Gå til innhold

Western Digital 80 gb problemer

DiJayQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-10 15:38, skrev 2roll:

Hvorfor det? Hva slags bakgrunn har du for å komme med disse påstandene? Nye disker klarer dette utmerket. Står en disk alene på en kanal, så blir den master uansett. Master vil si at den virker som kontroller på informasjonsflyten over kanalen. Hadde den ikke vært master, så kunne du ikke fått kontakt med den. Ergo: Setter du den som slave, så vil den fortsatt være master, dersom den står alene på kabelen. Hva du setter opp på jumperene har INGEN betydning.

Jeg har den bakgrunnen at jeg har lest PDF filen som tilhører de her diskene. Det står forøvrig også på disken at du kun skal bruke master DIPen hvis du har TO disker på en kabel. Det er der bakgrunnen kommer ifra.

Quote:

Jeg kjører en WD 80GB m/8MB Cache uten problemer. Den er Master på IDE1 og trives fint. Skal hilse fra den.

Da har du flaks eller så har du den på CS. Alle HK jeg har vært borti bugger sykt med DIPen på master når det kun står en på kabelen. Jeg skal hilse fra mine to WDer, begge på hver sin RAID IDE, uten noe DIP festet på seg. Altså slik det står på disken. Og jeg skal hilse og si at første gangen jeg satt de i var jeg ikke obs på at de ikke skulle ha dip på master så fant HK ikke eneste disk.

Quote:

DiJayQ skrev (2002-12-10 18:39):

Horfor oppgradere bios? biosen finner jo begge diskene, men i windows xp så finner den bare den ene

Vel, det skader vel ikke. Det er nettopp slike ting som blir rettet på i BIOS oppdateringer.

Quote:

güner skrev (2002-12-10 21:05):

Tenkte jeg skulle kjøpe en ws 80 8mb cache til julepresang til meg selv. Det er vel ikke så lurt det da hvis det bare er problemer med den?

Det er en kjempe disk! Dette er nok sannsynligvis kun et motvillig HK eller disker som er satt opp dårlig. Av alle disker jeg har hatt er dette de desidert beste :smile:.

Quote:

Den 2002-12-10 22:05, skrev DiJayQ:

Virker hvertfall ikke som om WD 80gb 2mb cache og WD 80gb 8mb cache funker bra sammen...

Hvor har du det ifra? Kjenner til en som har det, og det er akkurat det samme som to 8MB cache utgaver.

Og til eiern av tråden vil jeg anbefale en BIOS oppdatering, og sette diskene på en kabel for seg selv. I så fall skal du ikke ha noe DIP hetter på noe sted.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-10 18:39, skrev DiJayQ:

Horfor oppgradere bios? biosen finner jo begge diskene, men i windows xp så finner den bare den ene

OS-et bruker Bios til å kommunisere med hardware - Bios er ikke 'ferdig med jobben' om wondows er oppe.

KR7A, det er nesten 1 år mellom første og siste Bios. Enkelte oppdateringer gjelder spesifiserte Windows-issues, f.eks. BIOS ID: 6N:

3. Fix ATA-66 HDDs under Windows XP compatible issue.

4. Fix unable to enter S1 mode under Windows 2000 system and unable to be wakened up by PCI LAN card from S4 mode under Windows 98SE.

---

Ser i FAQ en som vil at maskina slår av når CPU-tempen går over 60 grader, satt i Bios, men uten at WinXP reagerer. Tipset er å installere HWMonitor for og få dette til. Trolig må ACPI enables i Bios, men viser altså at Windows 'prater direkte' med hardware via Bios.

Mulig gammel Bios ikke er saken, men verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-09 22:55, skrev skierpk:

Hei!

Har noe av det samme problemet. Har et Abit IT7 hovedkort med to WD80 med 8MB minne og NTFS. Problemet mitt er når maskinen har stått av over natten. Når jeg skal slå den på starter den opp finner diskene i bios og begynner å laste XP, men mot slutten restarter den og jeg kommer etter litt til feilsiden der jeg får spørsmål om å starte XP normalt osv. PC`n har nå hvert hos komplett to ganger uten at de finner problemet. Høres dette kjent ut? HJELP

Hilsen PK

Visstnok et kjent problem, se Her Skal også bygge på IT7 med samme hdd - hvilken ram bruker du ? Ser Bios-delen har noen fixer Her

http://fae.abit.com.tw/eng/faq/mb/it7.htm

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 04:20, skrev Zink:

Quote:

Den 2002-12-10 18:39, skrev DiJayQ:

OS-et bruker Bios til å kommunisere med hardware - Bios er ikke 'ferdig med jobben' om wondows er oppe.

KR7A, det er nesten 1 år mellom første og siste Bios. Enkelte oppdateringer gjelder spesifiserte Windows-issues, f.eks. BIOS ID: 6N:

3. Fix ATA-66 HDDs under Windows XP compatible issue.

4. Fix unable to enter S1 mode under Windows 2000 system and unable to be wakened up by PCI LAN card from S4 mode under Windows 98SE.

---

Ser i FAQ en som vil at maskina slår av når CPU-tempen går over 60 grader, satt i Bios, men uten at WinXP reagerer. Tipset er å installere HWMonitor for og få dette til. Trolig må ACPI enables i Bios, men viser altså at Windows 'prater direkte' med hardware via Bios.

Mulig gammel Bios ikke er saken, men verdt å prøve.

Jeg skal prøve å oppgradere bios'en, men tror neppe det funker noe bedre da. For den forrige disken jeg hadde (som suste, returnerte den), funka jo.. xp fant da begge diskene... så fikk jeg en ny disk, men den finner ikke xp...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-11 07:35, skrev DiJayQ:

Jeg skal prøve å oppgradere bios'en, men tror neppe det funker noe bedre da. For den forrige disken jeg hadde (som suste, returnerte den), funka jo.. xp fant da begge diskene... så fikk jeg en ny disk, men den finner ikke xp...

Det skader ikke å oppgradere bios'en (så lenge du skjønner hva du driver med) men jeg har noen spørsmål til deg:

I en tidligere post så nevnte du at du byttet om på master og slave på diskene. Når gjorde du det (før etter installasjon) og hvorfor gjorde du dette? XP referer til diskene etter følgende: 1)kanal 2)master/slave 3)partisjonsnummer. Dette skal gå greit, selv om du bytter, men noe kan ha gått galt her. Har du prøvd å bytte tilbake? Har du fortsatt ikke prøvd dem på hver sin kanal? Som tidligere nevnt er dette det beste ytelsesmessig uansett.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering til jumper-diskusjonen: Min disk går fint som master, men jeg prøvde den som slave, det gikk ikke. M.a.o bruker Western en kontroller som stoler blindt på jumpere i stedet for å følge protokollen. Beklager, MrA|, jeg snakket om noe jeg tydeligvis ikke hadde greie på. Siden min disk kan kjøre som master og andres tydeligvis ikke kan det, så tyder det på forskjellig firmware. På deres disker betyr dermed "master" det samme som "master with slave present" som endel IBM-eiere kjenner igjen. Dette er også noen greier som ligger utenfor IDE-protokollen, så vidt meg bekjent. M.a.o. så kjører diskene en begrenset deteksjonsrutine dersom jumperene brukes. Hmm, nå har jeg lært noe nytt i dag også...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å oppgradere bios, men det hjalp ikke. Finner fortsatt ikke disken i xp, men finner den i bios, som før.... hva skjer??? noe jeg kan gjøre i xp for å fikse problemet?? det som er så rart er at jeg har prøvd med en samme disk før, og da gikk det

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-10 21:05, skrev güner:

Tenkte jeg skulle kjøpe en ws 80 8mb cache til julepresang til meg selv. Det er vel ikke så lurt det da hvis det bare er problemer med den?

Har to WD80GB 2MB i RAID 0 her. De har spunnet rundt i 14mnd nå, og har *bank i bordet* aldri sviktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Det virker i hvertfall som om det er noe annet enn disken(e) det er problemer med.

Dårlige IDE kabler og/eller kontrollere kan forårsake slike ting.

Har selv en WD80 8MB som pri master og en WD120 2MB som sec master på en Epox 8k5a2+. Det oppsettet fungerer utmerket (WinXP SP1).

[ Denne Melding var redigert av: lumted på 2002-12-12 07:58 ]

Lenke til kommentar
Quote:

DiJayQ skrev (2002-12-12 09:27):

Så det vil si at disken er defekt da? Men hvis jeg sender den tilbake til komplett, så vil ikke de finne noe feil påd en.. går jo ann å kjøre den alene..

Lurer på om du har noen driver feil? Har du sett etter om det er noen. Da tenker eg på driveren til raid kontrolleren. Og hvordan har du satt jumperne når du bruker begge diskene. Hvilken ide kabel bruker du. Kunne ikke se at du har svart meg på det?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...