Gå til innhold

Samsung 940BF, for mye Backlight-bleeding? m/Bilde

Anbefalte innlegg

Kjøpte for ikke så lenge siden en samsung 940bf skjerm. Er en fin skjerm utenom 2 ting. Ghosting på noen få internett sider ved scrolling og Backlight-bleeding. Ses spesielt godt som de fleste vet ved helt svart bilde, som f.eks mørke filmsekvenser osv.

Lurte bare på om de kanskje ikke var litt vel mye av Backlight-bleeding på min skjerm, og tenkte jeg skulle hørre med dere. Syns foresten det er sykt irreterende på filmklipp og i spill. Selv om jeg mest surfer og "organiserer filer osv" på pc-en med skjermen.

Her er i allefall et bilde hvordan det ser ut ved fullt svart skjermbilde i et mørkt rom. (Brightness er foresten på 40 og contrast på 48)

post-28531-1173101956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det så veldig mye ut. Selv kjører jeg med 100 på contrast og på brightness, men har allikevel langt svakere backlight når jeg har helsvart bilde. (Paint helt svart og viste i lysbildefremvisning)

Jeg har forresten en 17" Samsung SyncMaster 730BF. Etter erfaring så liker jeg 730BF bedre enn 740BF (har begge her i huset)

Lenke til kommentar
Kjøpte for ikke så lenge siden en samsung 940bf skjerm. Er en fin skjerm utenom  2 ting. Ghosting på noen få internett sider ved scrolling og Backlight-bleeding. Ses spesielt godt som de fleste vet ved helt svart bilde, som f.eks mørke filmsekvenser osv.

Lurte bare på om de kanskje ikke var litt vel mye av Backlight-bleeding på min skjerm, og tenkte jeg skulle hørre med dere. Syns foresten det er sykt irreterende på filmklipp og i spill. Selv om jeg mest surfer og "organiserer filer osv" på pc-en med skjermen.

Egentlig har du svart på dette selv: "Syns foresten det er sykt irreterende på filmklipp og i spill." :)

Etter min mening er det en overfokus på baklysblødninger og uniformitet. Dette er en vanlig "defekt" man kan forvente til en viss grad med henhold til panel produksjon. Slikt er innbakt i den lave prisen på skjermene.

Jeg synes derimot det var litt mye på din skjerm, selv om kameraene ofte forsterker unformitetsproblemer. Mange baklysproblemer kan man ofte kun se i full sort skjerm og vises ikke under normalt bruk. At du synes selv det er plagsomt i spill og filmer bekrefter at det nok er litt for mye.

Personlig ville jeg byttet skjermen. Risikoen for at du får en skjerm som ikke er helt uniform er stor, så du kan forvente noe "clouding" og kanskje litt "backlight bleed". Muligheten for å få en skjerm hvor problemet med baklys ikke er stort nok til at det blir plagsomt er også stor, så jeg mener det ville vært verdt det å bytte den. :)

Lenke til kommentar

Det kan hjelpe å kalibrer skjermen med en kalibrerings dvd eller et program, da vil man i hvert fall få et mye bedre sort nivå. Fargene vil også bli mer korekte. (The Calibrator 6.1, Digital Videoesential o.l.)

Brukte disse på plasma skjermen min, bildet blir mye bedre.

Dette motvirker dog ikke bleeding...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...