Gå til innhold

Oppgradering av hovedkort og cpu (og skjermkort)

charfred11

Anbefalte innlegg

Jeg har en PIII, 450Mhz, 128 sdram, ATI Rage 128 XPERT 128 skjermkort, Aopen AX6BC hovedkort, SBlive lydkort, ++

Jeg har ikke rare budsjettet, men har kommet fram til et par forslag. Vil disse sammensetningene fungere, eller bør jeg radikalt endre noe?

Asus A7N266-VM Hovedkort Socket A DDR nForce220D, ATA/100, M-ATX, lyd, LAN,VGA

AMD Athlon XP1700+ 1.46 GHz 266 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessor

GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA SAK38, Opp til 1,8GHz

eller

Aopen Mainboard Socket-A VIA KT333 ATX Audio DDR 333 UDMA133 USB 2.0

AMD AXDA1800DLT3, CPU Athlon XP 1800 1.533GHz Socket-A 0.13u 266MHz Tray "Thoroughbred"

AMD CPU Athlon XP 1900 1.6GHz Socket A 266FSB Tray

Glacial Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up To XP2600 25dB 0.47 C/W

RAM kommer selvfølgelig utenom....

Det ene hovedkortet har et nForce220D chipsett. Har jeg forstått det rett at det kan brukes som skjermkort, og i så fall hvor bra er det??

Trenger jeg noe mer i tillegg til viftene, f.eks. kjølepasta??

Også kanskje det viktigste...det er vel fullt mulig å bytte ut disse komponentene uten å måtte formattere harddiskene, eller...?

Thank you helluvalot...

Charlie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-09 17:25, skrev charfred11:

Jeg har en PIII, 450Mhz, 128 sdram, ATI Rage 128 XPERT 128 skjermkort, Aopen AX6BC hovedkort, SBlive lydkort, ++

Jeg har ikke rare budsjettet, men har kommet fram til et par forslag. Vil disse sammensetningene fungere, eller bør jeg radikalt endre noe?

Har du råd til å velge et nFORCE2-basert hovedkort? Begge de kortene du listet opp er egentlig ganske gamle og på vei ut. nFORCE blir erstattet med nFORCE2 som gir en god del mer ytelse enn den gamle nFORCE220D gjør. Selvfølgelig er det mer penger du må ut med, men da har du ihvertfall en fin plattform å bygge videre på senere. Det har støtte for alle nye CPU'er som kommer til socket-A (med mindre AMD gjør noe helt nytt og det er lite sannsynlig). Det har også bygd inn grafikk med ytelse tilsvarende GF4mx ... Best resultat med den integrerte grafikken får du med å bruke to DDR-brikker, men du sa du hadde smalt med penger. Kjøper du 2x128MB idag, og har lyst på mer senere, må du pælme de to 128MB-brikkene(hvis du skal utnytte det at hovedkortet har doble-minnekanaler) og 256MB er eegentlig ikke mye. Kjøper du derimot 1x256MB vil du kunne kjøpe en 256MB-brikke til senere og da få både en boost i grafikkytelsen og en brukbar menge ram uten å måtte pælme rambrikker. Lydkort og sånt kan du jo bruke, men det kan hende du trenger et nytt power. Du BØR ha 250W eller mer...

Noe som dette : MSI K7N2G-L.

Quote:

Det ene hovedkortet har et nForce220D chipsett. Har jeg forstått det rett at det kan brukes som skjermkort, og i så fall hvor bra er det??

Det tilsvarer et GF2mx skjermkort. Jeg vil anbefale et nFORCE2 hovedkort med integrert grafikk. Disse yter som GF4mx-kort...

Quote:

Trenger jeg noe mer i tillegg til viftene, f.eks. kjølepasta??

Det følger veldig som regel med noe billig kliss med ribbene/viftene. Det kan med fordel byttes ut, men det er ikke såååå viktig.

Quote:

Også kanskje det viktigste...det er vel fullt mulig å bytte ut disse komponentene uten å måtte formattere harddiskene, eller...?

Det går ann å bytte hovedkort uten å formatere, men det kan også gå rett "ått skogen". Eldre versjoner av Windows som 95/98/Me takler ikke dette så veldig bra... og det anbefales virkelig å legge inn alt på nytt. Win2k funker det(for det har jeg prøvd og fått til :wink: ) og jeg regner med at XP takler det sånn rimelig greit også. Felles for alle er at du MÅ fjerne det som er av enheter i "Enhetsbehandling" før du skrur av maskina og bytter komponenter. Ikke reboot, bare fjerne enhetene og skru av. Da vil Windows oppdage alle enhetene på nytt og legge inn drivere til disse. Kan kanskje være en ide å "refreshe" innstallasjonen ved å innstallere oppå den gamle Windows'en i Win9x eller velge "Repair"-funksjonen i installasjonsprogrammet om du bruker Win2k/Xp.

[EDIT]: La til link.

------------------------------------

"I'm desperately trying to figure out

why kamikaze pilots wore helmets."

[ Denne Melding var redigert av: ufo på 2002-12-09 18:02 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...