Gå til innhold

Politi-radio over nett!


Anbefalte innlegg

Vel, jeg fikk en ide..

 

Det er sikkert gjort før, men det er enklere nå som politi-radio er lovlig i norge også..

 

Kjøpe en 900 kroners politi-radio, koble til LINE-IN på lydkortet ifra øretelefonutgangen på radio'n..

 

Så prøve og få kringkastet dette gjennom Shout-cast eller noe.. Hvordan ville man rent teknisk gjøre dette? Jeg mener vil man lagre det som kommer ifra radio'n og så bruke shout-cast? Man bør jo ha det så "live" som overhodet mulig..

 

Sendingen vil jo bli i lokal området, men i en by så er det jo uten problemer..

 

Hva mener dere? Er det gjennomførbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lovlig å lytte til nett ihvertfall ifølge denne kanskje litt tvilsome artikkelen..

 

Det ble jo noen lov-endringer for litt siden, der det ble lov til å selge politi-radio i norge.. Men jeg er litt usikker hvordan det er med bruken.. Som jeg har oppfattet det så er det nå også lovlig å lytte til politiradio?

Lenke til kommentar

"Det er forbudt å lytte til såkalt politiradio uten lisens, og følgelig presenteres denne listen utelukkende for personer som virkelig innehar retten til å lytte på disse frekvenser. Dersom du ikke innehar en slik lisens er det ikke på noen måte akseptabelt at du benytter informasjonen på disse sider. Mer informasjon om hvordan man går frem for å søke om lisens finner du hos Post- og teletilsynet.

"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 18:33, skrev SirHartge:

"Det er forbudt å lytte til såkalt politiradio uten lisens, og følgelig presenteres denne listen utelukkende for personer som virkelig innehar retten til å lytte på disse frekvenser. Dersom du ikke innehar en slik lisens er det ikke på noen måte akseptabelt at du benytter informasjonen på disse sider. Mer informasjon om hvordan man går frem for å søke om lisens finner du hos Post- og teletilsynet.

"





 

Tror ikke "svenske-grensen" mener det samme :smile:

Lenke til kommentar

Jepp

 

Og samme siden skriver, under nyheter:

 

Informasjon om politiradioer/-scannere

 

Post- og teletilsynet har endret praksis og krever ikke lenger at det skal foreligge tillatelse for bruk av denne typen radioutstyr.

 

 

Bakgrunnen for dette er at Statens teleforvaltningsråd i august 2002 fattet vedtak som sier at Post- og teletilsynet ikke har tilstrekkelig hjemmel til å kreve at slik tillatelse skal foreligge. Statens teleforvaltningsråd er klageorgan for vedtak fattet av Post- og teletilsynet.

 

 

Dette vil si at etter 1. juli 2000 kan alle typer radiomottakere omsettes, eies og brukes dersom de tilfredsstiller kravene i "Forskrift 20. juni nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr" og er korrekt merket med CE-merke.

 

 

Post- og teletilsynet vil likevel gjøre oppmerksom på at bruk av slikt utstyr kan rammes av annen lovgivning enn telelovgivningen. Ett eksempel er Vegtrafikkloven (se spesielt §13a).

 

 

Som jeg da ser det er det bare tut å kjør.

Jeg har store planer nå - jeg trenger folk som er villige til å bli med. Kontakt meg på mail hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar

Du kan lytte akurat hvor mye du vil, men du har ikke lov til å ha den med deg i bilen pga veitrafikklovens $13. Denne loven innebærer bruk av utstyr som kan varsle om kontroller og lignende.

 

Du har heller ikke lov til å videreformidle det du får inn til en tredjepart, som ved for eksempel å streame over internett.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 21:27, skrev Kong_Tom:

men du har ikke lov til å ha den med deg i bilen pga veitrafikklovens $13. Denne loven innebærer bruk av utstyr som kan varsle om kontroller og lignende.


 

Skal denne loven følges i praksis kan du ikke ha med deg en mobiltelefon heller da...

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 21:27, skrev Kong_Tom:

Du kan lytte akurat hvor mye du vil, men du har ikke lov til å ha den med deg i bilen pga veitrafikklovens $13. Denne loven innebærer bruk av utstyr som kan varsle om kontroller og lignende.


Du har heller ikke lov til å videreformidle det du får inn til en tredjepart, som ved for eksempel å streame over internett.


 

Er du helt sikker på dette, sms-tjenester som varsler om politikontroll er ihvertfall lovlige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...