Gå til innhold

Bildeorganisering på Linux

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har tips til et bra program for bildeorganisering til Linux (Kubuntu med kde)? Har ca 15.000 bilder, så programmet må takle det fint. Har tidligere benyttet ACDSee til win, men tenker på å gå over til Linux. Noen som har erfaringer med noen program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd det, og har noen erfaringer med det?

Det så bra ut dette.

8088675[/snapback]

Jeg har brukt Digikam snart 2 år på Fedora Core med Gnome (det er best tilpasset KDE) med ca 10 000 bilder i systemet. Jeg endte opp på Digikam etter å ha testet diverse gratis organiseringsverktøy både på Windows og Linux.

Programmet har de muligheter jeg trenger for å tagge bilder (med undertagger), legg inn kommentarer både på bilder og album, søke frem og sortere bilder/album.

Tagger, kommentarer og rating blir lagret i bildets metadata (Exif og IPCT - kan velges i oppsettet). Digikam vil også lese metadata fra nye bilder og bruke tags og kommentarer.

Svakheter er at du må definere 1 "billedmappe" og digikam vil kun forholde seg til bilder i directorystrukturen under denne "billedmappa".

Digikam kan ikke gi deg arkiv oversikt over "offline" bilder.

Teamet som utvikler Digikam er veldig aktive så det kommer forbedringer ganske ofte. Utviklerne er også aktive på en mail liste så har man spørsmål eller problemer får man oftest raskt svar.

Lenke til kommentar

Jeg liker digikam, men jeg bruker det ikke til å organisere noe. Sånn av nysgjerrighet, hva er det ACDSee gjør for å organisere bildene dine?

Edit: Jeg har prøvd Bibble litt og, og synes det er ganske ålreit. Vurderer å skaffe en lisens på det snart.

Endret av Blurpy
Lenke til kommentar
Jeg har også forsøkt Bibble; men hva får du der som du ikke finner i alle de ulike gratis programmene til Linux? - bare lurer.

Synes Bibble er bra, men synes ikke det er bedre enn Lightzone, et utrolig bra program for RAW konvertering, rett og slett genialt. Gratis for Linux her..

Bibble's STORE fordel fremfor alle gratisprogrammer og mange andre programmer er rask arbeidsflyt. Kommer man hjem med noen hundre RAW bilder vil Bibble's arbeidsflyt hjelpe deg å gjøre jobben mye raskere en du kan med f.eks. Lightzone. Sjekk Bibble's kusvideoer for å se hvordan man effektivt jobber med Bibble.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Jeg skal ta en titt på Lightzone, takk for tipset :)

Bibble var bare et stort mysterium for meg før jeg så videoene dems på hvordan man brukte programmet, men etter det så synes jeg det var genialt. Hadde vært kult om digikam kunne bli litt inspirtert av arbeidsflyten til Bibble. Jeg synes det går ganske tregt å gjøre endringer på mange bilder samtidig i digikam, men det begynner å bli ganske bra til redigering av enkeltbilder.

Lenke til kommentar

blueMarine virker som et lovende program! Jeg klarte ikke å starte det men :p

Først klarte den ikke å laste plugins, så fikk jeg en IOException, også endte det med at next knappen i wizarden ble deaktivert når jeg skulle velge workspace!

Blir spennende å se hva som skjer videre da.

Takk for linkene, jeg skal sjekke det ut. Det hadde vært virkelig kult om du hadde fått til en tråd for oss linuxbrukere! Jeg synes det hadde passa best å ha den i fotoforumet, der de fotointeresserte holder til.

Edit: de linkene med ... i fungerer ikke ;)

Endret av Blurpy
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei!

Her er min er faring med Picasa og Ubuntu.

Jeg har emigrert fra XP til Ubuntu for 6 mnd siden og kommer ikke til å gå tilbake.

I Windows brukte jeg picasa til å holde styr på bildene mine. Picasa finner også til Linux. http://picasa.google.com/linux/

Picasa kjøres da via Wine. Picasa flyter ikke like bra i Linux og noen av funksjonene mangler. Hvordan er deres erfaring med Picasa i Linux kontra de andre nevnte programmene?

1. Er Bibble virkelig verdt 1000 kr?

2. Hva med Gimp. Finnes det støtte i Gimp for raw bilder fra mitt 30D kamera?

Lenke til kommentar
Picasa kjøres da via Wine. Picasa flyter ikke like bra i Linux og noen av funksjonene mangler. Hvordan er deres erfaring med Picasa i Linux kontra de andre nevnte programmene?

Det er mye bra med Picasa, men jeg gikk bort fra det da det ikke gjenkjente alle bildefilene mine (Gimps .xcf filer). Jeg var ikke helt fornøyd med at Picasa ikke kan ha tagger (eller album som det heter i Picasa) i flere nivåer - altså tagger/undertagger.

Ang. Bibble så synes jeg den er verdt hver krone, men det betyr jo nødvendigvis ikke at det passer for deg.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Jeg brukte nesten bare linux for noen måneder siden. Da jeg fikk jobb-laptop med windows endte jeg tilbake i windows da stasjonæren min er gått litt i glemmeboka. Sukk... :p

Det er grunnen jeg valgte Bibble Pro. Da får du en lisens du kan bruke både i Windows og Linux. Lite lisensen gjelder kun det OSet du kjøper. Pro utgaven er absolutt verdt pengene sine. Uten å ha prøvd alternative RAW konverteringsprogram i Linux heller jeg mot Bibble. Lightzone må testes en dag.

Jeg måtte og se de tutorial-videoene før jeg innså hvor bra det er.

Men... Jeg må innrømme at jeg ikke er fornøyd over bibbles tagge egenskaper. IPTC tagging er fullt mulig men klønete. Så alle IPTC tagger og redigering av bildene lagres i en egen fil ved siden av. Helt til du exporterer bildene etter redigering. Hvor alt merges.

Så i windows bruker jeg et IMatch for å tagge alle bildene før jeg konverterer dem i Bibble. Da har jeg taggene i filene om jeg skulle finne på å bytte konverteringsprogram en dag.

Gleder meg til jeg har flyttet og fått opp stasjonæren min og kan kose meg litt i lunux igjen :D

Lenke til kommentar
Digikam er et godt alternativ.

Lagres disse taggene rett i bildefilen? Eller i en database?

Jeg foretrekker at taggene lagres i bildefilen.

Så fremt du slår dette på under instillinger i Digikam så lagres de også i bildefilen, men det opprettes også en database slik at det går (langt) raskere å vise/endre/sorter på dem. F-spot, Picasa og andre kan også skrive til bildefilen, men det som jeg ikke fatter er at det ikke benyttes en standard for dette. Mao. tagger man bildene sine i F-spot så kan man ikke uten videre åpne disse opp i Digikam. Digikam og Picasa kan det, så de bruker vel samme. Så du bør teste ut hvilke program du liker best før du setter igang; noen som vet om en metode for å overføre en database fra et program til et annet? De klarer jo dette for musikkfiler. Uansett så kan søkemotoren Tracker i Ubuntu søke opp info i metadataen, så har du tagget et bilde "Ålesund" så kan du svært raskt søke det opp.

Sjekk også ut funksjonen i Digikam hvor en kan tagge lokasjonsdata via Goole Map, som om en gps var tilkoblet kameraet - ganske så tøft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...