Gå til innhold

GDC: Microsoft slår på krigstrommene for XNA

Anbefalte innlegg

I tide for GDC lanserte Microsoft i dag et nytt portal for de som er interessert i å lage egne spill for Windows og Xbox 360en.

Sammen med lanseringen ble det lagt ut video tutorials, mange kodeeksempler på hvordan å få bumpmapping, animasjon, generering av landskap etc. I tillegg ble et nytt Starter Kit lansert - et "ferdig" spill ment for at folk skal kunne plukke det fra hverandre, se hvordan ting funker og bruke det som utgangspunkt til egne prosjekter.

Mens reglene for konkurransen ennå ikke har blitt offentliggjort, vil det holdes en konkurranse hvor alle inviteres til å lage sitt drømmespill, premien vil være 10 000$, en syk Alienware PC, en Xbox 360 og eksklusiv distribusjonsavtale for Xbox Live.

Ellers vil det også komme flere andre godsaker som vil komme i løpet av året:

- Alle som er medlem av XNA Creator's Club vil få en gratis lisens på GarageGames' TorqueX spillmotor og Torque Game Builder (drag-and-drop spilllaging!)

- En XNA-optimisert utgave av Softimage's XSI vil komme i løpet av året. (For de som ikke kjenner programmet, er det det som ble brukt til å modellere og animere alt i Half Life 2)

- Allegorithmic jobber med en eksklusiv 2d teksturgenerator for XNA, basert på MapZone med full integrering inn i rammeverket og utviklingsverktøyene.

Og det beste med det hele er at dette ikke er ment for profesjonelle spillutviklere, men hvem som helst som ønsker å lage et spill og se det kjøre på Xboxen sin. Dette viser godt at Microsoft er villige til å satse på indie og homebrew fremover, og med alle disse nyhetene blir det utrolig spennende å se hva folk klarer å snekre sammen i løpet av året og fremover. :)

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så mye snakk om XNA på forumet her, men personlig tror jeg XNA kommer til å få en stor påvirkning på spillindustrien i årene som kommer. Kanskje ikke nå med en gang, men om et års tid, når hobbyprogrammerene har blitt kjent med mulighetene, vil vi se resultater som kommer til fornye og vitalisere hele spillindustrien. Noe det etter min mening er et sårt behov for.

Når alle disse verktøyene har blitt gjort tilgjenglig, tror jeg vi kommer til å se helt unike spill. Så får vi se om XNA blir "Youtube of Gaming" som MS liker å kalle det. Desverre tror jeg det blir mye drit også, men forhåpenligvis vil diamantene skinne igjennom :)

Lenke til kommentar

Vet ikke når Garage Games vil gi ut Torque Game Studio til medlemmer, men i følge bloggen til XNA-teamet vil det tidligst være mai, så før det må du være villig til å "skitne" hendene til med kode.

XNA-teamet vil også holde en interessant utfordring i løpet av GDC. For å vise mulighetene med verktøyene og rammeverket, har de satt sammen fire team som skal lage et spill fra konseptfase til spillbar demo i løpet av fire dager.

Blir utrolig gøy å se hva de får til.

@LarryDik: Tror det samme, ser utrolig stort potensiale i det. :)

Å lage spill har vært en ganske kompilsert og utfordrende affære, men med tanke på hvor lett XNA gjør ting (har gått mange helger med på koding i det siste :!: ), og hvor mye måten det er bygd opp på oppfordrer til å dele kode og funksjonalitet, tror jeg det kan bli utrolig mange spennende prosjekter fremover.

Gleder meg til å se hvordan de vil gjennomføre YouTube of Games ideen og hvor mye de vil promotere det gjennom XBL.

Kan det finnes noe større ego-boost enn å se sitt eget hobbyprosjekt som "Featured Game" på dashboardet? :!:

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar

Youtube of games ja - sjølvsagt blir det mykje skrap då.

Du kan jo berre stikke innom f.eks youtube. Det er mykje søppel der. Eg trur eg kan seie at 50% der er søppel som særdeles få orkar sjå på.

Men det som appelerar til massane, som er morosamt, kreativt og bra - skin igjennom. Og det er nok det business modellen MS bør legge seg på, for XNA :)

Lenke til kommentar

Synd, men jeg har lenge vurdert å lære litt C.

Tenkte jeg skulle lage et spill alà GTA, men jeg lager min egen grafikkmotor som ligner på Alan Wake sin, og bruker Euphoria som fysikkmotor. Det blir selfølgelig støtte for MP, ca 70 playere på en server.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle lage et spill alà GTA, men jeg lager min egen grafikkmotor som ligner på Alan Wake sin, og bruker Euphoria som fysikkmotor. Det blir selfølgelig støtte for MP,  ca 70 playere på en server.

8083117[/snapback]

Det hørtes da ganske så lett ut ;) Skal du lage den alene? Da er du vel ferdig 3011 en gang? Du går vel for cyberpower 2 og x-powa 3 konsollene som skal være ute en gang da?

Lenke til kommentar
Dere som vet litt om XNA, tror dere at jeg, en person med grei datakunnskap, men ingen greie på koding kunne prøvd meg på dette?

8083049[/snapback]

Nå har jeg ikke personlig erfaring med XNA, men av erfaring så tror jeg nok at man må vite hva IF-ELSE er og hva en FOR-løkke gjør.

XNA blir promotert som om hvem som helst kan sette seg ned å lage sin egen versjon av Gears of War bare ved å bare dra inn de elementene man trenger (ok, en smule overdrivelse der). Poenget er; man må ha erfaring med programmering. Er du tvil så start Excel og åpne VBA-editoren. Skjønner du noe av det som møter deg der så kan XNA være noe for deg. Enklere utviklingsmiljø enn VBA finner du ikke.

Lenke til kommentar
*snip*

8083146[/snapback]

Nope, jeg skal selfølgelig bruke min egendesignede Tru3-L33t-HaX0r. Hvis du eller andre vil være med å designe den kan dere gjerne bli med!

@LarryDik: Jeg får sjekke det ut litt, må jo starte en plass. :)

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle lage et spill alà GTA, men jeg lager min egen grafikkmotor som ligner på Alan Wake sin, og bruker Euphoria som fysikkmotor. Det blir selfølgelig støtte for MP,  ca 70 playere på en server.

8083117[/snapback]

Prøv deg på C# først du. Det er mye lettere å få ting til der.

Lenke til kommentar

Wow, premielisten for spillutviklingskonkurransen ble akkuratt annonsert. Ser ut som Microsoft virkelig satser stort på å få folk til å få lage spill for plattformen.

Konkurransen er også åpen for alle, detaljerte regler her, eller kort oppsummert: Lever inn ditt egenproduserte drømmespill innen 2. juli.

Har lenge hatt troen på at XNA kan få virkelig mye å si for 360en som platform, og den troen blir ikke akkuratt svekket nå.

Tror sommeren kan bli utrolig spennende. :)

Lenke til kommentar
Wow, premielisten for spillutviklingskonkurransen ble akkuratt annonsert. Ser ut som Microsoft virkelig satser stort på å få folk til å få lage spill for plattformen.

8087126[/snapback]

Wow - du snakker! Er nok mange hobbykodere som ble gira nå ja :)

Ellers så likte jeg vurderingsmetoden veldig:

Contest entries will be evaluated by these 3 standards:

* Innovation (40%) – Push your creative and technical limits.

* Fun Factor (40%) – Hook our judges with exciting, entertaining action.

* Production Quality (20%) – Make your game world as polished as possible.

Med andre ord vektlegger de nyskaping og kreativitet langt mer enn at det bare ser smooth ut. En bra spill-ide er jo ikke avhengig av state-of-the-art grafikk eller lyd f.eks. - dette er jo ting som 'andre' enn koderen kan bidra til senere uansett. Veldig bra :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...