedtektene grundig mhp hvilke begrensninger som ligger på andelshavers råderett, spesielt ved utleie (fremleie) og salg. Det er her de største forskjellene mellom andels- og selveierboliger pleier å ligge.

Eksempel: Siden dere er to som kjøper sammen, så vil dere få hver deres ideelle andel i andelen som gir dere leierett. Hvis dere en gang i fremtiden skulle skille lag, så er det ikke gitt at en av dere uten videre kan kjøpe ut den andre partens ideelle andel. Mange andelslag forlanger at boligen i slike tilfeller skal legges ut på markedet, og ansiennitetsregler ++ gjelder da som vanlig. Selv om man ikke tror slikt kan skje, så lønner det seg å finne ut hvilke regler som gjelder der dere kjøper.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Oppdatering:

Nå har vi endt budrunden på leiligheten på Lamberseter (lenke ovenfor). Runden gikk som følgende:

1.700.000

1.710.000

1.730.000

1.800.000

1.850.000

1.870.000 - Konkurrenten er blakk

1.880.000 - Selger aksepterte

To stk. på forkjøpsrett

Økte med 50.000 til 1.930.000

Jeg får den til 1.930.000 hvis ikke de med forkjøp kjøper til den prisen.

Får vite Onsdag 12.00 - 13.00 :sick:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

OJ. Det var en ganske stor økning fra verditaksten. Er du grønn og en annen kandidat var rød?

Så du har bestemt deg at du skal ha den? Selv om det blir 1.930? Er de 50.000 dokumentavgift? Er litt merkelig for 1.880 var jo akkurat det jeg ga for min leilighet (1.930 med dokumentavgift).

Lenke til kommentar

Hvorfor ble det videre budrunde etter at selger aksepterte budet?

Er det flere med forkjøpsrett er det den med lengst ansiennitet som vinner budrunden til den pris selger aksepterte i den ordinære budrunden OM han vil ha leiligheten.

Edit: Det er kanskje bare hos Obos det?

Endret av Sol79
Lenke til kommentar

Oppdatert:

Desverre fikk vi ikke leiligheten. Vi vant budrunden men siden noen hadde meldt seg på forkjøp, tok de leiligheten for vårt høyeste bud. Det som er surt er ikke at vi tapte leiligheten men måten vi gjorde det på. Vinner en budrunde og alt så sitter det en fjott og kjøper den til vår pris :(

Jaja, da får vi titte mer..

Lenke til kommentar

Det å binde renta har vist seg å ikke lønne seg over tid i de fleste tilfeller. Men det finnes ikke noe absolutt fasitsvar på det.

Jeg ville gått for flytende rente, og heller satt av litt på en sparekonto for å møte evt. trange tider. Spar forkjellen mellom flytende rente og fastrente på en konto eller i fond og ha den som et buffer. Det vil sannsynligvis være en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...