trso Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) hei.. jeg er helt ny på dette forumet og har vel det man kan kalle ett tåpelig nybegynner spørsmål jeg ser i disse dager etter ett kamera og ender vel opp med canon sitt eos 400d med standard linsen. jeg skal til thailand en tur og har også tenkt å kjøpe ett zoom objektiv så jeg kan ta å komme meg litt nærmere motivene.. men jeg skjønner ikke helt disse termene på de forskjellige objektivene. 18-55mm er jo ca 3 ganger zoom, mens en 70-300mm er litt over 4 ihht tallene.. men jeg skjønner det også sånn at med en 300 mm så kommer man mye nærmere motivet allikevel.. kan noen fortelle meg hvordan man regner ut sånne ting?? er det pga at 70 betyr hvor nære man kan ta å man regner seg ut derfra? kan noen komme med eksempel på hva en 70-300 mm er god for ihht avstandsfotografering? på forhånd takk for svar på ett sikkert idiotisk spørsml Endret 5. mars 2007 av trso Lenke til kommentar
buitre Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 For det første, ikke bruk uttrykk som 3ggr zoom og 4ggr zoom til DSLR. Normal brennvidde er den der objektivet gjengir samme perspektiv som øynene( rundt 30mm for linser brukt på 400D). Vidvinkel er brennvidde der synsvinkelen er bredere enn ved normal. Tele er brennvidde der synsvinkelen er trangere en ved normal( kort forklart...) Zoomlinser til DSLR deles i 3 typer: Standardzoom, vidvinkelzoom og telezoom. En standardzoom går fra vidvinkel til tele( f.eks. 18-55 linsa, som dekker alle brennvidder fra 18mm til 55mm). I en vidvinkelzoom varierer brennvidden, men når aldri normal brennvidde( f.eks. Sigma 10-20, som dekker alle brennvidder fra 10mm til 20mm) I en telezoom er den korteste brennvidden over normal( f.eks 70-300, som dekker alle brennvidder fra 70mm til 300mm) Hvis du ikke vet hva man kan bruke en 70-300 til, er det kanskje like greit at du bruker standardlinsa inntil videre. Den vil dekke 90% av ditt behov. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Se her du ! http://opd.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html Lenke til kommentar
trso Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Se her du ! http://opd.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html 8083378[/snapback] takk... da skjønner jeg litt mer Lenke til kommentar
kraglund Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Grei oversikt på ovennevnte link, men det er viktig å være klar over at bildevinklene som oppgis gjelder for fullformatbrikker eller filmbaserte kamera. En Canon 400D vil måtte regne inn en faktor på 1,6 slik at en 50 mm brennvidde vil "tilsvare" 80 mm. Spørsmålet har vært drøftet "utallige ganger" på forumet. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå