Gå til innhold

Mac - Overgang fra PC til Mac

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt en stasjonær pc med windows i 4år. Det siste halvåret har jeg nærmest ikke brukt pcen til annet enn nett, skole-relaterte ting, msn og andre finesser.

Derfor har jeg sett meg ut en Mac 13'' som jeg skal hovedsaklig bruke til skolebruk, men kan også helle over til privat bruk. Derfor lurer jeg på noen småting:

- Kan jeg bruke et torrent program? Som f.eks Utorrent?

- Kan jeg tilkoble en ekstern harddisk?

Og til dere som gikk over fra PC (eller windows om du vil) til mac, hva syns du var positivt/negativt, eller noe du manglet når du kom over til mac?

mvh. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uTorrent har ikkje ein OSX versjon enda, men det er vist planar om å lage ein. Det er mange andre torrentprogram du kan bruke.

Det er ikkje noko problem å bruke ein ekstern harddisk. edit: OSX kan rett nok ikkje skrive til NTFS, i alle fall ikkje "out of the box", men bortsett frå dette har ikkje eg opplevd nokon problem.

Endret av ttt
Lenke til kommentar

Ikke noe problem og gå over til mac fra min side. Litt kjipt med noen spill, men nå kan det meste kjøres i virutuelt windows miljø over eks. Crossover, så bør by på mindre problemer for deg.(dette grunnet skiftet til intel prosessorer i 2006).

Lenke til kommentar
uTorrent har ikkje ein OSX versjon enda, men det er vist planar om å lage ein. Det er mange andre torrentprogram du kan bruke.

Det er ikkje noko problem å bruke ein ekstern harddisk. edit: OSX kan rett nok ikkje skrive til NTFS, i alle fall ikkje "out of the box", men bortsett frå dette har ikkje eg opplevd nokon problem.

8082912[/snapback]

Hmm, så siden den ikke kan skrive i NTFS, så kan jeg altså ikke laste ned en fil, legge den på ekstern harddisken, og lese filen i windows?

Lenke til kommentar

Viss du brukar FAT32 som filsystem går det bra. Vil og tru at det finst måtar du kan få OSX til å skrive til NTFS på, men dette har eg ikkje erfaring med.

Eit par ord om overgang frå Windows til OSX:

OSX kan vere litt uvanleg den første perioda. Småting som at lukkeknappen er i "feil" hjørne og enkelte knappar ikkje har same funksjon kan vere litt irriterande den første tida, men du blir fort vant med det.

Det kan vere greit å lese litt om korleis OSX fungerer før du startar. Då kan du lære deg dei mest grunnleggande tinga så slepp du å plagast med det i førstninga. Denne filmen kan vere eit greit utgangspunkt: http://mac1.no/node/3901

Ut over litt tilveningsproblem og kanskje savn av enkelte program går det greit å skifte til Mac. OSX kræsjer rett nok litt oftare enn Windows, men dette er ikkje noko stort problem. Det kan og vere at du ikkje opplever dette problemet.

Lenke til kommentar

Jeg syns Azureus er veldig bra torrent program, ellers har du jo transmission som er ganske populært.

Jeg skiftet fra PC til Mac i April '06, og jeg syns det gikk ganske greit, var selvfølgelig litt uvant, i forhold til at jeg var litt usikker på hvordan man gjorde ting osv, men man lærer jo raskt av å bruke det, + at jeg har noen venner som har hatt mac i årevis, det er også ganske praktisk.

Kommer ikke egentlig på noen store negative sider i farten...

Praktisk tastatur snarvei: Eple+Q = Quit Program

Om et program skulle henge seg: Alt+Eple+Esc

Eple+Backspace: Delete

Lykke til :thumbup:

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Ut over litt tilveningsproblem og kanskje savn av enkelte program går det greit å skifte til Mac. OSX kræsjer rett nok litt oftare enn Windows, men dette er ikkje noko stort problem. Det kan og vere at du ikkje opplever dette problemet.

8083147[/snapback]

trodde det var slik at mange gikk over til mac og osx fordi det krasjet langt færre ganger enn en windows pc?

I alle fall det jeg har hørt rundt forbi: "Mac bare virker"

Lenke til kommentar

Forstår ikke det utsagnet jeg heller. Har hatt Mac siden 2004 og har opplevd rundt 2-3 krasjer som har medført at jeg har måtte restarte, ellers har det kun vært noen programmer som har vært kranglete som det bare har vært å ta en tvungen avslutning på.

Endret av Snarph
Lenke til kommentar

Det du har hørt er totalt feil. OSX kræsjer minst like ofte som windows om ikke mer. Snakker av erfaring. Men angående torrentprogram er det kommet et nytt program som heter xtorrent. Dette programmet virker slik at du kan søke etter spesielle torrenter via programmet og så bare laste ned, i stedet for å laste ned torrenter fra en nettside og deretter åpne det i programmet.

Lenke til kommentar

Mi personlege erfaring er at OSX har kræsja oftare enn Windows (då primært med utgangspunkt i XP). Som sagt er det ikkje eit stort problem, men det er sjølvsagt irriterande når det skjer. Enkelte program kan og henge seg litt for ofte. Men som eg seier i innlegget mitt kan det vere at du ikkje opplever dette problemet.

Lenke til kommentar

For min del så har ikke selve OS'et (altså Finder, og førstepartsprogrammene som iTunes osv,) kræsjet noe særlig, hovedsaklig tredjeparts programmer, og det jeg har slitt mest med er som nevnt Firefox.

I Windows XP har jeg oftere opplevd at selve OS'et / funksjoner og programmer bygd inn i OS'et henger seg opp.

Lenke til kommentar
For min del så har ikke selve OS'et (altså Finder, og førstepartsprogrammene som iTunes osv,) kræsjet noe særlig, hovedsaklig tredjeparts programmer, og det jeg har slitt mest med er som nevnt Firefox.

I Windows XP har jeg oftere opplevd at selve OS'et / funksjoner og programmer bygd inn i OS'et henger seg opp.

8087296[/snapback]

Jeg sliter mye med VLC. iTunes klikker sjeldent. Finder i seg selv har vel klikket en eller to ganger siden jeg fikk MacBooken.

Lenke til kommentar
hmm.  så alle "ryktene" og påstandene om at osx er bedre fordi det ikke henger seg like ofte som windows er egentlig i bunn og grunn bare overlegen skryting? :)

8093956[/snapback]

Ja. Men et operativsystem er laget av mennesker, for mennesker, og det handler ikke om hvor mye det henger seg opp. Det er både systemfeil og såkalt IO-feil (Incompetent Operator). Begge forekommer på begge operativsystemer. Det vi allikevel kan merke oss er at når en systemfeil blir oppdaget, så er Apple som regel ganske raskt ute med oppdateringer. Det samme kan ikke sies om Windows. Alt klikker iblant, sånn er det bare. Det gjelder for alt elektronisk utstyr, det være seg mobilen, MP3-spilleren, gitarforsterkeren, TVen, DVD-spilleren, hjemmekinoreceiveren osv.

For meg handler det om hvor behagelig det er å bruke i det daglige. Der vinner OS X for meg. Det er ikke overlegent Windows, men det er det som kommer best ut når vi snakker om vanlig bruk som chatting, surfing, musikk og film. Derimot ville jeg aldri latt mine 1,1TiB bli styrt av et Mac OS, rett og slett fordi jeg har for liten teknisk innsikt i hvordan OS X funker og derfor ville følt meg noe uttrygg på hvordan filene mine ble behandlet, for ikke å snakke om muligheten for tap av mye data under eventuelle krasj. For meg er det en filserver med Windows, fjernstyrt med VNC av en MacBook med ekstern skjerm og tastatur/mus som jeg bruker til alt av dagligdagse oppgaver. På den måten vet jeg godt hvordan jeg får behandlet og organisert filmene, TV-seriene og musikken min samtidig som jeg bare kan streame det fra MacBooken som gir en finere frontend.

Dette ble langt og komplisert, men håper det var logisk.

Lenke til kommentar

8087296[/snapback]

Jeg sliter mye med VLC. iTunes klikker sjeldent. Finder i seg selv har vel klikket en eller to ganger siden jeg fikk MacBooken.

8088325[/snapback]

Kjører du 0.8.6. ? jeg bruker den stortsett daglig, den har nesten aldri hengt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...