Gå til innhold

UiO vs NTNU

Anbefalte innlegg

Har nå søkt studiespesialisering, og har tenkt å ta matte i vg2 og vg3. Hvis alt går som planlagt så har jeg veldig lyst til å at en master grad i kommunikasjonsteknologi. Jeg lurte på hvor skal jeg studere henn?

Har hørt at NTNU er bedre i teknologiske fag enn UiO. Men hvis jeg velger UiO slipper jeg å bo i hybel, og slipper å låne så mye penger.

Noen som har erfaringer fra NTNU eller UiO?

Takker på forhold alle som svarer. :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å reise langt vekk fra Oslo for å studere, som også de andre her gjör.

Studerte selv 3 år i Oslo og bodde hjemme i den tiden. Det jeg vil si er at du mister hele den sosiale biten ved å studere der du bor. Du kommer antakeligvis, som jeg gjorde, til å henge sammen med dine "gamle" kompiser som også fortsatt bor hjemme, og ikke danne noe sosialt nettverk med dine nye medstudenter.

Studerte 2 nye år i Trondheim etter de förste 3 i Oslo, og det var helt annerledes. Her mått man finne nye venner, og det var masse sosiale arrangementer å väre med på. Byen er mindre enn Oslo, hvilket jo alle andre norske byer også er, så bybildet blir mye mer preget av studentene som utgjör en stor del av befolkningen.

Jeg skal ikke si at Oslo er et dårlig sted å studere sammenlignet med andre, men ved å studere samme sted som du bor mister du som sagt de beste opplevelsene dine under studietiden. Det sosiale.

Mitt råd: Kom deg bort fra der du bor når du skal studere. Om de 3 årene med ekstra studielån betyr så mye så skaff deg en deltidsjobb et par kvelder i uken og du havner ganske bra ut likevel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si meg enig i at det å studere på samme sted man har vokst opp og bo hjemme hos foreldre ikke er så lurt. Det hemmer virkelig det å danne nye sosiale nettverk, siden man har så mange kjente og kjære rundt seg. Hvis man er ny i en by så må man bli kjent med andre.

UiO er forøvrig et flott sted å studere, men må si meg enig med tidligere poster at det ser både dårlig ut på utsiden og innsiden. Mest fordi de aller fleste byggene er gamle. Men hvis utseende på bygninger har så mye å si så kan man like godt starte på BI eller privathøyskole....

Siden dette er IT-utdanning seksjonen så antar jeg at det er en slik utdannelse trådstarter vil starte. Fra 2009 vil institutt for informatikk flytte inn i helt nye lokaler tilrettelagt for IT-utdanning, med sosiale kjellere, klasserom, termstuer osv.

Har ikke studert i Trondheim men utifra det jeg har hørt er det et kjempeknall sted å studere, men var jeg i dine sko så ville jeg flytta til Trondheim. Faglig er de nok stort sett ganske like, generellt bra kvalitet på utdanning i disse to offentlige universitetene.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Har studert både på NTNU( cand.mag) og UIO (cand.scient)

NTNU ligger skyhøgt over UIO når det gjelder studentmiljø.

Fagleg så trur eg nok dei kniver mellom kven som er best, nokre fagmiljø er best i trondheim, mens andre er best i Oslo.

Det som kan vere studiefordelen ved NTNU er korleis siv.ing-studiet er lagt opp, det er mykje bedre enn kva tilsvarande stuide på uio kan tilby ( allefall før kvalitetsreformen)

Lenke til kommentar
UiO er gammelt, stygge gamle skitne klasserom, dårlig lufting.

Det bare ser pent ut på utsiden, ikke noe fint innvendig.

8249728[/snapback]

Nå skal det jo tilføyes at UiO får nytt informatikk-bygg (IFI2) fra skoleåret 2009/2010.

UiO har vel ikke Kommunikasjonsteknologi som du vil ta?

UiO har nettverk og distribuerte systemer

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har nå søkt studiespesialisering, og har tenkt å ta matte i vg2 og vg3. Hvis alt går som planlagt så har jeg veldig lyst til å at en master grad i kommunikasjonsteknologi. Jeg lurte på hvor skal jeg studere henn?

Har hørt at NTNU er bedre i teknologiske fag enn UiO. Men hvis jeg velger UiO slipper jeg å bo i hybel, og slipper å låne så mye penger.

Noen som har erfaringer fra NTNU eller UiO?

Takker på forhold alle som svarer. :D

8082855[/snapback]

Hei!

Jeg er selv student ved masterprogrammet for kommunikasjonsteknologi ved NTNU (skal begynne i femte neste semester), og må si jeg er veldig fornøyd med det. Så vidt jeg vet er vel NTNU de eneste i Norge som tilbyr et femårig masterløp i kommunikasjonsteknologi (... og de eneste som tilbyr masteren?).

Når det gjelder NTNU vs UiO er erfaringen og inntrykket mitt som du selv antyder og andre her nevner. Siden Trondheim er en adskillig mindre by blir studentmiljøet tettere og åpnere. Blir du boende i Oslo vil du nok ha lett for å ende opp med å stort sett omgås de vennene du allerede har, mens det i Trondheim er lagt veldig opp til at du skal få deg venner i forbindelse med univeristetet. Hvis jeg kan gi deg et råd angående pengene, så er det bare å drite i det og ta opp fullt lån. Over fem år med studiet vil du få omtrent 250.000 i gjeld, hvilket faktisk ikke er så skrekkelig mye med tanke på lønnsnivået og de andre lånene du kommer til å ta opp innen den tiden det begynner å bli aktuelt å betale det uansett.

Og forresten er det ganske digg å bo på hybel... du må ikke finne på å satse på å bli boende hjemme til du er ferdig på universitetet, det tror jeg du kan komme til å angre ganske godt på ;). Nå er det vel sannsynlig at søknadsfristen allerede er ute, men hvis du skulle ha noen spørsmål om NTNU generelt eller komtek spesielt, så er det bare å ta kontakt med meg både her i tråden eller med PM.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Anbefaler å reise langt vekk fra Oslo for å studere, som også de andre her gjör.

Studerte selv 3 år i Oslo og bodde hjemme i den tiden. Det jeg vil si er at du mister hele den sosiale biten ved å studere der du bor. Du kommer antakeligvis, som jeg gjorde, til å henge sammen med dine "gamle" kompiser som også fortsatt bor hjemme, og ikke danne noe sosialt nettverk med dine nye medstudenter.

Studerte 2 nye år i Trondheim etter de förste 3 i Oslo, og det var helt annerledes. Her mått man finne nye venner, og det var masse sosiale arrangementer å väre med på. Byen er mindre enn Oslo, hvilket jo alle andre norske byer også er, så bybildet blir mye mer preget av studentene som utgjör en stor del av befolkningen.

Jeg skal ikke si at Oslo er et dårlig sted å studere sammenlignet med andre, men ved å studere samme sted som du bor mister du som sagt de beste opplevelsene dine under studietiden. Det sosiale.

Mitt råd: Kom deg bort fra der du bor når du skal studere. Om de 3 årene med ekstra studielån betyr så mye så skaff deg en deltidsjobb et par kvelder i uken og du havner ganske bra ut likevel.

8255296[/snapback]

Helt enig! Mange tror kankskje studietiden kun handler om skolegang, men det sosiale er meget sentralt, det er det ihverfall for meg. Flyttet fra Østfold for tre år siden og studerer nå i Bergen. Det angrer jeg ikke et sekund på. Selvom jeg har mindre kontakt med mine tidligere kamerater nå, var det utrolig deilig å 'starte på nytt' her på vestlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...