Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Jeg får sikkert noen RTFM svar på dette inlegget men siden jeg har gjort det og fremdeles har problemer poster jeg det fordet. Jeg har en litt gammel maskin som jeg skal bruke til å kjøre Teamspeak og BF2 server på og har tenk til å prøve Linux. For det første er jeg ikke sikker på vilken Linuxdistro som er best til dette, selv etter å lese stickyene. Jeg har også sett at på noen av distroenes hjemme sider og sett at de har flere versjonen som: i386, ia64, m68k, s390 og mange flere. Hva betyr dette og vilken skal jeg velge Endret 5. mars 2007 av Slettet-lQle7N2M Lenke til kommentar
huf Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 For meg virkar det svært rart at du ikkje har funne svar på spørsmålet ditt ved å bruke søkefunksjonen på dette forumet. Det har vore oppe minst 1000 gongar kva distro vi anbefalar til gamle maskiner som skal kjøre det og det. Eg anbefalar at du søker på nytt. ______ Har du erfaring med G/L fra tidligare? Kva maskin skal det brukast på? i386/686 er prosessoren sin arkitektur. Om det er ein gammal pc, er det mest sannsynlig i386. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Skjønner at folk "klager" på andre som ikke bruker søk for slike spørsmål, men å skrive tre linjer? Syns det er overkill jeg da Hei mattivc. Hva er HW spesifikasjonen til maskina du snakker om? Det er litt kjekt å vite om du snakker om et gammelt dråg av en 386 med 5MB RAM, eller en litt sliten P4 med 512MB RAM. Sånn generelt er RAM størrelse like viktig som Hz'en til CPU for Linux-baserte os. i386, ia64, m68k, s390 osv er forskjellige prosessor arkitekturer. Med mindre du vet du har en annen prosessor arkitektur enn vanlig x86, gå for i386. Ubuntu er en grei starter Linux-distribusjon, dog er den ikke av de som trives best på eldre maskiner. Last ned i386 versjonen. Damn Small Linux er en Linux-distribusjon bedre tilpasset eldre maskiner, men kanskje ikke like starter vennlig som Ubuntu... En annen distro som er rettet mot eldre maskiner er VectorLinux, som er basert på min "distro of choice" Slackware. VectorLinux er stabilt, men har kanskje ikke det største utvalget ferdige programmer... Endret 5. mars 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå