Pirmin Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei Hvordan går man frem for og søke om støtte til kjøp av snescooter gjennom trygdeetaten? Scooteren skal brukes til transport til egen hytte. Saken gjelder min mamma som hadde polio når hun var liten og pga det er lam i en fot. Hun er 100% arbeidsufør og førtidspensjonert fordi hun har fått slitasjeskader i skuldrene av å gå på krykker hele livet. Hun får legeerklæring på at hun ikke kan komme seg opp til hytta for egen maskin. Håper det er nok info.. Mvh Per Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Tviler sterkt på at trygdeetaten sponser lapp til snøscooter fordi hun ikke kan komme seg til fritidsboligen. Å ha hytte er i utgangspunktet en luksus, å det er ingen helsemessig grunn til at hun må kunne komme seg dit antar jeg. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Nei, enig høres litt rart ut hvis hun har rett til dette. Hvis regelene er sånn kan vel min mor med ryggproblemer kreve å få bygd veg 10mil til hytta da, siden hun ikke kan gå på ski eller kjøre scooter :!: NB: Hun har ikke hytte så dette er rent teoretisk Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hvis du er i praksis plass fra nav har du rett til utbetalt bensin penger, men du må ha kjøretøy selv! Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 NAV sponser vel bare førerkort til kjøretøy om en arbeidsgiver kan *garantere* deg jobb med det førerkortet? Som da for trådstarters vedkommende, hvor moren er 100% arbeidsufør, er heller tvilsomt. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Du må huske at det er oss andre som i så fall hadde finansert den... jeg fikk bare så vidt penger til å kjøpe meg mat da jeg flytta hjemmefra. Spiste brødskive og bilig pålegg i over en uke... Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Du må huske at det er oss andre som i så fall hadde finansert den... jeg fikk bare så vidt penger til å kjøpe meg mat da jeg flytta hjemmefra.Spiste brødskive og bilig pålegg i over en uke... 8217502[/snapback] Og poenget ditt er hva for noe? Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Morsomt at så mange vil svare, men om du ikke har nå hyggelig å si så kan du velge å la være.. Å hinte til at det er snylting på stat og andre at et funksjonshemmet menneske skal få hjelp og støtte er horribelt! Fy å skam Nei enkelte har nok misforstått, Mamma har vært i full jobb til hun ble 60 så hun har betalt skatt som alle andre.. Grunnen til at jeg spurte var at trodde det kanskje fantes noen med peil og/eller forståelse på gjeldene regler Under har jeg limt inn et utsnitt av gjeldende lover: hele lov greisa finnes på: http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll?f=te...=main-j.htm&2.0 2 Til § 2 Annet transportmiddel [Endret 10/00, 1/02, 1/03, 3/03, 1/05] Inn under definisjonen av andre transportmidler kommer alle motoriserte transportmidler som har en hastighet på 10 km/t eller mer. Andre transportmidler som har en hastighet under 10 km/t behandles etter forskriftene til § 10‑7 bokstav a. 70‑årsgrensen for stønad til bil gjelder ikke for andre transportmidler, jf. lovens § 10‑4. Det er heller ikke noe krav at annet transportmiddel må være 11 år gammelt før det kan gis stønad til gjenanskaffelse, jf. forskriftens § 8. Det kan bare gis stønad til andre transportmidler som båt, snøscooter o.a. for eksempel dersom vei- og naturforholdene er slik at det er mer hensiktsmessig å anskaffe et annet transportmiddel enn motorkjøretøy. La ved denne kopien for og vise at i velferdsstaten Norge kan man få de hjelpemidlene man trenger om man skulle være uheldi og bli funksjonshemmet.. Mvh Per Endret 23. mars 2007 av Pirmin Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Det kan bare gis stønad til andre transportmidler som båt, snøscooter o.a. for eksempel dersom vei- og naturforholdene er slik at det er mer hensiktsmessig å anskaffe et annet transportmiddel enn motorkjøretøy. La ved denne kopien for og vise at i velferdsstaten Norge kan man få de hjelpemidlene man trenger om man skulle være uheldi og bli funksjonshemmet.. I dette tilfellet må man vel da tolke folketrydgelovens § 10-6 for å finne ut om din mor kan få slik stønad. Overnevnte paragraf sier at stønaden skal ytes dersom slikt tiltak forbedrer medlemmets funksjonsevne i dagliglivet eller for at vedkommende skal kunne bli pleid i hjemmet. Deretter må man finne ut om "å ta seg til hytta" går under bestemmelsene i folketrygdeloven. I § 10-7 "om stønadsformer" bokstav h omtaler motorkjøretøy eller annet transportmiddel. For å få slikt må det altså foreligge varige forflytningsvansker som gjør det nødvendig med slikt transportmiddel enten til å reise til eller fra arbeids eller eller opplæringssted, for at vedkommende skal kunne utøve sin funksjon som hjemmearbeidende, for å forhindre eller bryte en isolert tilværelse eller til avlastning av familien hvor funksjonhemmingen medfører en stor pleiebyrde. Spørsmålet i din mors tilfelle må da være hvorvidt transportmiddelet slik at hun kan ta seg til hytta kan anses som medvirkende til å bryte en ellers så isolert tilværelse. Muligens. Dette rettsområdet har jeg dessverre ikke hatt så mye befatning med til at jeg skal si noe som helst sikkert. Det er kanskje verdt å nevne at det er slått fast at stønad ikke kan ytes dersom behovet for transport kan dekkes tilfredsstillende av medlemmets familie, ved transportordning for funksjonshemmende eller på annen måte. Dvs at dersom det tolkes dithen at du eller andre i din familie kan dekke din mors behov for å ta seg til, og være på hytta i form av å transportere henne dit, vil man nok mest sannsynlig få avslag på slik stønad. Dette er hvertfall hva jeg tolker ut ifra dagens lover og forskrifter, etter å ha gått gjennom dem litt for fort muligens, i og med at jeg er på vei ut døra Endret 23. mars 2007 av Iudex Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Takker for et ordentlig svar, skal nu ringe NAV for å høre Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Min tolkning er at dette *ikke* gjelder transport til fritidsbolig, uansett hvordan man vrir og vender på det. Nå er jo gjerne hytter også betydelig mer "isolerte" enn folks faste boplasser også, for argumentasjonens skyld. Er vel forsåvidt hjelpemiddel-sentralen hun bør kontakte kanskje? Å komme seg til hytta er også langt ifra en livsnødvendighet. At det er en slags form for "behandling"(nedstressing, avslapping, whatever) kan det heller ikke argumenteres med, med mindre hytta er spesialtilrettet hennes funksjonshemninger på et eller annet vis, og er selvforsynt med det hun måtte trenge. Endret 24. mars 2007 av Neophus Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Til orientering så er hjelpemiddelsentralen, arbeidskontoret og sosialkontoret det som idag heter NAV, er iallfall sånn jeg har forstått det.. Kan være det er flere/færre etater som er slått sammen.. Hvorfor gjelder det ikke transport til fritidsbolig? Begrunnelsen kunne gentlig like vært muligheten for å komme seg ut i frisk luft, dispansasjon til å kjøre/bli kjørt med skuter får hun.. Er ikke en problemstilling for arbeidskontoret som det ser ut til at noen har svart utifra, skal sjekke opp med NAV(hjelpemiddelsentralen) og etterpå skal jeg si fra hær utfallet og begrunnelsen til avslag.. Hehe, regner faktisk med avslag, men jeg skal høre med dem først.. Mvh Per Endret 24. mars 2007 av Pirmin Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Som jeg nevnte før.. med mindre hytta er spesialtilrettet hennes funksjonshemning og er selvforsynt med det hun trenger, så kan ikke jeg se en god nok grunn til å kreve å få betalt transporten dit. Iom. hun trenger snøscooter for å komme seg dit, antar jeg at den er noenlunde isolert, og derfor kan ikke man regne med at om hun trenger hjelp så kan det skje på pletten heller. Komme seg ut i frisk luft kan hun gjøre andre plasser, som vil medføre langt mindre utgifter. Vil bare si at jeg mener ikke å være vond eller noe, jeg mener at med en lam fot så fortjener hun og bør kreve det hun trenger av hjelpemidler o.l. til dagliglivet. Men jeg kan bare ikke klare å rettferdiggjøre transport til hytta under noe hun virkelig trenger for å holde livskvaliteten ved like. Å de hos NAV er ikke kjent for å være de mest godhjerta folka når det kommer til økonomiske saker, så tviler på de ser noe blidere på det. Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Du e jo så sur Hun klarer seg helt fint bare ikke i dyp sne da det er vanskelig å gå på ski med en fot.. Er heller ingen som har krevd å få betalt transporten til hytta som du sier, jeg spør om støtte til innkjøp av skuter, støtte kan fås som lån også hos NAV/hjelpemiddelsentralen.. Jeg mener også at vi kan avslutte diskusjonen da dette bare blir gjettninger og spekulasjoner, skal ringe manda og høre med dem som vet Mvh Per Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg har ingenting imot din mor, og det er leit å høre at hun har blitt funksjonshemmet. Men at staten skal støtte dere med en snøscooter så hun kan ta seg opp til hytta synes jeg er å tøye strikken altfor langt. Hadde det vært så hun kom seg til jobb, hadde det vært en annen sak. Lenke til kommentar
Pirmin Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Ho får få sæ en jobb dær man treng skuter da Avisbud på hyttefeltet i påsken :) Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Tror nok ikke hun får støtte til snøscooter fordi hun er sikret jobb en uke i året. Hadde det vært fast jobb derimot.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå