DiJayQ Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 fikk en hdd idag... sendte inn den forrige jeg hadde bestillt fordi den bråkte.. og nå har jeg fått en ny... men virker ikke som om denne heller funker når ejg bytter på master og slave og starter maskinen på nytt, så finner den begge diskene i bios og starter xp, men så restarter den seg pluttselig , og sånn holder den på... ser ut som om det også kommer et glimt av bluescreen... men den forsvinner på et blunk, ser nesten ikke at det er bluescreen jeg starta med 98 boot diskett med bare den nye disken i , og kjørte fdisk.... fdisk fant den og jeg fikk partisjonert den... men det virker som om ikke begge diskene klarer å samarbeide ordentlig Noen som vet hva jeg kan gjøre? Er denne disken også defekt?? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Kunne du forklare deg litt bedre om hvordan du har kobblet ide kablene din. Om vilket hovedkort du har osv. Lenke til kommentar
abjork Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Er det snakk om en WD med 8 MB cache? Jeg hjalp en kamerat å sette en slik i en maskin med Abit KR7-Raid kort med Windows XP Pro i helga og det var et svare strev. Ble blåskjermer med Stop 0x0000035 NO_IRP_ et eller annet gang på gang. Når denne feilen først var kommet, hjalp det ikke å dra ut disken, den hang med XP. Første gangen det skjedde var under Manage der jeg skulle dele inn disken i partisjoner. Etter å ha delt i en stor 70 GB ville jeg lage en liten med FAT til Ghost-bilder, men da skar det seg. Det verste av alt var at vi dagen etter optimaliserte RAID-oppsettet og skulle da partisjonere en 8 GB system partisjon og 140+ GB datapartisjon. Under formatering til NTFS skar det seg, uten at den nye WD 80 GB disken var i. Under all jobbinga ble det benyttet et eldre Ghostimage av Windows XP uten service pack 1. Vi prøvde å skifte kabler uten at det hjalp. Problemet løste jeg med å starte med en "dos"-oppstartsdiskett og kjøre Ranish Partition Manager for å fjerne alle partisjoner som var ment tilrettelagt for NTFS. Deretter opprettet jeg partisjoner og formaterte de med FAT32 i steden for med Ranish. La tilbake det gamle Ghost-imaget og maskinen startet opp uten problemer. Jeg vet ikke, men jeg mistenker Windows XP uten service pack for å vere synderen. Kan det være at det uten service pack ikke takler 80GB disker med NTFS. Maskina har før fungert 100% med rene FAT32-disker og fungerer nå 100% med FAT32. Lenke til kommentar
DiJayQ Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Jeg har et Abit KR7A uten raid hovedkort. Har kobla den hdd med xp som master og den andre som slave Jeg har en Western Digital Caviar 80gb (2mb cache) som er med Windows XP Og den siste hdd jeg har kjøpt er en Western Digital Caviar 80gb (8mb cache) Er det den med 8mb cache som ikke er helt god? Kanskje det var et dårlig kjøp? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: DiJayQ skrev (2002-12-09 20:33):Jeg har et Abit KR7A uten raid hovedkort.Har kobla den hdd med xp som master og den andre som slaveJeg har en Western Digital Caviar 80gb (2mb cache) som er med Windows XPOg den siste hdd jeg har kjøpt er en Western Digital Caviar 80gb (8mb cache)Er det den med 8mb cache som ikke er helt god? Kanskje det var et dårlig kjøp? Har du prøvd med å sette den nye på cabel selekt(CS)Er det ata66 eller ata33 ide kabler du bruker. Har du lest posten over, Er det noe lingnede problemer du har? Nei det er en meget bra disk du har kjøpt, Så eg tror at det ikke er noe galt med den. Men får du opp pc'en din med den nye ikke kobblet til. Lenke til kommentar
DiJayQ Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 jeg får opp begge hdd'ene hver for seg Lenke til kommentar
skierpk Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Hei! Har noe av det samme problemet. Har et Abit IT7 hovedkort med to WD80 med 8MB minne og NTFS. Problemet mitt er når maskinen har stått av over natten. Når jeg skal slå den på starter den opp finner diskene i bios og begynner å laste XP, men mot slutten restarter den og jeg kommer etter litt til feilsiden der jeg får spørsmål om å starte XP normalt osv. PC`n har nå hvert hos komplett to ganger uten at de finner problemet. Høres dette kjent ut? HJELP Hilsen PK [ Denne Melding var redigert av: skierpk på 2002-12-09 22:56 ] Lenke til kommentar
DiJayQ Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 Ingen som har vært borti dette problemet som vet hva som kan gjøres??? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Hva med en BIOS oppdatering av HKet? Pleier og funke bra. Jeg har to stykk WDer og dem whiner som aldri før og yter som aldri før . Hadde ikke noe problem med dem, bare smekke inn og partisjonere. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Kan du kjøre dem på hver sin kanal? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Jeg kjører dem på hver sin kabel med CS (ikke spillet, men cabel select). :smile: Master og Slave skal visst være noe kødd med disse diskene. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Jeg har en WD 80GB 2mb chache, og en WD120GB 8mb chache på samme kabel, ikke raid. 80 'giggen' er master, og 120 'giggen' slave. Dette går som en kokvarm kniv i vanlig temperert smør Lenke til kommentar
2roll Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Hvorfor er master og slave noe kødd? Nye disker er veldig robuste på slikt. Dersom de står alene på kabelen, så kan du stort sett velge hva du vil. M.a.o. så hadde du fått samme resultat dersom du velger CS, master eller slave. Er det to enheter på samme kabel er historien litt annerledes. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Med nye enheter, så er det likegyldig hva som står som master og slave. Det er lurt å ha den nyeste og raskeste komponenten som master, fordi man kan anta at den har den beste kontrolleren. Det har ingenting å si om man har master på midten eller enden av kabelen. Terminering er automatisk. Det kan være lurt å ha to raske disker på hver sin IDE-kanal for å maksimere båndbredde og minimere latency. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 18:42, skrev DiJayQ:når ejg bytter på master og slave og starter maskinen på nytt, så finner den begge diskene i bios og starter xp, Hvorfor skal du bytte master og slave?? Tenker meg at winXP er problemet. NT, 2000 og XP benytter seg av et system der partisjonene får navn etter om de er master eller slave. Ett eller annet i XP ble nok forvirret. Bytt tilbake og sjekk. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Det er best og ha de på vær sin uansett, hvertfall hvis du har RAIDa løsning. Og det er fordi kun en av HDDene kan sende data på IDE-kabelen om gangen. Du kan tenkte deg hvordan det går med HDD1>HDD2 kopiering da... :sad: Det høres kanskje simpelt ut for deg, men sannheten er at diskene hatere master/slave. Mitt tips er master på egen kabel. Og en viktig ting er at hvis du har kun en som master SKAL den stå på CS, eller så skal den stå på ikke noe. Jeg trodde selv den skulle stå på master, men det skal den kun når du har en slave også :smile:. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 15:27, skrev MrA|:Det er best og ha de på vær sin uansett, hvertfall hvis du har RAIDa løsning. Og det er fordi kun en av HDDene kan sende data på IDE-kabelen om gangen. Du kan tenkte deg hvordan det går med HDD1>HDD2 kopiering da... :sad: Dette ahr du rett i. Tror jeg nevnte det. Quote: Det høres kanskje simpelt ut for deg, men sannheten er at diskene hatere master/slave. Mitt tips er master på egen kabel. Og en viktig ting er at hvis du har kun en som master SKAL den stå på CS, eller så skal den stå på ikke noe. Jeg trodde selv den skulle stå på master, men det skal den kun når du har en slave også :smile:. Hvorfor det? Hva slags bakgrunn har du for å komme med disse påstandene? Nye disker klarer dette utmerket. Står en disk alene på en kanal, så blir den master uansett. Master vil si at den virker som kontroller på informasjonsflyten over kanalen. Hadde den ikke vært master, så kunne du ikke fått kontakt med den. Ergo: Setter du den som slave, så vil den fortsatt være master, dersom den står alene på kabelen. Hva du setter opp på jumperene har INGEN betydning. Jeg kjører en WD 80GB m/8MB Cache uten problemer. Den er Master på IDE1 og trives fint. Skal hilse fra den. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: 2roll skrev (2002-12-10 15:38):Setter du den som slave, så vil den fortsatt være master, dersom den står alene på kabelen. Hva du setter opp på jumperene har INGEN betydning. Nå er eg ikke med lenger? Om eg forstår deg rett så vil bios'en finne disken om du bare har en disk og setter jumperen på slave? På min pc går det ikke, Eg må ha disken som master eller cs. Så hvordan du får det til aner eg ikke. Lenke til kommentar
DiJayQ Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 15:02, skrev MrA|:Hva med en BIOS oppdatering av HKet? Pleier og funke bra. Jeg har to stykk WDer og dem whiner som aldri før og yter som aldri før . Hadde ikke noe problem med dem, bare smekke inn og partisjonere. Horfor oppgradere bios? biosen finner jo begge diskene, men i windows xp så finner den bare den ene Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: DiJayQ skrev (2002-12-10 18:39):Horfor oppgradere bios? biosen finner jo begge diskene, men i windows xp så finner den bare den ene En bios oppdatering "kan" løse det problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå