Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvordan kan jeg lære meg java? veit noen om en god tutorial og et godt gratis program? Lenke til kommentar
kjey Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvis du skal lære deg Java vil jeg anbefale en god bok! Er litt vanskelig (synes ihvertfall jeg) å starte fra scratch ved å lese tutorials på nettet. Blir litt for uoversiktelig. Har egentlig bare lest én java bok, så vet ikke om det er noen andre som er bedre, men "Programmering i Java" er en god bok. Ellers så har jo Sun Microsystems tutorials på nettet som er greie nok. Ta en titt her: http://www.tisip.no/public/bok/enBok.jsp?bokid=471 og her: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/ Lykke til! Lenke til kommentar
___ Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvordan kan jeg lære meg java? veit noen om en god tutorial og et godt gratis program? 8080853[/snapback] Skaff deg en bok. Jeg har ikke peiling på hva som finnes på norsk, men det er skrevet noen tusen bøker om Java på engelsk. O'Reilly sine bøker er flotte synes jeg. Hvis man ikke har noen programmeringserfaring fra tidligere, så kan det være ganske tøft å begi seg i gang med dette. Det kreves iallefall mye tålmodighet og pågangsmot, for du kommer til å støte borti mange begreper du er nødt til lære deg for å tilegne deg mer kunnskap. Det nytter ikke å 'hoppe over' sentrale begreper man ikke forstår, for det vil bare straffe seg senere når man er avhenging av denne forståelsen for å komme seg videre. Ikke grip over for mye. Mange som vil lære seg programmering ser for seg at de i løpet av bare noen dager vil være i stand til å lage avanserte desktop-applikasjoner. Det er greiest å lære seg å krype først, mener nå jeg. Start med enkle programmer som kjøres fra kommandolinjen, og som skriver ut resultatet i klartekst. Jeg kjenner mange som har prøvd å lære seg et programmeringsspråk, men som har gitt opp ganske fort fordi de innser at dette er noe de ikke har tid til, eller forutsetninger for å drive med. Kunnskaper som kommer godt med når man skal lære seg å programmere er bl.a. matematikk. Gode engelskkunnskaper er også greit å ha, da det meste av informasjon rundt Java (API, litteratur, osv) er på engelsk. Hilsen Werner Lenke til kommentar
ELR Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Mughal sin "Java som første programmeringsspråk" er veildig fin. God progresjon, gode oppgaver og fine forklaringer. Boka er skrevet av en foreleser på UiB. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Og når det gjelder gratis SDK til java, vil jeg anbefale eclipse på det sterkeste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Kunnskaper som kommer godt med når man skal lære seg å programmere er bl.a. matematikk. Gode engelskkunnskaper er også greit å ha, da det meste av informasjon rundt Java (API, litteratur, osv) er på engelsk. Hilsen Werner 8081547[/snapback] hvor gode mattekunnskaper bør man ha? Lenke til kommentar
ELR Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Ikke tenk så mye på at du trenger matematikkunnskaper og slikt. Etter noen år med programmering har jeg funnet ut at det aller aller viktigeste verktøyet og egenskapen utenom å kunne programmeringsspråket er en notatbok, blyant og viskelær, samt en sirlig systematisk tankegang. Om du kan derivere og inegrere er ikke så viktig. Nøyaktighet, samt evnen til å kunne tegne problemet vil løse mye av oppgaven. Nå skal det sies at er du helt uten matematiske evner så blir det vanskelig, men å fokusere på det trenger du ikke. Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Vil anbefale deg å benytte en engelsk bok. Dette fordi det ikke er nødvendig å lære dårlig oversatte uttrykk på norsk, siden det meste du senere vil finne på nettet er på engelsk. Bla sun sin API som du vil bli glad i etter hvert. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Jeg lærte det mest nødvendige for å komme meg ordentlig i gang med Java ved å ta Joe Grip sitt fantastiske onlinekurs. Hvis du vil lære nok Java til å komme kjapt i gang, burde du virkelig spandere ~400 kroner på deg selv og ta de to kursene i Java. Jeg kjøpte kursene på en fredag. På mandagen etter kunne jeg nok om Java til å lage et enkelt månelandingsspill med GUI og grafikk (som du finner her). Virkelig! Hvis du vil begynne å lære deg Java (fort), forslår jeg å ta de to kursene og kjøpe en (tykk) bok til å slå opp i etterhvert. Jeg kjøpte "Beginning Java" fra Wrox forlag, ~1400 sider, og det har fått meg skikkelig i gang + masse hjelp fra dettet forumet da. Lenke til Joe Grip sine onlinekurs: http://joegrip.com Endret 5. mars 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg lærte det mest nødvendige for å komme meg ordentlig i gang med Java ved å ta Joe Grip sitt fantastiske onlinekurs. Hvis du vil lære nok Java til å komme kjapt i gang, burde du virkelig spandere ~400 kroner på deg selv og ta de to kursene i Java. Jeg kjøpte kursene på en fredag. På mandagen etter kunne jeg nok om Java til å lage et enkelt månelandingsspill med GUI og grafikk (som du finner her). Virkelig! Hvis du vil begynne å lære deg Java (fort), forslår jeg å ta de to kursene og kjøpe en (tykk) bok til å slå opp i etterhvert. Jeg kjøpte "Beginning Java" fra Wrox forlag, ~1400 sider, og det har fått meg skikkelig i gang + masse hjelp fra dettet forumet da. Lenke til Joe Grip sine onlinekurs: http://joegrip.com 8085179[/snapback] hvor kjøpte du den boka og hvor mye kosta den?? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Kjøpte den på Norli for 498 kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå