Gå til innhold

Jobber som passer meg

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste begynt å tenke en hel del på hva jeg skal gjøre når jeg blir ferdig på videregående. Jeg har ett år igjen og jeg begynner å bli litt desperat siden jeg ikke har peiling på hva jeg vil gjøre.

Jeg har veldig lyst til å gjøre noe som er litt utenom det vanlige eller jobber som er spennende.

Jeg har tenkt en del på å utdanne meg som politi eller jobbe i forsvaret. Desverre har jeg dårlig syn, og kan dermed ikke gjøre noe av dette. Jeg kan vurdere en laseropperasjon, men jeg må da mest sannsynlig vente til jeg er 24 år eller eldre, siden synet mitt fortsatt forverres.

Videre så har jeg tenkt en del på fotografi, men jeg vet virkelig ikke om dette er noe for meg. Studiefotograf høres kjedelig ut, mens store jobber i kjente magasiner er alt for vanskelig. Jeg har heller ikke lyst til å være en freelanser, siden det er for usikkert.

Jeg har også tenkt en del på å utdanne meg innen tv eller film-produksjon. Desverre så vet jeg ikke hva jeg vil gjøre her. Jeg har ikke lyst til å være en kameramann, heller ikke en sminkør. Jeg har tenkt litt på å være en klipper siden jeg synes dette er ganske artig, men hvilken fremtid er det å utdanne seg i filmklipping i Norge?

Nå i det siste så har jeg lurt litt på journalistikk. Jeg liker veldig godt å skrive hvis jeg synes det jeg skriver om er interessant. Jeg har sannsynligvis ingen interesse av å jobbe i lokalavisen, men det er som sagt vanskelig å starte rett i en av de store avisene. En ting jeg kan tenke meg er å jobbe i utlandet, gjerne der det er en spent eller en krisesituasjon. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg synes det virker spennende å jobbe under tsunami krisen i 2004 eller noe lignende. Å jobbe i magasindelen av Dagbladet virker som noe av det jeg kunne ha gjort.