Gå til innhold

Nettsider med bildeeksempler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det funker jo forsåvidt, men av ren nysgjerrighet leter jeg etter bilder som kan vise den store bildekvalitetsforskjellen et objektiv til 95.000,- gir vs ett til 30.000.

8084746[/snapback]

 

Du har vel Nikon mener jeg å ha sett, men denne kan vel likevel være av interesse.

 

-=REVIEW=- Battle of the 500mm Primes. Canon Vs. Sigma

 

Forøvrig mener jeg som mange andre at Nikon har *seriøst* priset seg ut av super-tele markedet. God nok grunn for å bytte til Canon om du er en 'telemann'.

Eks. Canon 500mm 4 IS kr 55000,-. Nikon 500mm 4 (ikke VR) kr 81000,-

Lenke til kommentar
Det funker jo forsåvidt, men av ren nysgjerrighet leter jeg etter bilder som kan vise den store bildekvalitetsforskjellen et objektiv til 95.000,- gir vs ett til 30.000.

8084746[/snapback]

 

Du har vel Nikon mener jeg å ha sett, men denne kan vel likevel være av interesse.

 

-=REVIEW=- Battle of the 500mm Primes. Canon Vs. Sigma

 

Forøvrig mener jeg som mange andre at Nikon har *seriøst* priset seg ut av super-tele markedet. God nok grunn for å bytte til Canon om du er en 'telemann'.

Eks. Canon 500mm 4 IS kr 55000,-. Nikon 500mm 4 (ikke VR) kr 81000,-

8085118[/snapback]

 

Tusen takk!

 

Var heller ingen sammenligninsbilder der :cry:

 

Jeg leste hele saken, og fikk et positivt inntrykk....av Sigmaen. Han skrev at han mente Sigmaen presterte like godt som Canonobjektivet, og jeg tviler på at noen klarer å få fram en merkbar forskjell.

 

Men så, ja, jeg er Nikonfan, og håra på nakken reiste seg da du "annbefalte" meg å bytte merke.

Jeg er ennå veldig ung (16 år) og har hatt kamera i 1,5 år, så slik sett er det ikke for sent å skifte. Det jeg er litt redd for er at om jeg noen gang skifter, så vil jeg slite med å sette meg inn i innstillingene og menyen til Canon. Og at gamle vaner vil henge igjen.

 

Det er på supertele delen av fotografi jeg er, og Nikonobjektiva er skremmende dyre, ja... Uten VR også :thumbdown:

 

Hvordan er Canon 500mm f/4 IS vs Nikon 500mm f/4?

Hvem er best? Sammenlikninger?

 

Marius, trofast Nikon bruker, enn så lenge....(?)

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar
Hvordan er Canon 500mm f/4 IS vs Nikon 500mm f/4?

Hvem er best? Sammenlikninger?

 

Marius, trofast Nikon bruker, enn så lenge....(?)

8085621[/snapback]

 

Dette er er ikke objektivene for hvermannsen. Hadde du vært gammel nok skulle jeg vedda en halvliter på at du ikke finner noen på Akam som har erfaring med noen av disse. Knapt nok på foto.no og for på finne en med erfaring med begge må du lete lenge og vel. Også på nettet. Tviler stert på at du finner en direkte sammenligning.

Felles for de begge er at de er KANONOBJEKTIV uten noen svaketer overhode. Men som sagt, for bare prisdifferansen mellom disse kan du kjøpe en ny 1D Mark IIn. Og i tillegg har Canonen IS.

 

Dessuten krever de også solid support, så du må regne adskillige tusenlapper bare på stativet.

 

Forøvrig er det mange som har bytta fra Nikon til Canon for langt mindre enn et objektiv til en kvart årslønn (og andre veien for denn del) :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter en spesielt sammenlikning, men er f.eks Nikon objektivet skarpere, bedre fargegjengivelse, autofokus enn canonen?

 

Noe må det vel være når det koster så forbanna mye! (?)

 

Jeg skal innen 2 år, (forhåpentligvis) kjøpe D200 (helt sikkert en oppgradering av d200) og en 500mm f/4 eller f/4.5.

 

Når jeg først skal legge 30.000 i et objektiv så syns jeg det skal være et objektiv som passer det kameraet jeg skal bruke framover. Om Nikon Melder seg ut, "MÅ" jeg skifte til Canon for å henge med i "toppen" (alle gutters drøm) :)

 

Dette er kunn en drøm å må ikke tas 100% alvorlig ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke ute etter en spesielt sammenlikning, men er f.eks Nikon objektivet skarpere, bedre fargegjengivelse, autofokus enn canonen?

 

Noe må det vel være når det koster så forbanna mye! (?)

 

Jeg skal innen 2 år, (forhåpentligvis) kjøpe D200 (helt sikkert en oppgradering av d200) og en 500mm f/4 eller f/4.5.

 

Når jeg først skal legge 30.000 i et objektiv så syns jeg det skal være et objektiv som passer det kameraet jeg skal bruke framover. Om Nikon Melder seg ut, "MÅ" jeg skifte til Canon for å henge med i "toppen" (alle gutters drøm) :)

 

Dette er kunn en drøm å må ikke tas 100% alvorlig ;)

8086659[/snapback]

 

Grunnen til prisforskjellen er etter det jeg forstår at Nikon bruker glass (ED-glass som er herdet i opptil 14 måneder), mens Canon bruker "fluor"-baserte linser inne i objektivet. Det er grunnen til at Canon sine objektiver er hvite, fluor-elementene er følsomme for varme. De er også mye billigere å produsere enn Nikon sine glasslinser.

 

Nå ser det ut til at Canon må gjøre noe med dette siden disse elementene ikke er spesielt miljø-vennlige (antar at det er produksjonsprosessen som er problemet her).

 

Uansett har dette medført at Canon har fått en ledelse i markedet for lange objektiver. Nikon har tydeligvis konsentrert seg om konsummarkedet en stund nå, noe den i dag introduserte 55-200 VR er et eksempel på.

 

Det blir spennende å se om Nikon har et svar på Canons dominans i proffmarkedet.

Det er mye rykter om dagen rundt D3 serien av kamerahus, like spennende er det vel kanskje å se hva de kan gjøre med profflinsene sine. Vi bør vel kunne regne med VR overalt ihvertfall. Prisene er et annet spørsmål, de har jo klart å få ned prisene på konsumerproduktene til et nokså fornuftig nivå, vi får håpe på det samme for proffobjektivene.

 

Håkon (som håper på en 85mm f1.4 VR AF-S og en 300mm f4 VR AF-S til priser jeg har råd til)

Lenke til kommentar

Du nevnte at du var redd de gamle Nikon vanene dine ville henge igjen om du byttet til Canon.

Tror ikke dette er noe stort problem, blir som når du bytter mobil, tar maks en uke før alt sitter som det skal.

Jeg personlig kunne aldri tenkt meg Nikon, ikke pga kamerahusene, de virker allrighte, men alle objektivene til Canon frister mer...

Lenke til kommentar
Du nevnte at du var redd de gamle Nikon vanene dine ville henge igjen om du byttet til Canon.

Tror ikke dette er noe stort problem, blir som når du bytter mobil, tar maks en uke før alt sitter som det skal.

Jeg personlig kunne aldri tenkt meg Nikon, ikke pga kamerahusene, de virker allrighte, men alle objektivene til Canon frister mer...

8095203[/snapback]

 

hehe, det er nok per dags dato, objektiva som frister mest her også, men om Nikon ikke følger opp på canon i proff serien ser det mørkt ut....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...