Gå til innhold

Lages det fortsatt gode horrofilmer?

Deadringer

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp sett igjennom alle Nightmare on Elms Street filmene for andre gang(første er så lenge siden at jeg ikke husket hvordan de var). Selv synes jeg alle er grisekule, takker være Englunds tolkning av Freddy, bortsett ifra siste filmen som er et makkverk uten like. Tenker da ikke på Freddy vs Jason, da jeg ikke ser på den som en del av disse filmene. Jeg så noen av de sammen med en kamerat og vi kom inn på en samtale om at det ikke blir laget skikkelig gode horror/slasher filmer lenger. De har på en måte ikke samme mengde "personlighet" som de gamle. Bare ta Scream f.eks, disse filmene vil aldri få kultstatus på samme måte som Elm street serien, Halloween og Friday the 13th filmene. Hvorfor har det blitt sånn? Hvorfor blir det ikke produsert saftige harryfilmer som skaffer seg kultstatus lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største problemet er vel at alt er blitt gjort før og det skal en del til for å skremme folk når man stort sett vet hva som kommer...

Min personlige favoritt i sjangeren er og blir den første Friday the 13th filmen som kom i 1980, ingen over for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Sjangeren er overfylt av klisjeer og som regel rettet mot amerikanske tenåringer disse dager. Alikevel er det noen få filmer som utmerker seg fra tid til annen. The Ring (amerikansk versjon, smaksak om du liker jap/am best) og the descent er eksempler på at det fortsatt lages noen gode filmer, i tillegg kan du jo også ta en titt på 28 days later. Ellers så har jo Saw-serien blitt enormt populær (selv om den kanskje ikke er så skummel), eneren er faktisk ganske god, mens oppfølgerene holder et generelt veldig lavt nivå.

EDIT: svarte mest på trådtittelen så vil utfylle litt.

Saw-serien som jeg nevnte over, er jo i ferd med å bygge opp en slags lignende status. Selv er jeg ingen fan av slashersjangeren, men noen av de av de gamle gode er ganske fornøyelige. De nye Friday the 13th filmene er helt forferdelige forsåvidt.

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen jeg ser på Friday the 13th og Scream er at den ene kom ut først og er derfor litt kulere å digge. Kvalitetsmessig er begge svake og ikke spesielt skumle, men fordi den ene kom ut i 1980 og ikke 2007 så forsvares den som en klassiker. De er b-filmer begge to, og hvis du hadde vist Skrik til en ung gutt i 1980 så hadde den sannsynligvis slått like godt an som Ft13.

Lenke til kommentar

De er jo ikke remaker. Dawn of the Dead(2004) er en remake, men Land of the Dead er fortsettelsen på trilogien Night, Dawn og Day. Kommer en remake av Day of the Dead snart også.

Når det gjelder slasher filmene så er vel Halloween den jeg liker best, med Black Christmas rett i hælene. Men det lages ikke mange gode slashere for tiden. De hadde vel sin renessanse med Scream, og har etter det bare sunket i jorden. Akkurat som med zombie filmene etter 28 Days Later. Men det lages fortsatt bra horrorfilmer, det er det ingen tvil om. Horrorsjangeren er vel en sjanger hvor de virkelig gode filmene kommer med litt store mellomrom.

Lenke til kommentar

Til tider synes jeg at The Descent har sine ups, men når alle damene plutselig kan ninja og what-not, da begynte jeg å gråte. Makan til patetisk klisjè. Som en parodi på sin egen film. Dessuten hadde den en del dumme ting som hele tiden gikk igjen. Men som sagt, filmen hadde sine få ups, som gjør den til en sebar kinofilm.

Personlig likte jeg den norske Villmark godt, jeg. Den inneholder den klassiske gyser-oppskriften, og er samtidig ganske så skummel (noe DV-kameraene skal ha mye av æren for).

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Har du sett House of 1000 corpses og The Devil's Rejects, regissert av Rob Zombie? Den første filmen, House of 1000 corpses, synst ikkje eg var so veldig bra, men The Devil's Rejects derimot var rett og slett kjempebra. Desse er jo relativt nye horrorfilmar iallefall.

Lenke til kommentar
Den eneste forskjellen jeg ser på Friday the 13th og Scream er at den ene kom ut først og er derfor litt kulere å digge. Kvalitetsmessig er begge svake og ikke spesielt skumle, men fordi den ene kom ut i 1980 og ikke 2007 så forsvares den som en klassiker. De er b-filmer begge to, og hvis du hadde vist Skrik til en ung gutt i 1980 så hadde den sannsynligvis slått like godt an som Ft13.

Teorien din er helt klart en mulighet, men tror ikke det er så enkelt.

Friday the 13th var en av første slasher filmene, filmer som var inspirerte av de Italienske giallo filmene. Til tross for sin campy, trashy, cheesy b-film oppførsel holder den seg alltid seriøs i forhold til sine egne forutsettninger og orginal for sitt publikum. Scream derimot er en parodi av slasherfilmer, dog ikke like kraftig parodi slik som f.eks Airplane! Og derfor er det ikke alle som oppfatter det, utenom i underbevistheten. Det er denne skjulte og bevisste fjollete følelsen som gjør at Scream ikke får samme respekten. I tillegg har Friday the 13th en helt sinnsykt mektig sluttscene på et helt annet nivå enn de første 94 minuttene, som hjelper godt på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Av nyere horror må du sjekke ut: Audition, The Descent, Saw, Hostel, Shaun Of The Dead, Land Of The Dead, Sleepy Hollow, The Devils Rejects, Wolf Creek, Dog Soliders, Villmark, Ringu og Dawn Of The Dead remaken.

Og Grindhouse som kjem til å bli rocke vilt!

Så ja, det kommer en del bra horrorfilmer i ny og ne.

Lenke til kommentar

Det teite med skrekkfilmer er at de aldri er så skummel at du blir redd. Man blir så fort imun.

Hehe lenge siden jeg har hørt om noen som har sett Dog Soliders, den var iallfall morsom :D Sleepy hollow er jo en søt klassiker da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...