Handl3vogn Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvor sitter termometeret? Hvordan kan jeg vite temperaturen på mine harddisker? 8080484[/snapback] de fleste disker har innebygd temp måler så du kan bruke et prog som f.eks http://www.cpuid.com/pcwizard.php til og lese av tempen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvor sitter termometeret? Hvordan kan jeg vite temperaturen på mine harddisker? 8080484[/snapback] de fleste disker har innebygd temp måler så du kan bruke et prog som f.eks http://www.cpuid.com/pcwizard.php til og lese av tempen 8080580[/snapback] Ah, supert. Det skal jeg prøve når jeg kommer hjem (sitter på en annen datamaskin). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Et annet alternativ er å bruke Dtemp Eller HDD temp eller HDD Life Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Det kan diskuteres, jeg ligger alltid på ~ 25*C på mine Samsung 250GB disker. Syntes den temperaturen var litt høy, men tror ikke den er farlig enda. ~ Medion 8080129[/snapback] Har du noen bakgrunn for påstanden om at temperaturen er høy? Har du egentlig peiling, eller er du bare ute og uttaler deg uten å vite hva du snakker om? 8080316[/snapback] Snakker av egene erfaringer, hadde noen disker før, som lå på rundt 50 grader og de daua 2 år før de som på på halvparten. ~ Medion Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Snakker av egene erfaringer, hadde noen disker før, som lå på rundt 50 grader og de daua 2 år før de som på på halvparten.8084250[/snapback] Over 100.000 disker slik at dine erfaringer blir mer statistisk signifikante enn googles store studie av temperaturer vs. levetid på sine disker? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Et annet alternativ er å bruke Dtemp Eller HDD temp eller HDD Life 8080715[/snapback] Funker noen av disse på SATA disker? Jeg har prøvd HHD-Life før og den funket ikke. Får opp tempen på alle IDE diskene mine, men de som går over den integrerte SATA kontrolleren kommer ikke opp. På de diskene jeg får info fra har jeg følgende temp fra everest: Hdd ved siden av vifte: 28 grader Hdd uten vifte i nærheten: 39 grader edit: tror everest er litt ustabilt på pcen min så ta temperaturene med en klype salt. Nå viser den 37 og 43 grader på de samme diskene. Endret 5. mars 2007 av valentino Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Mine disker nå. (pcen har stått på i hele dag): IDE 200gb Seagate 28 SATA 320gb WD 27 SATA 500gb samsung 22 Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg kjøpte meg en WD SATA II 500GB Caviar SE nå i sted og kom innom her for å se om jeg hadde unaturlig høy temp på harddiskene. Har fra før en WD SATA I 2500JD. Jeg bruker SpeedFan for lese av tempen, og nå når jeg har formatert og begynt lasting fra den gamle over til den nye så ligger begge på 52-54 grader. Speedfan rapporterte dette som høyt ved å sette flammer bak tempen, noe som gjorde meg bekymret, men jeg tok en tur innom Western Digital sine nettsider og fant ut at garantien for at disse diskene funker ligger mellom -4 og +55 grader, altså helt i grenseland. Non-functional var satt til -10 til +65. Men etter å ha lest om erfaringene til de forskjellige brukerne her, og ikke minst hvis det Simen1 sier stemmer, så slår jeg meg til ro med at dette går helt greit. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg har tilfeldigvis også kjøpt to 500gb harddisker, er de tilfeldigvis av denne typen? Den ene er 40c og den andre er 39c. Jeg tror det er helt normalt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Men etter å ha lest om erfaringene til de forskjellige brukerne her, og ikke minst hvis det Simen1 sier stemmer, så slår jeg meg til ro med at dette går helt greit.8087404[/snapback] Merk: Jeg er bare budbringer Selv har jeg bare ca 10 disker i drift og en statistikk på null døde disker av de ca 30 jeg har eid til sammen i løpet av de 16 år jeg har hatt PC. Altså ikke mye å basere en seriøs statistikk på. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Det er faktisk stor forskjell på Temp'en inni hardisken og utenpå. Programmet, som leser av temp'en på hardisken sier; 53 grader, mens temp måleren min som jeg har satt på utsiden sier bare; 40 grader. ca. 10 grader forskjell da. er begge riktig eller...? at den er varmere inni, og ikke all varmen slipper ut... eller noe...? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Begge kan være riktige. Termperaturen som leses av fra S.M.A.R.T. måles ikke inne i disken, men på en brikke på kretskortet. Brikkene utvikler en del varme. Der er det ofte varmere enn på de andre sidene av disken. Stol på at all varmen slipper ut. Hvis ikke så hadde temperaturen økt og økt til evig tid inni der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå