Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

service på bilen. Merke kontra ikke merke verk.?

Anbefalte innlegg

Skal ha en 97 passat på service og har fått følgende tilbud på service for bilen:

quickpartner: (105000) 6000 + 1800

snapdrive: (105000) 2010 + 6090

møller: 6387 (inkl vannpumpe) + 3687 service / 4567

Bilsenteret As Rud: 6500 inkl

Når jeg regner på det er merkeverksted ca 3000 dyrere i snitt enn de andre verkstedene.

Foreldrene mener at merkeverksted er det aller beste, men jeg bruker bilen snitt 1 dag i uken og har bussforbindelse til alt jeg skal på, så problemet med bilen er litt lite om noe gikk galt.

Snapdrive følger samme kriterier som merke sier de, og delene er fra samme fabrikant som VW.

Er det noe jeg har oversett her?

jeg kan nemlig tenke meg at mobilitetsgaranti i 1 år koster noe for verkstedet og må dekkes inn, men trenger jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ha en 97 passat på service og har fått følgende tilbud på service for bilen:

quickpartner: (105000) 6000 + 1800

snapdrive: (105000) 2010 + 6090

møller: 6387 (inkl vannpumpe) + 3687 service / 4567

Bilsenteret As Rud: 6500 inkl

Når jeg regner på det er merkeverksted ca 3000 dyrere i snitt enn de andre verkstedene.

Foreldrene mener at merkeverksted er det aller beste, men jeg bruker bilen snitt 1 dag i uken og har bussforbindelse til alt jeg skal på, så problemet med bilen er litt lite om noe gikk galt.

Snapdrive følger samme kriterier som merke sier de, og delene er fra samme fabrikant som VW.

Er det noe jeg har oversett her?

jeg kan nemlig tenke meg at mobilitetsgaranti i 1 år koster noe for verkstedet og må dekkes inn, men trenger jeg det?

8081316[/snapback]

Når det gjelder kvaliteten på arbeidet som blir gjort så er det absolutt ikke noe garanti at et dyrt merkeverksted gjør en bedre jobb. Min erfaring med en Mercedes er i hvert fall at merkeverkstedet var både dyrt og dårlig. De brukte håpløst lang tid på å feilsøke, og byttet til slutt ut en del som ikke var årsaken til problemet. I anstendighetens navn skal det nevnes at det var en lærling som jobbet på bilen, med instruksjonsboken i ene hånden, og jeg har selvsagt all mulig forståelse for at det trengs lærlinger, men når merkeverkstedet da forsøker å ta seg fullt betalt for en jobb som tar håpløst lang tid og ikke en gang hjelper på problemet, så blir det litt drøyt, for å si det mildt...

Jeg endte opp med å bruke et lite, uavhengig verksted som er spesialiserte på Mercedes, som gir utmerket service, har lavere timepriser og gjør en bedre jobb på bilen.

Den eneste grunnen til å velge merkeverkstedet, slik jeg forstår deg, er at du da kan få en mobilitetsgaranti.

Lenke til kommentar

Slik ser det ut, og det later til at det lokale verkstedet som gav avslag i prisen på noen hundre, så samlet pris ble 7000 kr får sjansen.

de garanterte at alt var orginalt og samme sjekkliste som møller. Så jeg kan spare nesten 4000 kr på å velge dem fremfor Møller.

Lenke til kommentar
Slik ser det ut, og det later til at det lokale verkstedet som gav avslag i prisen på noen hundre, så samlet pris ble 7000 kr får sjansen.

de garanterte at alt var orginalt og samme sjekkliste som møller. Så jeg kan spare nesten 4000 kr på å velge dem fremfor Møller.

8081447[/snapback]

Om du har gode erfaringer med dem fra før så er det ikke noe å tvile på i mine øyner i hvert fall. Oddsene for at du får bruk for mobilitetsgarantien så ofte at det lønner seg å betale 4000 for den er vel heller små, får vi håpe! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fordelen med merkeverkstedet er at de kanskje har vært borti en akkurat slik bil som du har noen tusen ganger før, og vet hva de skal se etter, og når de ulike feil oppstår. Det er liksom denne kompetansen du betaler ekstra for når du bruker merkeverksted. Det er likevel ikke alltid sikkert at du får noen merverdi for dette, det kommer selvsagt an på hvilken mekaniker du får.

Selv har jeg mye mer variert erfaring med andre verksteder enn merkeverkstedene, så jeg bruker nå kun merkeverksted. Nå må jeg legge til at merkeverkstedet mitt har bra timepriser, og deleprisene er sjelden overraskende høye.

Lenke til kommentar

Min personlige erfaring, er at dette varierer veldig. Av og til er faktisk ikke merkeverkstedet dyrere enn de frittstående. Vil anbefale å hente inn tilbud fra flere verksteder i alle fall. Så lenge de er autoriserte, og bruker deler godkjent av fabrikanten, vil garantien fortsatt gjelde. :)

Lenke til kommentar
Min personlige erfaring, er at dette varierer veldig. Av og til er faktisk ikke merkeverkstedet dyrere enn de frittstående. Vil  anbefale å hente inn tilbud fra flere verksteder i alle fall. Så lenge de er autoriserte, og bruker deler godkjent av fabrikanten, vil garantien fortsatt gjelde.  :)

8088304[/snapback]

Jepp, og det er jo nettopp dette trådstarter har gjort, innhentet tilbud fra en rekke verksteder i nærområdet, med Møller som dyreste alternativ.

Lenke til kommentar

Hehe, ja Møller er vel ikke akkurat kjent for å være blant de rimeligste og kjappeste nei. ;) Men for vår del kom faktisk Suzuki sitt merkeverksted veldig bra ut da vi hadde Suzuki. Det samme gjelder nå for Citroën. Men uansett er det en gylden regel å forespørre flere, ja.

Lenke til kommentar

Du opprettholder mobilitetsgarantien ved og bruke et uavhengig verksted også :D

Jeg har jobba på et merkeverksted, snap drive og jobber nå på et lite privatverksted. Du får et bedre forhold til mekanikeren på et lite verksted som mange setter pris på. Du får fortere hjelp og det hender noen skvetter av priseforskjellen!

Et problem er skjelden uløst pga bra kommunikasjon mellom verksteder og bra diagnoseverktøy.

Nesten alle mekanikere er VAG spesialister. skrur jo ikke på annet :D

Lenke til kommentar

Sjekket prisen på det å bytte registerreim på golfen i fjor og de to merkeverkstedene her tok forskjellig pris, ene skulle ha 4300, andre 3400. Byttet på et verksted som en tidligere vag mekaniker drev, kostet 2900.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For de som bor i nærheten av Sverige, kan det være greit å sjekke der også. Regn med ca 1/2 pris i forhold til Møller (jeg hadde Golf tidligere).

Ikke noe for meg som har Opel, derimot, sjekket prisen på 75' service, kostet 1800 SEK i Sverige, 1700 på Opel i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...