Gå til innhold

Jobber som passer meg

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste begynt å tenke en hel del på hva jeg skal gjøre når jeg blir ferdig på videregående. Jeg har ett år igjen og jeg begynner å bli litt desperat siden jeg ikke har peiling på hva jeg vil gjøre.

Jeg har veldig lyst til å gjøre noe som er litt utenom det vanlige eller jobber som er spennende.

Jeg har tenkt en del på å utdanne meg som politi eller jobbe i forsvaret. Desverre har jeg dårlig syn, og kan dermed ikke gjøre noe av dette. Jeg kan vurdere en laseropperasjon, men jeg må da mest sannsynlig vente til jeg er 24 år eller eldre, siden synet mitt fortsatt forverres.

Videre så har jeg tenkt en del på fotografi, men jeg vet virkelig ikke om dette er noe for meg. Studiefotograf høres kjedelig ut, mens store jobber i kjente magasiner er alt for vanskelig. Jeg har heller ikke lyst til å være en freelanser, siden det er for usikkert.

Jeg har også tenkt en del på å utdanne meg innen tv eller film-produksjon. Desverre så vet jeg ikke hva jeg vil gjøre her. Jeg har ikke lyst til å være en kameramann, heller ikke en sminkør. Jeg har tenkt litt på å være en klipper siden jeg synes dette er ganske artig, men hvilken fremtid er det å utdanne seg i filmklipping i Norge?

Nå i det siste så har jeg lurt litt på journalistikk. Jeg liker veldig godt å skrive hvis jeg synes det jeg skriver om er interessant. Jeg har sannsynligvis ingen interesse av å jobbe i lokalavisen, men det er som sagt vanskelig å starte rett i en av de store avisene. En ting jeg kan tenke meg er å jobbe i utlandet, gjerne der det er en spent eller en krisesituasjon. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg synes det virker spennende å jobbe under tsunami krisen i 2004 eller noe lignende. Å jobbe i magasindelen av Dagbladet virker som noe av det jeg kunne ha gjort.

Desverre er det noen problemer her også. Jeg skrev veldig godt før, men jeg har mistet en hel del av norsken min etter at jeg flyttet til USA. Hvor lang tid tror dere det vil gå før jeg begynner å skrive skikkelig bra igjen?

Er det også en mulighet for å være både fotograf og journalist? Er det vanskelig å bli sendt til utlandet?

Så litt om meg:

• Mine sterke fag er norsk, samfunnsfag, historie, engelsk og lignende fag i den kategorien.
  • Mine svake fag er for det meste bare matte.
  • Jeg vil ha en jobb der det er spenning.
  • Jeg vil også ha en jobb som betaler bra.
  • Jeg har ingen problemer med å jobbe i utlandet. I alle fall for noen år.
  • Jeg snakker flytende engelsk.

Så har dere noen ideer til hva jeg burde sjekke ut? Noen andre jobber dere kan anbefale? Noen skoler? Burde jeg gå på folkehøyskole, eller burde jeg gå rett på høyskole/universitet? Burde jeg studere i utlandet eller i Norge?

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. siden det er så mye du vurderer og ikke har helt en fast retning du har bestemt deg for, vil jeg anbefalle deg å ta noen interesse og yrkestester. Spesielt skoletest.no var veldig nyttig for meg. Her peiler du deg inn på en retning som kunne passe. Men du må ha passord for å komme inn på testen. Spør skolen din om dette. Gå ellers til skolens rådgiver, kanskje han kan hjelpe deg på vei? nav.no har også noen tester det er mulig å ta for å finne ut hva som kunne passe deg.

Det å være fotograf er vanskelig å få jobb som og lønna er heller ikke så særlig god etter det jeg har hørt. En venn av meg studerer tv/film ved norges kreative fagskole. Sikkert veldig artig dette, men jobbmarkedet er noe verre. Men er man en god klipper og er villig til å "jobbe seg opp fra bunnen" med stor vilje, så får man jo til det meste. Ellers vil jeg råde deg til å begynne rett på høyskole/universitet. Folkehøyskoler har veldig varierende kvalitet og man kan lett legge til seg uheldige vaner osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har tenkt en del på å utdanne meg som politi eller jobbe i forsvaret. Desverre har jeg dårlig syn, og kan dermed ikke gjøre noe av dette. Jeg kan vurdere en laseropperasjon, men jeg må da mest sannsynlig vente til jeg er 24 år eller eldre, siden synet mitt fortsatt forverres.

8079844[/snapback]

Hvor dårlig syn har du? Jeg har -2 på hvert øye og jobber i Forsvaret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er for tiden idrettsbefal. For å komme inn på befalsskolen må man ha 7/9 i syn, men de er litt fleksible. Jeg fikk 6/9 med mine -2.

Litt rart at du har lyst å jobbe i Forsvaret når du ikke vet hva du kan jobbe som. Mulighetene er uansett mange og selv om grunnlønnen ikke er veldig god, er tilleggene det.

Lenke til kommentar
Jeg er for tiden idrettsbefal. For å komme inn på befalsskolen må man ha 7/9 i syn, men de er litt fleksible. Jeg fikk 6/9 med mine -2.

Litt rart at du har lyst å jobbe i Forsvaret når du ikke vet hva du kan jobbe som. Mulighetene er uansett mange og selv om grunnlønnen ikke er veldig god, er tilleggene det.

8083290[/snapback]

når var det du kom inn?

jeg fikk beskjed om at du måtte ha over 4/9 for å komme inn i forsvaret i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kom inn september i 2005. Man må ha 4/9 for å håndtere AG-3, mao man er tjenesteudyktig om man har dårligere.

Lenke til kommentar
Jeg kom inn september i 2005. Man må ha 4/9 for å håndtere AG-3, mao man er tjenesteudyktig om man har dårligere.

8086119[/snapback]

da har det sikkert blitt værre siden 2005, jeg var der i fjord, og da var det nei, og atter nei :p

Lenke til kommentar

Et par forslag i tilfeldig rekkefølge:

Er du sikker på at du vil trives med å skrive under tidsfrist over tid? Hva med å prøve dette ved å skrive for HW.no?

Utdanning: jeg anbefaler utdanning ved et universitet i utlandet for å få innsikt i hva kultur er. Selv nære land som Sverige er ganske anderledes fra Norge. Dessverre er det mange som tror at alle (mer eller mindre vestlige) land er akkurat som Norge bare med andre språk, og at kultur er noe som har med mat å gjøre. Er du tålmodig kan du ta et masterstudium i et annet land for å få bredere faglig og kulturell bakgrunn. Hør med ANSA for detaljer.

Etter utdanning i utlandet bør du ta noe ekstrastudier i Norge; det er mange som er skeptiske til utenlandsutdannede nordmenn. Et ekstremeksempel er i følge Dagens Næringsliv og Dagbladet at norsk ungdom som har studert datafag i utlandet sliter med å få jobb. Utrolig men sant.

Betaling: i følge en artikkel i Aftenposten tjener folk med utenlandsstudier bak seg bedre enn snittet, jeg har dessverre ingen ytterligere referanser. Derimot er det ofte slik at høyere utdanning gir bedre lønn i utlandet enn det gjør i Norge.

Alle liker vel litt spenning, men det er mandag hver uke. Jeg synes selv jeg har opplevd mye, men en bør ikke være urealistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...