Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios finner ikke harddisk

Anbefalte innlegg

Hei

Akkurat formatert og installert ny xp samt alle drivere. Disablet noen av disse driverne som ikke var i bruk for å gjøre maskinen min raskere. Disablet alt av raid i og med at jeg ikke bruker det, men har en følelse av at problemet ligger her.

Nå finner ikke bios verken harddisk eller cd-rom så jeg får ikke bootet maskinen. Jeg kan ikke velge noen av disse under boot sequence, kun diskett og nettverkskort.

Når jeg sjekker primary master og slave står det not installed, men når jeg går inn på de enkelte og velger auto dukker både hardisken og cd rom opp. Dette viser vel at det ikke er noen fysisk feil?

Har lest noe om disabling av raid i biosen, men klarer ikke finne ut hvor jeg gjør det. Jeg vet jo heller ikke helt sikkert om det er det som er problemet. Syns jo det høres rart ut at noe man gjør i xp skal påvirke oppstarten av bios.

Har bios for ms-7602E ATX Mainboard. Noen som har peiling på hva som er galt eller vært borti dette før. Håper noen kan hjelpe meg.

Lindo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Har du installert nødvendige drivere som fulgte med hovedkortet?

Hadde et lignende problem tidligere, men det løste seg når jeg installerte "raid-drivere" som det het.. bruker ikke raid selv...

Lenke til kommentar
Har du installert nødvendige drivere som fulgte med hovedkortet?

Hadde et lignende problem tidligere, men det løste seg når jeg installerte "raid-drivere" som det het.. bruker ikke raid selv...

8083997[/snapback]

Ja jeg installerte alle drivere, men siden jeg ikke bruker raid så valgte jeg å disable de. Noe jeg nå i etterkant ser at jeg aldri skulle gjort.

Nå kommer jeg jo ikke inn i windows, så får ikke muligheten til å enable de eller installere driverne på nytt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Nå kommer jeg jo ikke inn i windows, så får ikke muligheten til å enable de eller installere driverne på nytt...

8084106[/snapback]

Så du har altså prøvd å stappe inn cden?

Hva med å velge "utforsk" via "min datamaskin" ?

Lenke til kommentar

8084106[/snapback]

Så du har altså prøvd å stappe inn cden?

Hva med å velge "utforsk" via "min datamaskin" ?

8084397[/snapback]

Altså biosen finner hverken cd-rom eller harddisk. Dermed prøver den kun å boote via diskett og nettverks kort. Så den laster ikke inn noe operativ system!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Altså biosen finner hverken cd-rom eller harddisk. Dermed prøver den kun å boote via diskett og nettverks kort. Så den laster ikke inn noe operativ system!

8085148[/snapback]

Hvordan klarte du i begynnelsen å disable raid-driverene?

Har du prøvd å koble ut harddisk og cd-rom for å se om du kommer inn i bios da?

Lenke til kommentar

8085148[/snapback]

Hvordan klarte du i begynnelsen å disable raid-driverene?

Har du prøvd å koble ut harddisk og cd-rom for å se om du kommer inn i bios da?

8085671[/snapback]

I begynnelsen klarte jeg jo å komme inn i windows, men så disablet jeg raid driveren i enhetsbehandling. Og etter det har jeg ikke kommet inn i windows igjen. Dette er fordi bios ikke finner harddisk eller cd rom i boot sequence, den kan kun velge diskett eller nettverks kort. Så jeg kommer jo inn i bios, får bare ikke valgt harddisken om du skjønner...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
I begynnelsen klarte jeg jo å komme inn i windows, men så disablet jeg raid driveren i enhetsbehandling. Og etter det har jeg ikke kommet inn i windows igjen. Dette er fordi bios ikke finner harddisk eller cd rom i boot sequence, den kan kun velge diskett eller nettverks kort. Så jeg kommer jo inn i bios, får bare ikke valgt harddisken om du skjønner...

8086952[/snapback]

Tror nok jeg skjønner.

Kan desverre ikke komme på flere ting å gjøre videre. Kanskje å ta en clear-cmos?

Evt. om det kanskje går an å laste inn raid-driverene via diskett?

I tilfelle hjelper det lite å spør meg om hjelp, da jeg ikke har peiliing :p

Det er nok noen på forumet som vet, though...

Lenke til kommentar

8086952[/snapback]

Tror nok jeg skjønner.

Kan desverre ikke komme på flere ting å gjøre videre. Kanskje å ta en clear-cmos?

Evt. om det kanskje går an å laste inn raid-driverene via diskett?

I tilfelle hjelper det lite å spør meg om hjelp, da jeg ikke har peiliing :p

Det er nok noen på forumet som vet, though...

8087117[/snapback]

Hva gjør clear-cmos? Ser ikke ut som andre har peiling her heller, dårlig med respons hvertfall :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hva gjør clear-cmos? Ser ikke ut som andre har peiling her heller, dårlig med respons hvertfall  :(

8087168[/snapback]

Nøyaktig hva clear-cmos gjør, kan jeg ikke svare på, men jeg vet i alle fall at visse ting resettes, noe som kan gjøre at ting fungerer igjen.

Du kan lese detaljert informasjon om CMOS her.

Jeg tror "problemet" med dårlig respons er rett og slett at folk ikke gidder å bry seg. Har selv en del tråder som ingen svarte på. Nokså surt igrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...