Gå til innhold

AKP legges ned!

Anbefalte innlegg

AKP sa idag ja til å slå seg sammen med RV.

AKP slår seg sammen med RV

Leder Ingrid Baltzersen sier til Klassekampen at det bare var noen få som stemte mot forslaget om sammenslåing med RV og dannelsen av et nytt ytre-venstreparti.

Det ekstraordinære landsmøtet i AKP ble som vanlig holdt på hemmelig sted, men dette blir det slutt på etter dannelsen av det nye partiet. Når RV og AKP slår seg sammen betyr det også et farvel med prinsippet om såkalt demokratisk sentralisme og organisering som kommunistisk parti med streng sikkerhetspolitikk, skriver avisen. Prinsippet kjennetegnes av nettopp hemmelige landsmøter og fravær av sentrale medlemsregistre.

Den formelle nedleggelsen av AKP skjer først på landsmøtet i april, om det skjer på hemmelig sted er ikke kjent.

Hva tror du det har å si for poltikken for AKP?

Kan nå RV bli enda sterkere?

Er AKp og RV sin politikk så like at et samarbeid vil kunne fungere?

Ver så god diskuter nå!!

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg veit ikke om det er positivt eller negativt at de slår seg sammen.

RU er jo ungdomsparti for både AKP og RU. Og en kan lett se splittelsene i RU som følge av det. Noen er veldig røde, og noen skulle ønske de heller meldte seg inn i SU.

Det har lenge vært spørsmål om RU skulle spilittes, men det blei bestemt at de ikke skulle det på landsmøtet i fjor, om jeg ikke husker feil.

Akp og RV sammen kan bli sterkere, men da må de først bli helt politisk enige. Det er jo ingen hemmelighet at AKP er ett skritt til venstre for RV.

Jeg håper at samarbeidet vil fungere, og at det etterhvert vil påvirke så situasjonen i RU blir roligere (:

Lenke til kommentar
Kanskje vi er så heldige at de kollapser sakte og rolig for seg selv ute på den politiske ytterfløyen. :)

8082946[/snapback]

Håper du det skjer?

8083090[/snapback]

På en måte. Hvis dette nye partiet får makt på Stortinget, emigrerer jeg. Utenom det kan de gjerne få holde på der ute. Det er bra å ha ytterpunktet å kunne referere seg til.

Lenke til kommentar
Jeg veit ikke om det er positivt eller negativt at de slår seg sammen.

RU er jo ungdomsparti for både AKP og RU. Og en kan lett se splittelsene i RU som følge av det. Noen er veldig røde, og noen skulle ønske de heller meldte seg inn i SU.

Det har lenge vært spørsmål om RU skulle spilittes, men det blei bestemt at de ikke skulle det på landsmøtet i fjor, om jeg ikke husker feil.

Akp og RV sammen kan bli sterkere, men da må de først bli helt politisk enige. Det er jo ingen hemmelighet at AKP er ett skritt til venstre for RV.

Jeg håper at samarbeidet vil fungere, og at det etterhvert vil påvirke så situasjonen i RU blir roligere (:

8083204[/snapback]

Rød Valgallianse vil etter alt å dømme snart være historie. I mars skal RV, AKP, Rød Ungdom og partiløse etter planen gå sammen for å stifte et nytt parti til venstre for den rød-grønne regjeringen. Grunnet regler for navneskifte av partier, vil det nye partiet måtte stille som Rød Valgallianse ved høstens kommune og fylkestingsvalg, for dermed å skifte navn etter valget. Samlingen av RV, AKP og RU er første fase i en prosess hvor målet er bygge et nytt alternativ til venstre fram mot stortingsvalget 2009. Blant kreftene RV håper å få med seg etterhvert, er:

avskallinger fra SV og Sosialistisk Ungdom

aktivister i fagforeninger, kvinneorganisasjoner og andre folkelige bevegelser

miljøet rundt Stiftelsen Manifest

tidligere RU-ere som jobber aktivt i andre miljø enn RV

RV har også uttalt at de ønsker å involvere folk som i dag ikke er organisert på venstresida. Det nye partiet kommer til å være et revolusjonært, demokratisk sosialistparti som tar mål av seg til å være et arbeiderparti, et kvinneparti, et fredsparti, et miljøparti og et antirasistisk solidaritetsparti. RV-leder Torstein Dahle er innstilt som leder av partiet, mens dagens AKP-leder Ingrid Baltzersen og Ana Lopez Taylor fra RV er innstilt som nestledere.

Det er fortsatt usikkert hva det nye partiet vil hete, men blant favorittene er Rødt Valg (RV), Rødt!, Solidaritet og Rødt Folkeparti (RF).

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
AKP har aldri stilt til valg.

I stedet velger partiet, ut fra en forståelse av viktigheten av å bygge bredere allianser, å oppfordre medlemmene sine og andre til å jobbe med RV. Siden 2005 har det pågått en prosess med mål å slå sammen AKP og RV, begge har landsmøtevedtak på at dette er en prosess de ønsker skal komme i mål

I følge Klassekampen ble det på ekstraordinært landsmøte i mars 2007 vedtatt sammenslåing med RV og dannelsen av et nytt ytre-venstreparti.

8083308[/snapback]

Poenget ditt er?

Lenke til kommentar
AKP har aldri stilt til valg.

I stedet velger partiet, ut fra en forståelse av viktigheten av å bygge bredere allianser, å oppfordre medlemmene sine og andre til å jobbe med RV. Siden 2005 har det pågått en prosess med mål å slå sammen AKP og RV, begge har landsmøtevedtak på at dette er en prosess de ønsker skal komme i mål

I følge Klassekampen ble det på ekstraordinært landsmøte i mars 2007 vedtatt sammenslåing med RV og dannelsen av et nytt ytre-venstreparti.

8083308[/snapback]

Poenget ditt er?

8083337[/snapback]

Da såg jeg at det blir et helt nytt parti,istedenfor et RV med AKP er i.

Lenke til kommentar
Da såg jeg at det blir et helt nytt parti,istedenfor et RV med AKP er i.

8083357[/snapback]

Ja, det er jo selvfølgelig ikke RV som ska styre showet. Det blir ett parti med en muligens litt forandra politisk dagsorden.

Men en kan jo si det som at de slår seg sammen. De blir ett. Jeg skreiv aldri at det var akp som skulle integrere seg i RV.

Poenget mitt var bare at jeg håper at spilittelsene i RU ikke er noe vi kommer til å få se igjen i moderpartiet.

Lenke til kommentar
Samme om man liker visse partier eller ikke, så er det sunt med et bredt politisk spektrum.

8083132[/snapback]

Nettopp! Dette er et poeng mange glemmer.

Jeg er i utgangspunktet positiv til en sammenslåing av AKP, RU og RV, men jeg er litt usikker på om det vil styrke den ytre venstrefløyens posisjon. Hvis AKPs politikk kommer for tydelig frem i det nye partiet tror jeg det vil være skadelig, men får vi en sunn motkraft til den ytre høyrefløy gir jeg absolutt tommelen opp.

Her kan dere forresten se forslag på navn til det nye partiet: http://www.akp.no/nyttparti/navneforslag.html

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...