Gå til innhold

Bør jeg holde meg unna hjemmebrent?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bare undrer litt rundt dette med hjemmebrent. Onkelen til en kamerat av meg driver med litt brenning på si og jeg kan derfor få tak i hjemmebrent forholdsvis billig. Jeg har fått beskjed av lege å holde meg unna sukker, stivelse og annen høyglykemisk mat og her scorer øl temmelig høyt oppe på lista. Jeg drikker derfor for det meste vodka og annen sprit både fordi det smaker bedre (hvis man blander det ut med lett brus e.l.) og er "sundere" å drikke. Det jeg er litt redd for her er å gjøre det til en vane å drikke hjemmebrent :S Det er jo ikke akkurat lovlig, men det er langt billigere enn polsprit og jeg er 18 år så jeg har ikke muligheten til å kjøpe sterkere enn 22% på polet uansett.

 

Burde jeg slutte med dette med tanke på uloveligheten og heller få folk til å kjøpe polsprit for meg (er vel tross alt ulovelig det og :p), eller er ikke dette en så stor styggedom?

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når legen ber deg om å holde deg unna sukker, stivelse og høyglykemisk mat så har vi to muligheter:

 

Du er overvektig, eller du har sukkersyke.

 

Det er helsa di dette gjelder.

 

Uansett - hold deg til en runde med alkohol i uka, så får du ikke noen problemer med vekt eller alkoholisme. Men om du har sukkersyke eller andre problemer med insulin-balansen, så kan du jo spørre legen om vodka + lettbrus er snillere mot kroppen din enn øl. Om han svarer ja, så er det ikke noe særlig verre å drikke HB.

 

Og når det gjelder lovlighet - vel, du skal se deg selv i speilet om morran.

Lenke til kommentar
Når legen ber deg om å holde deg unna sukker, stivelse og høyglykemisk mat så har vi to muligheter:

 

Du er overvektig, eller du har sukkersyke.

 

Det er helsa di dette gjelder.

 

Har soppinfeksjon i tarmen ;) Mulig det er candida, men er ikke kommet så langt enda. Karbohydrater (spesielt sukker) fungerer som mat for de soppene som da igjen skiller ut giftstoffer som igjen blir tatt opp lenger ned i tarmen. Giftstoffene setter med nesten helt i transe :S Blir ekstremt sliten og trøtt. Det er jo klart at jeg kan spise litt karbohydrater :p men helst ikke sa han

 

Hvordan er egentlig GI på etanol?

 

Etanol er et hydrokrabon, ikke karbohydrat, altså ingen GI :D

Lenke til kommentar
Har soppinfeksjon i tarmen ;) Mulig det er candida, men er ikke kommet så langt enda. Karbohydrater (spesielt sukker) fungerer som mat for de soppene som da igjen skiller ut giftstoffer som igjen blir tatt opp lenger ned i tarmen. Giftstoffene setter med nesten helt i transe :S Blir ekstremt sliten og trøtt. Det er jo klart at jeg kan spise litt karbohydrater :p men helst ikke sa han

 

 

Dæven. Ante ikke at det gikk an, jeg!

 

Lykke til med spisinga. Og som fullstendig legmann må jeg si at HB + sukkerfri brus sikkert går greit. Men du kan jo spørre doc? Tror ikke han kicker på at en 18-åring vil ta seg en fyll i ny og ne..

Lenke til kommentar

Generelt sett er ikke HB noe verre enn Vodka, de to er gjerne destillert fra det samme også, avhengig av preferansen til vedkommende med apparatet. :p

Eneste du må være forsiktig på er hvor du får det fra, men om du kjenner vedkommende som lager det, er det vel trygt. God HB er ofte bedre på smak og ettersmak enn en del billige vodka-merker også, samt betydelig mer økonomisk. :p

Lenke til kommentar
Fyllesyken etter noen runder med hjemmebrent må være et rent helvete! 

 

Hvorfor skal det være noe verre så lenge promilla er lik det du ville fått med andre drikkevarer?

8125265[/snapback]

Fordi det ikke er bare promillen som avgjør hvor fyllesjuk du blir, men også mengden fuselalkoholer du får i deg.

Lenke til kommentar
Fordi det ikke er bare promillen som avgjør hvor fyllesjuk du blir, men også mengden fuselalkoholer du får i deg.

 

Fuselalkoholer? :p

 

Hjemmebrent skal du holde deg unna, så lenge du ikkje veit kem som har laga det, og du e sikker på at det er trygt:P

 

Nå er det jo sånn at jeg vet hvem som lager det :p Er onkelen til en kamerat, kameraten min får en del hjemmebrent selv og selger det han ikke drikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...