Gå til innhold

Vei og samferdselspolitikk i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge irritert meg over mange ting når det kommer til spesielt veiene i Norge og hvordan ting taes tak i og politikken bak. Som ett av verdens rikeste land, har vi nå snart en veistandard som man ikke finner i annet enn uland nå til dags. Det kan legges til at det er dyrt å lage vei i norge, men allikevel.

 

Før jeg kommer skikkelig i gang vil jeg si at det er ikke en tråd om at vi må anskaffe autobahn i Norge uten fartsgrenser eller at fartsgrensene vi har er for lave.

 

Det virker ut som det er helt greit å 'straffe' bilister så mye og ofte som mulig siden egentlig burde ingen kjøre bil, alle bør benytte seg av kollektivtransport.. Noe som er helt uaktuelt for mange av flere grunner.

 

Et eksempel er E18 generelt dårlig for en så viktig vei, men dette er jo inget unntak, alle veiene i Norge er generelt dårlig. Kapasiteten på strekningen Drammen - Oslo er latterlig sprengt. Det har den vært de siste 10 årene og det er fremdeles ingen prioritet eller håndfaste planer for hvordan man skal ta tak i det.

 

Tenk hva skikkelig motorvei mellom Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim hadde gjort.

 

Tenk på all forurensningen vi i dag har som kunne vært unngått ved at det å komme seg på jobb tar en time når det kunne gått på 15 minutter uten kø eller elendige veier.

Mesteparten av gods her i landet blir fraktet med vogntog, bedre veier ville betydd at varer kom frem fortere og ville vært gunstig for økonomien.

Bedre veier = færre drept og skadd i trafikken.

Mindre tid i trafikken betyr også mer tid hjemme/på jobb/ute med venner.

 

En annen ting er forbikjøringer. Det finnes alltid en eller annen pensjonist som ligger i 15km/t under fartsgrensa på godt føre. Det er frustrerende å ligge bak slike. Veiene i dag gir svært få gode og sikre forbikjøringsmuligheter. Selv om folk flest er fornuftige og heller biter i seg irritasjonen så finnes også de som da kjører forbi selv om marginene er små etc. Dette skaper farlige situasjoner. Vi har et land det er vanskelig å bygge rette veier i, men for meg virker det ut som de lager vei i svinger selv om det ikke finnes noen god grunn til å ikke legge den rett frem.

 

Forbikjøringsfelt er også en morsom sak her i landet. Vi har en tendens til å gasse på når det blir flere felt, slik at om man har en skikkelig lusekjører foran seg, så gasser personen på når forbikjøringsfeltet kommer. Dette er spesielt gøy hvis man har en relativt treig bil selv og gjør at flere bryter fartsgrensene i disse feltene for å komme seg forbi. Ved gardemoen har de faktisk satt opp fotoboks i enden av et slikt felt, noe jeg finner rett og slett direkte ufint.

 

Her om dagen leste jeg en artikkel som fikk blodet til å koke. En artikkel om planene til Samferdsels-minister Liv Signe Navarsete, som minister nr 2 fra vestlandet som setter i gang rådyre prosjekter til hjembygda. Forrige gang var det vel bro til latterlig mange millioner ut til en øy der det bodde et par slektninger av ministeren eller noe i den duren. Så istedet for å utbedre f. eks E18 Drammen Oslo, Norges tyngst traffikerte vei eller kollektivtransport tilbudet, så tar hun å bygger en jævela bro til hjemkommunen til over 1 milliard kroner, alt statlig betalt, ikke snakk om noen bomstasjon her. Dette samtidig som bomstasjoner etter prosjekter som har blitt helt nedbetalt blir stående oppe til alles frustrasjon og misnøye.

 

Liv Signe Navarsete bygger i likhet med sin forgjenger Kjell Opseth milliardprosjekter i Sogn og Fjordane

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...ticle918058.ece

Spør dere meg så er det nesten kriminelt. Selvfølgelig er det fint at veiene i Sogn og Fjordane blir bra, men som representant for folket burde man ikke til de grader favorisere hjembygda. Fagmiljøet går for pokker ut og sier at pengene ville gjort bedre nytte for seg på andre prosjekter.

 

Flere artikler om saken:

http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/uke...maker?id=215782

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1668845.ece

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er allerede en tråd om samme temaet, mye av mine meninger akkurat nå er i denne tråden (direkte link til mitt innlegg). Her er enda en avisartikkel om samme temaet.

 

Forøvrig ser jeg at du for så vidt nevner rushtrafikken i de største byene (og mellom Oslo-Drammen). Det å løse trafikkproblemer i et byområde og å sørge for skikkelige kommunikasjoner mellom de største byene er to helt forskjellige oppgaver. Mellom de største byene tror jeg det kan være riktig å satse på bedre veier og jernbane for gods (pluss hurtigtog/passasjertog der behovet er størst) for å kunne sørge for trygg, effektiv og miljøvennlig transport.

 

Men innad i byene (og innad på Østlandet) er det en helt annen utfordring man har. Jeg leste for en tid siden at noen hadde regnet ut at hvis man skulle ha effektiv trafikk til enhver tid på E18 Asker-Oslo måtte man ha ti felter hver vei. Dette tallet må nok tas med en klype salt (det var fra en jernbanelobbyist) men jeg tror ikke det er så langt fra virkeligheten likevel. I rushtidtoppene er det så stor trafikk at man kan rett og slett ikke løse problemer med "bedre veier" hele tiden. Da måtte vel i så fall ca. 90 % av Oslo legges under asfalt :hmm:

 

Innad i de mest tettbebygde områdene (Østlandet + områdene rundt Bergen/Stavanger/Trondheim) tror jeg det er mest riktig å satse på mer kollektivtrafikk, både tog, trikk og buss. Bygge bedre pendlerjernbaner (adtskilt fra jernbaner hvor det er tung godstrafikk feks.) og flere kollektivfelt feks. Og bruke mer penger på kollektivtrafikken.

Lenke til kommentar

10 felter høres helt hinsidig ut. Har selv brukt endel timer i rushtid på den veien. I dag er det 2 felter + kollektivfelt, jeg vil påstå at 2 ekstra felter ville gjort underverker. Dette ville tross alt vært en dobling av felt for vanlige kjøretøy.

 

*Edit: Takk for linken til den eksisterende tråden, visste ikke om den.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...