Gå til innhold

Fra boliglån til kjøp - Del efaringene


Goliath

Anbefalte innlegg

überGoliath: Funnet noe nytt?

 

Det å binde renta har vist seg å ikke lønne seg over tid i de fleste tilfeller. Men det finnes ikke noe absolutt fasitsvar på det.

 

Jeg ville gått for flytende rente, og heller satt av litt på en sparekonto for å møte evt. trange tider. Spar forkjellen mellom flytende rente og fastrente på en konto eller i fond og ha den som et buffer. Det vil sannsynligvis være en bedre løsning.

 

Det er sant.

 

Jeg har bundet den til 5,5 eller 5,6 i 10 år. Så får jeg se om det lønner seg. Er faktisk spådd å gå opp til 6% iløpet av 2007 og ligge rett over 6% litt.

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=368401

Er nødt å legge til nesten 1% til den statistikken som går til "administrasjonsgebyr" som nevnes der.

 

Likevel å stole på slike beregninger er som å satse på at man vinner i lotto. Jeg skal poste i denne tråden om 10 år og si om jeg gikk i pluss eller minus. Hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De bankene som hadde fulgt den meningsløse 3x-regelen i dag hadde nok slitt med å få lånekunder. Samtidig er det litt urovekkende at mange førstegangskjøpere setter seg i gjeld på flere millioner.

8240552[/snapback]

 

Så det er vanlig å få mer enn 3x?

Lenke til kommentar
De bankene som hadde fulgt den meningsløse 3x-regelen i dag hadde nok slitt med å få lånekunder. Samtidig er det litt urovekkende at mange førstegangskjøpere setter seg i gjeld på flere millioner.

8240552[/snapback]

 

Så det er vanlig å få mer enn 3x?

8304449[/snapback]

 

Ja, avhengig av inntekt/betalingsevne. Bankene bruker satser for utgifter til husholdning, klær, bil og andre løpende utgifter, og differensen mellom dette og utbetalt lønn anser de som disponibelt til betjening av lån. Har man en inntekt på 400.000 og høyere får man lett 4-5x i boliglån.

Lenke til kommentar
....

8240552[/snapback]

....

8304449[/snapback]

 

Ja, avhengig av inntekt/betalingsevne. Bankene bruker satser for utgifter til husholdning, klær, bil og andre løpende utgifter, og differensen mellom dette og utbetalt lønn anser de som disponibelt til betjening av lån. Har man en inntekt på 400.000 og høyere får man lett 4-5x i boliglån.

8305820[/snapback]

Disse satsene kalles for SIFO-tall. Disse tallene kan man selv regne ut med dette regnearket: SIFO-tall

 

Den jeg liker til er fra 1999, men fant ikke noen bedre i farten. Det gir uansett et visst intrykk av kostnadsbidet til en person/familie. Dette gjelder levekostnader, og lån er derfor ikke tatt med i disse tallene. Utgifter til boligen man kjøper må derfor regnes i tillegg.

 

For øvrig kan man lese mer her: Statens institutt for forbruksforskning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering

 

Beklager folkens, har vært litt slapp på oppdateringen. Har mistet nok en bolig på budrunde. Jeg og fruen ønsker å bo på Lamberseter men Lamberseter består kun av borettslag med forkjøp. Helt håpløst for unge mennesker å gjøre entrè på boligmarkedet der =/

 

Skal på en god del visninger nå til helgen. Blant annet disse:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=9856182

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=9857337

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=9852968

 

Tvi tvi..

Lenke til kommentar

Tips ønskes:

 

Jeg er dataingeniør og jobber som konsulent. Fastlønn + bonus er ca 400' i året. Skal ha lønnsforhandlinger i sommer og håper på noen titusner mer i årslønn. Av gjeld har jeg studielån på 280'

Førstehjelmslån er nok det eneste aktuelle siden jeg ikke har egenkapital. Har BSU med 20' og sparer 15' i året.

Jeg har Skandiabanken, men det er vel kanskje ikke så bra siden de ikke tilbyr førstehjelmslån? Kan det da være lurt å bytte til postbanken der jeg har bsu? For det er vel enklere å få lån der man er kunde og har flere konti, og ikke bare bsu.

 

Hvor mye er det realistisk at jeg kan klare?

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Du bør sjekke hos flere banker, gjerne en lokal bank dersom du har en forbindelse der.

 

SkandiaBanken gir ikke førstehjemslån og har altfor strenge krav til at du vil få nok i lån der.

 

Jeg vil tro at du kan få tilbud om opptil ca 1 600', avhengig av om, og hvordan banken vurderer fremtidig lønnsutvikling.

 

Du bør sette opp et budsjett på ditt månedlige forbruk for å beregne hvor mye du er komfortabel med å bruke på nedbetaling av lån. Beregn gjerne et worst-case scenario der lånerenten stiger til noe i området rundt 90%-båndet i Norges Banks referansebane, dvs opp mot 6,7-6,8% neste år og 7,5% i 2010.

 

post-38456-1177109341_thumb.jpg

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Du må ikke nødvendigvis skifte bank for å ta opp boliglån. Det er ofte mulig, og billigst, å shoppe banktjenester, dvs plukke litt fra hver bank. Selv om noen krever at du har "alle" tjenester hos dem, så slipper du lett unna med å akseptere tjenestene uten å bruke dem. Da unngår du iallfall de variable kostnadene. De faste kostnadene må vurderes opp mot hvor mye du evt sparer på å ha tjenestene i en annen bank.

 

Hvorfor begrenser du deg til Nordea og Postbanken? Få tilbud fra alle banker og sammenlign disse, det er faktisk veldig mye penger å spare. Hør også om din fagforening har spesielle tilbud.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Er i en budrunde akkurat nå, har siste bud på 1.960.000 ..*grøss*

 

Edit:

Tapte runden. Leiligheten gikk for 2.050.000

 

Edit 2:

Har meldt oss på en ny leilighet, har lagt bud på 1.750.000

 

Edit 3:

Vi vant budrunden på leilighet nummer 2 i dag men spretter ikke sjampanjekorken ennå siden det er èn på forkjøpslista :(

Lenke til kommentar

Det med forskjøpsrett var jeg litt heldig med da vi kjøpte leilighet for snart et år siden. Vi bor på et sted med litt lavere priser enn i Oslo.

 

To leilgheter i samme borettslag var til salgs med to ukers mellomrom. Den første med takst på 690k og den andre med takst 650k.

 

Vi var med på budrunden på den første og endte på 800k, og fikk den. Da hadde den som hadde meldt interesse for å benytte forkjøpsretten trukket seg og regnet med å få den andre leiligheten billigere. Den neste stoppet opp på 820k og den med forkjøpsrett tok den. Vedkommende er i ettertid litt ergelig for å ikke ha slått til på vår leilighet, men vi er fornøyd siden vi fikk den fineste av leilighetene og betalte minst.

Lenke til kommentar

Hehe, artig historie men jeg orker ikke å høre ordet forkjøp noe mer *permban ord i forums-ordliste*

 

Anyways,

 

Nå kan dere hagle meg ned med gratulasjoner! Har nettopp svidd av 2 millioner på en leilighet med dama. Helt nyoppusset bad og kjøkken, utsikt over en innsjø,, 6-minutters gange til buss, t-bane og kjøpesenter og 10 meter til venstre for inngangsdøren til butikken.

 

Er jeg lykkelig? Ja

Er jeg fattig? Ja

Skal jeg drekka i kveld? oh ja!

 

*masse spammesmillefjes og jubeltegn*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...