ripster_16 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 jeg har netopp fått meg et nytt kabinett : Sunbeam Transformer - http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SBCATR1BB&mcat=c432 maskinen min bråka ikke noe når jeg brukte thermaltake soprano maskinen min er : HK - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329410 CPU - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322633 SK - http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41848 PSU - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320183 jeg klarer ikke ha maskinen på lengre enn 5min nå og fikk ondt i huet av å skrive dette inlegge pga det bråker så fælt. noen må gi meg en løsning på dette. har prøvd speedfan, enten gjør jeg feil eller så funker det bare ikke. så må jeg kjøpe nye vifter ? eller fins det noe annet program som funker? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg kan (desverre) ikke lese dine tanker. Vi må ha mer informasjon, nøyaktig HVA bråker? Har du skrudd alle viftene GODT fast? Kanskje det er noe vibrasjon mellom skruene eller lignende. Er det PSUen som bråker? CPUen? Kabinettet som vibrerer? Høytallerene som spiller Bon Jovi uten at du klarer å stoppe det? Mer informasjon. loathsome+ Lenke til kommentar
ripster_16 Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 det er viftene som er ALT for stor hastighet på. ingen ting som vibrerer her, utenom den elgammle routeren. eneste jeg vet er at det er en av de 5 nye viftene som står i kabinettet som bråker.. eller alle for den sags skyld. m soprano kabinettet var hørtes det mer ut som en stille ufo som fløyg forbi. det var gode tider det. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Koble viftene til hovedkortet og still ned hastighet i BIOS. Også må du nok ha en viftestyring i tillegg for å få satt ned alle 5 hvis det var det du hadde. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Trenger du alle viftene? Tror du burde ta en titt på en viftestyring. Denne fra Zalman er utrolig bra og billig. Lenke til kommentar
ripster_16 Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) etter det jeg vet er det 7 vifter i maskinen nå, pross og skjermkort vifta (er ikke noen av disse som bråker) så har vi de 5 som fulgte med, 3 stk 80/90 mm vifter.. også 2 stk 120mm en framme og en bak.. speedfan sier det er 49 celsius.. med gammle kabbise vet jeg ikke va gradene var.. men det bråka ikke, og ble aldri noe særlig varmt. tror nok jeg blir å kjøpe viftestyrer ja.. er speedfan til å stole på ? burde jeg egentlig sette ned farten (hvis jeg kjøper viftestyrer eller finner ut av speedfan) ? Endret 5. mars 2007 av ripster_16 Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 De viftene som er på kabinettet bruker sikkert en 4 pins molex kontakt. Det er litt vrient å koble disse til en viftestyring, siden de fleste viftestyringer har 3 pins. Det du kan gjøre er å lodde på motstandere på viftene, og senke de ned til 7v. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 hvis du har litt tid til knoting så har du muligheten til¨å sette ned strømmen på viftene til 5 volt, da må du bytte den gule ledningen i molexkontakten med den røde. den røde gir 5 volt og den gule gir 12, da får du en stille pc. du burde også se på plasering av vifter siden det ofte er plaseringen som kjøler, ikke mengden av vifter. Selv har jeg bare en vifte til innluft(cpu kjøleren120mm) og en vifte til utluft (psu'en120mm) pluss en liten 80 mm vifte på kjøleribba til psu'en og en liten 60 mm til skjermkortet. dette gjør at pc'n nesten er uhørbar, og jeg kan stille alle viftene ned på 5 volt. da holder pc'n seg på ca 50 grader på alle komponentene. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 bare passe på at viftene starter og ikke spinner alt for sent på 5v. Lenke til kommentar
ripster_16 Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 kan litt om komponenter å har nok bygget et par maskiner ja, men når dere begynner å snakke om volt er jeg helt på jorde.. har aldri hatt noe problemer med støy i de tidligere maskinene. men sier dere at det ikke er vits å kjøpe viftekontroller fordi den ikke passer uansett ? Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) btw, mange kabinetter er nesten udugelige lagt i forhold til kjøling av de enkelte komponentene,grunnen til at jeg får pc'n spå kjølig er at jeg har bygd den på en helt spesiell måte. bygde kabinettet av treverk. link : http://img82.imageshack.us/my.php?image=dsc011962lh.jpg selv om det er rotete så kjøler det sinsykt bra. liten edit kommentar: det er to harddisker bak hk, og de holder 40-50 grader. Endret 5. mars 2007 av Tøffe-Tetra Lenke til kommentar
ripster_16 Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 haha, utrolig! menne... tilbake til mitt problem ? noen som kan hjelpe ? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Går utifra at det er 4pin molex de bruker. Du kan kjøre den dirktre fra 5v fra psu, men da vil viftene kansje ikke starte, Eller du kan ta lodde bolten fatt, og lodde inn motstander, så de kjører på 7v. Eller skaffe deg noen sånne, bare passe på at de er riktig styrke på de. Lenke til kommentar
Poppe Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Les tipsene du har fått...Hvis ikke du skjønner noe av de må du bytte ut alle viftene. Lenke til kommentar
ripster_16 Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 har kobla ut de 3 80mm viftene og den ene 120mm(bak) vifta nå, nå kjører kun skjermkort / pross vifte og ene 120mm(forran) og speedfan viser 52 grader.. ikke gått noe særlig opp fra jeg tok ut viftene.. viser speedfan riktig ? Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 det kan hende at viftene jobba mot hverandre. det er ikke sånn at jo flere vifter des bedre. ei vifte klarer heller aldri å kjøle ned f.eks cpu mye mer enn 10-20 grader over romtemp. speedfan fungerer nok riktig ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå