Gå til innhold

Perfekt Kopi Av CD.


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sett en mp3-spiller som støtter FLAC eller Monkeys Audio APE. Når sant skal sies er det et fåtall som støtter OGG Vorbis, så jeg tror du skal lete lenge etter en spiller som støtter f.eks FLAC. Eneste alternativet da blir ukomprimerte wav-filer.

8091148[/snapback]

Vil bare informere om at min MP3 spiller takler FLAC uten noen problemer.

https://prisguiden.no/product.php?productId=33839

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri sett en mp3-spiller som støtter FLAC eller Monkeys Audio APE. Når sant skal sies er det et fåtall som støtter OGG Vorbis, så jeg tror du skal lete lenge etter en spiller som støtter f.eks FLAC. Eneste alternativet da blir ukomprimerte wav-filer.

8091148[/snapback]

Det finnes en uoffisiell ipod-firmware som støtter FLAC etter hva jeg husker, men har ikke link her.. Problemet med den var inntil nylig at batteritiden dessverre blir ca. halvert pga. strømsparing funker ikke.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det slik at om du tar en kopi med f.eks Alcohol120% så er du ikke garantert at kopien er identisk med orginalen, selv om bildet er like stor.

Det mange ikke vet er at en musikk cd IKKE er det samme som en datacd med wav filer. Standarden for musikk-cd'er er kalt Red Book. Når du brenner en datacd brukes en viss del av plassen til error correction. Uten at jeg kan detaljene i det så vet jeg at error detecion/fixing algoritmen for Red book ikke er den samme som for data-cd'er, noe som gjør det vanskeligere å få en bit-perfekt kopi av en audiocd. Derfor ville jeg brukt et program som er laget spesielt for å rippe lyd-cder, og som har en modus som gjør det bra. EAC er et slikt program, og om du velger å bruke secure copy har du nok den beste måten å kopiere musikken din over på maskinen. Om du syns det går uhorvelig seint og/eller en del av cdene ikke lar seg rippe (for skadet) kan du gå til innkjøp av en bedre cdspiller, f.eks Plextor Premium (en relativt dyr cd-brenner).

Om du vil vite mer kan du surfe litt rundt på hydrogen audio, men jeg er ganske sikker på at jeg kan oppsumere det du vil finne ut:

EAC i secure mode.

FLAC for storage.

EDIT: Jeg fant nettop denne tråden på ha, ta en titt, kan hende den gir noen kjekke pekepinner.

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar

P@arm@nn: Bra! Hadde helt glemt redbook standarden.

 

Trådstarter: ikke hør på meg. Hør på P@arm@nn!

 

Har også for meg at en wav fil faktisk ikke kan regnes som 100% lossless. Mener jeg så dette diskutert i en eller annen lydtråd her på forumet for lenge siden. Men jeg har for meg at det er det beste du kan oppnå.

 

Edit: har hele tiden vært mp3 fanatiker, og selv om jeg har visst at lyden var kraftig komprimert også i de beste tilfeller, har jeg ikke brydd meg stort om det.

 

Men nå måtte jeg bare ta en liten test, grunnet alt "oppstyret" :D

 

Jeg har en damien rice cd som jeg kun har fysisk rørt 1 gang før, og det var når jeg rippet den til 320Kbps mp3 med Audiograbber og lam3. Denne rippen har jeg hørt på i snitt nesten 1 gang pr dag de siste 2 årene, og jeg kjenner albumet godt!

 

Rippet det nå til wav med EAC, og forskjellen var ENORM! MYE mer definert diskant og mellomtone! Bassen kan jeg ikke uttale meg om, da jeg bor oppom hodet på et 60 år gammelt ektepar, og derav har måtte ofre bass mot sykiske traumer. Det jeg likevell legger merke til er at "bassbildet" på mp3versjonen er mye mer komprimert og "feil plassert" i forhold til orginalen, selv om mp3versjonen ikke er ripped i joint stereo.

 

En annen ting er at dynamikken i musikken ble av en helt annen verden. Nå må det sies at jeg er ganske skadd, da jeg faktisk utrolig sjelden hører på orginalcd'er. Men det er som man sier med vinsmaking: Skal man virkelig kjenne produktet, må man vite hvordan vinen smaker utblandet med solbærsaft også.

 

Men en ting er helt sikkert: Har man cd'er man VIRKELIG er glad i, ripp i så ukomprimert format som mulig!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det slik at om du tar en kopi med f.eks Alcohol120% så er du ikke garantert at kopien er identisk med orginalen, selv om bildet er like stor.

Det mange ikke vet er at en musikk cd IKKE er det samme som en datacd med wav filer. Standarden for musikk-cd'er er kalt Red Book. Når du brenner en datacd brukes en viss del av plassen til error correction. Uten at jeg kan detaljene i det så vet jeg at error detecion/fixing algoritmen for Red book ikke er den samme som for data-cd'er, noe som gjør det vanskeligere å få en bit-perfekt kopi av en audiocd. Derfor ville jeg brukt et program som er laget spesielt for å rippe lyd-cder, og som har en modus som gjør det bra. EAC er et slikt program, og om du velger å bruke secure copy har du nok den beste måten å kopiere musikken din over på maskinen. Om du syns det går uhorvelig seint og/eller en del av cdene ikke lar seg rippe (for skadet) kan du gå til innkjøp av en bedre cdspiller, f.eks Plextor Premium (en relativt dyr cd-brenner).

Om du vil vite mer kan du surfe litt rundt på hydrogen audio, men jeg er ganske sikker på at jeg kan oppsumere det du vil finne ut:

EAC i secure mode.

FLAC for storage.

EDIT: Jeg fant nettop denne tråden på ha, ta en titt, kan hende den gir noen kjekke pekepinner.

8093119[/snapback]

 

 

Veldig spennende lesning.

Bare et par spm til oppsumeringen:

 

EAC er Exact Audio Copy ikke sant? Det er vel ikke noe filformat som heter EAC??

Det jeg gjorde var ihvertfall å sette "DRIVE OPTIONS" i Exact Audio Copy til "SECURE MODE". Er det noen innstillinger i "EAC OPTIONS" jeg bør være oppmerksom på?

Når jeg skulle konvertere valgte jeg ihverfall WAV. Er dette rett? Ble litt usikker når det bare står EAC i Secure mode. Hva slags filformat skal jeg få som resultat?

 

Når dette er sagt vil jeg si at EAC funka bra. Jeg tok en CD som har et spor som jeg vet er notorisk fucked-up. EAC brukte vel 10 minutter på dette ene sporet men resultatet ble fullstendig feilfritt. Har prøvd å legge inn denne sangen før med 4-5 andre programmer og 3 forskjellige CD/DVD spillere. Det tok bare 5 minutter å legge den inn med de andre programmene men det hørtes jo ut som om det var Scatman John som framførte sangen.

 

Når det gjelder FLAC så trenger jeg vel ikke det? WAV er vel like bra som FLAC bare større? Eller? WAV er vel mer universalt også når det gjelder konverteringer? Eller? :hmm:

 

Vil også gjerne anbefale denne sangen: Edie Brickell - Good Times

Denne sangen var på innstallasjoncden til Windows 95, som musikkvideo, sammen med Weezer - Buddy Holly. Hadde helt glemt av den men kom til å tenke på den her om dagen. Veldig behagelig sang.

 

Takk for alle svar så langt. Jeg vil bare ha alle fakta på bordet før jeg begynner å legge inn. Burde kanskje vært en egen låst tråd med beste mulig framgangsmåte for ripping av CDer i absolutt best mulig kvalitet. Regner med det blir mer og mer av sånt. Folk som vil ha hele samlingen på PC, spesielt nå som lagringsplass er såpass billig. 2000 kroner for 500GB er ikke ille...

Lenke til kommentar

Du får 1 tb for 2000 kr nå.Har du sett på Clonecd?

Lager perfekte kopier og jeg husker den greide å kopiere plater som var litt vanskelige å spille av direkte,så Clonecd gjorde kopien bedre enn orginalen.Men det var fra plate til plate.

Vet ikke om du kan kopiere rett til harddisken med Clonecd men kan du det så tror jeg det kan være et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Når det gjelder FLAC så trenger jeg vel ikke det? WAV er vel like bra som FLAC bare større? Eller? WAV er vel mer universalt også når det gjelder konverteringer? Eller?  :hmm:

8107162[/snapback]

WAV-filer er en datamengde som inneholder ukomprimert 2-kanals PCM-bølger. FLAC er et program som inneholder en komprimeringsalgoritme som komprimerer denne datamengden uten å endre innholdet på noe vis (lossless).

 

Resultatet blir at du får samme lyden (identiske bølger), bare ved at denne tar litt over halvparten av plassen som ei .WAV-fil.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hjemmesiden til slysoft som har clonecd sier:

 

Creates working 1:1 copies onto CD-Rs and CD-RWs

 

Står ingenting om man kan kopiere til harddisk. Hvis man bare kan kopiere fra

CD til CD er det unyttig for meg. Det står heller ingenting om hvilket format man får som resultat. Jeg trenger et perfekt resultat som fortsatt er praktisk for konverteringer.

Lenke til kommentar

Nå er jeg blitt svært usikker igjen...

 

Hva skal jeg bruke?? Audiograbber, EAC, Alcohol, MP3, FLAC, WAV??

 

Jeg vil at noen skal fortelle meg, steg for steg, hva som må til!

 

Jeg vil ha:

 

1 stk. "råkopi" av CD platen. En kopi som er så nær perfekt som mulig men samtidig i et praktisk format som gjør det beleilig og enkelt for meg å konvertere til MP3 eller annet format som passer til MP3 spiller. Størrelsen på råkopi spiller ingen rolle og jeg forestiller meg så klart av ukomprimerte media har bedre kvalitet enn komprimerte.

 

1 stk. god kopi\konvertering av filene fra "råkopien" dersom "råkopien" er upraktisk for avspilling. Denne skal være god kvalitet, omtrent like god som CD, men gjerne mindre i størrelse og så klart i er praktisk format for avspilling.

 

1 stk. kopi i best mulig kvalitet for MP3 spiller. Jeg er en smule manisk når det gjelder musikken min. Jeg vil ha "alt" med meg. Trenger derfor best mulig format men med mye plassbesparelse. Men samtidig praktisk format og format som er mest mulig batterisparende. MP3?

 

Vær så snill og fortell meg hvilke program jeg trenger, hva slags filformat jeg får ut som resultat av ripp og konverteringer. Hvilken bitrate bør jeg bruke på MP3 filer. Hvor stor forskjell er det på 192 i forhold til 320? 224 i forhold 320?

192 i forhold til 224?

Lenke til kommentar

Flac? Ta heller en titt på WavPack:

http://www.wavpack.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Wavpack

 

Har mange hundre CD'er i dette formatet, forrige gang jeg testet komprimerte denne både bedre (mindre filer) og raskere enn Flac.

 

Har ellers alle min 1700 CD'er i .ogg format, det er å foretrekker dersom man skal ha med seg noe på toget. Bruker en iAudio 5 spiller, denne støtter .ogg og slår alle iPod'er i lyttetester så vidt jeg husker.

 

Hvilket program du bruker burde være smak og behag, jeg laget min egen ripper for mange år siden (det har tatt 100% av kopibeskyttede CD'er) og har skript til å komprimere, normalisere og tag'e filene. Så lenge du lagrer filene i et komprimert format som er ikke-lossy kan du alltid gjøre dem om til noe annet senere. Neste mediespiller liker kanskje .aac eller har en ti TB disk slik at du kan ta med alt som .wav.

Lenke til kommentar
Hvilken bitrate bør jeg bruke på MP3 filer. Hvor stor forskjell er det på 192 i forhold til 320? 224 i forhold 320?

192 i forhold til 224?

8109894[/snapback]

Se her.

 

FLAC, Monkeys Audio APE eller WavePack vil gi deg tapsfri lydkomprimering, med du "mister" det orginale RedBook-formatet som CD'en bruker slik som andre har påpekt tidligere. Men lyden er den samme.

MP3, Vorbis, WMA, osv er alle komprimerte lydformater med kvalitetstap, men personlig foretrekker jeg Vorbis blant disse.

Lenke til kommentar

Det enkleste etter min mening er da å bruke Audiograbber til å legge inn WAV-filer på harddisken, som ved en senere anledning kan komprimeres ved hjelp av samme program, eller andre program dersom det ønskes.

 

WAV-formatet er det som CDene bruker hvis jeg ikke tar helt feil, så det skal være null kvalitetstap.

Lager du i tillegg en spilleliste med alle sangene i et album og legger den i en samlemappe for spillelister til alle albumene har du de lett tilgjengelig og det blir akkurat som å sette en CD inn i PCen.

Lenke til kommentar
WAV-formatet er det som CDene bruker hvis jeg ikke tar helt feil, så det skal være null kvalitetstap.

8111117[/snapback]

Det mange ikke vet er at en musikk cd IKKE er det samme som en datacd med wav filer. Standarden for musikk-cd'er er kalt Red Book. Når du brenner en datacd brukes en viss del av plassen til error correction. Uten at jeg kan detaljene i det så vet jeg at error detecion/fixing algoritmen for Red book ikke er den samme som for data-cd'er, noe som gjør det vanskeligere å få en bit-perfekt kopi av en audiocd. Derfor ville jeg brukt et program som er laget spesielt for å rippe lyd-cder, og som har en modus som gjør det bra. EAC er et slikt program, og om du velger å bruke secure copy har du nok den beste måten å kopiere musikken din over på maskinen.

8093119[/snapback]

 

Forøvrig har vi allerede diskutert fordeler/ulemper ved å lage BIN/CUE/ISO-kloner i bruk med Daemon-Tools/Alhovol 120%, komprimering til FLAC/APE/WavePack, etc. :)

Lenke til kommentar

Om du leter etter best mulig plass/kvalitet på mp3 kan du ta noen sanger du kjenner og konvertere til V2 og V0. Hør om du klarer å høre noen foskjell på de og originalen. Personlig pleier jeg å bruke V0, men det er ikke noe tungt begrunnet valg. Variabel bitrate er i de aller, aller fleste tilfeller bedre enn konstant bitrate, V0 med nyeste LAME er virkelig så godt som transparent. Jeg klarer ikke å skille mellom mp3 V0 og CD når de spilles av på samme kilde (PC med habilt lydkort og gode høytalere).

 

Bruk " -V 0 --vbr-new "klipp ut og lim inn, uten " ") i Additional commands-linja når du bruker EAC og LAME for å konvertere til V0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...