Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Hei For en tid tilbake siden kjøpte jeg meg ny hardware, blandt annet en Intel Pentium D 820 2,8GHz. Jeg så for meg at jeg kom til å merke en veldig forbedring i bl.a spill siden dette er en dual-core prosessor. Nå er saken den at alle spill jeg har prøvd til nå lar meg enten spille i kanskje 5-6 sekunder på det meste før det fryser, mens andre vil simpelthen ikke starte. Jeg får svart skjerm, og blir nødt til å restarte. Maskinen frøs også når jeg prøvde meg på 3DMark 06, så jeg ser for meg at det kan være noe med selve 3Den, da "vanlige" programmer som ikke krever 3D går som en drøm. Vil jeg kunne spille spill uten at de fryser hvis jeg f.eks. "nedgraderer" til en Intel Pentium 4 med HT-teknologi, eller vil jeg få samme problemer bare fordi prosessoren simulerer dual-core? Takker for seriøse svar! Edit: Min nåværende hardware er som følger: Asus P5VDC-MX Micro-ATX Intel Pentium D 820 2,8GHz Corsair 1GB Kit PC4200 DDR2 533MHz PowerColor Radeon X850XT AGP Skjermkort Forton/Source 400W Strømsforsyning (veit ikke modellen) pluss harddisker og cd/dvd-rom (ingen vits i å spesifisere disse?) Endret 5. mars 2007 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvis maskinen fryser så er det antageligvis noe feil et sted. Spill som ikke er optimalisert for tokjernearkitektur kan kjøre dårligere på en tokjerne-CPU enn på en enkel kjerne, men de skal ikke kræsje eller fryse. Da er det noe annet feil. På meg høres det ut som at enten CPUen eller minnet får litt for lite spenning. Jeg har i hvert fall hatt tilsvarende problemer på mitt AMD-system, og det har løst seg ved å skru opp minnespenningen litt. Jeg har ikke så mye peiling på Intel-systemer, men det kan sikkert uansett være greit for andre her som har peiling om du oppgir resten av systemspesifikasjonene dine: Hvilket hovedkort du har, hvor mye av hvilken type minne, skjermkort, lydkort, strømforsyning osv. Lenke til kommentar
DaCool_ck Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Har hatt tilsvarende problem med mitt gamle AMD System, men da var det helt andre ting enn enn Ram og CPU. I mitt tilfelle var det trådløse nettverkskorte som fulgte med hovedkorte. Dette hjelper nok ikke deg men,, Kan være hovedkorte, eller spenningen som er nevnt tidligere. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Sjekket tempen på CPU i det siste? Skal ikke være nødvendig å reinstallere OS om man skifter CPU, så jeg foreslår en CMOS-reset og en load-tempsjekk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Sjekket tempen på CPU i det siste? Skal ikke være nødvendig å reinstallere OS om man skifter CPU, så jeg foreslår en CMOS-reset og en load-tempsjekk 8086360[/snapback] Tjaaa... tror ikke temperaturen er så halvgal.. har flust med vifter stående på hele tida, dessuten er det nokså kaldt i rommet, så jeg er nokså sikker på at temperatur ikke er et problem. Reinstallerte Windows for ca. to uker siden... får vel prøve meg på clear-cmos da.. *håpe på det beste* Takker for tips! Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Og så et siste tips: For spill som syter under dual-core, kan du deaktivere den ene kjernen. Start programmet, trykk ctrl+alt+del og høyreklikk prosessen i task mananger. Derfra kan du "angi affinitet" eller affinity, pg her krysse bort den ene kjernen (cpu1) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Og så et siste tips: For spill som syter under dual-core, kan du deaktivere den ene kjernen. Start programmet, trykk ctrl+alt+del og høyreklikk prosessen i task mananger. Derfra kan du "angi affinitet" eller affinity, pg her krysse bort den ene kjernen (cpu1) 8087120[/snapback] Nå er saken den at maskinen fryser akuratt etter at jeg har startet spillet/klikket på ikonet. Er det noen som veit om jeg vil få tilsvarende problemer om jeg går fra en "ekte" dual-core til en "uekte", altså som en Pentium 4 med HT-teknologi? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 I vanlig windows-bruk går prosessoren praktisk talt hele tiden på tomgang, og derfor er den nesten hele tiden relativt kald. Omtrent alle spill belaster prosessoren 100% hele tiden, og da utvikler prosessoren mye mere varme. Når du sier alle spill får PCen til å fryse, mens du ikkje har problemer med annen programvare, så hørest det for meg ut som om du har problemer med varme ett sted. Installer programvare som overvåker temperaturene på PCen din. Sannsynligvis ligger er det noe slikt på CDen som fulgte med hovedkortet ditt. At du tror at det ikkje er varme holder ikkje Symptomene du beskriver er helt typiske for en varm prosessor. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Når du sier alle spill får PCen til å fryse, mens du ikkje har problemer med annen programvare, så hørest det for meg ut som om du har problemer med varme ett sted. Han sier: Nå er saken den at maskinen fryser akuratt etter at jeg har startet spillet/klikket på ikonet Tror ikke akkurat at cpuen loader 100% rett etter dobbelklikket da, og uansett så bruker alle de spillene jeg har prøvd kun 50%(en kjerne om gangen(av og til er det faktisk 20-30(=50%) fordelig meldom kjernene ) Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Begynn i en ende å sjekke etter feil. Last ned feks memtest og sjekk minnebrikkene. Kjør Orthos og se om CPUen er stabil i feks noen timer. Last ned Atitool og se om skjermkortet ditt fungerer der. Har du prøvd å reinstallere og se om problemene forsvinner/forrandrer seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå