Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor studerer du jus?

Roberto

Hvor studerer du jus?  

121 stemmer

1. 1. Hvor studerer du jus?

• Universitetet i Oslo.
      36
    • Universitetet i Bergen.
      39
    • Universitetet i Tromsø.
      12
    • Privatistordning.
      24
    • Ved et universitet i utlandet.
      11

Anbefalte innlegg

jeg går første året,altså 1.avd. første året er ikke så ille. når det gjelder lesing så leser jeg ikke mer enn toppen 4 timer vanligvis utenom forelesninger og seminarer. 2t holder vanligvis for meg. studentlivet er en ganske stor overgang fra vgs. her må man selv sette seg ned å gjøre noe. du har hverken lekser eller lærere som henger over deg og maser. litt befriende,men samtidig litt skummelt. lett å bli slakk i trøya. det nærmeste man kommer lekser er fakultetsoppgaver som er en slags "kapitellprøve". man leverer inn dem man selv nestensagt gidder,men de fleste leverer inn alle fak.oppg til retting. disse rettes og så får du en karakter tilbake med noen gode råd og vink.

hva enhver student gjør ut av seg er opp til dem selv. noen er mer avslappet,mens andre er hva man kan kalle overivrige studenter. det som gjør studiet mer artig er at dette er noe DU selv har bestemt deg for. dette er din profesjon.

karakterene våre er ikke tallkarakterer,men bokstavkarakterer. A=6 og F=stryk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! :)

Det er vanskelig dette her for meg, for om jeg skulle bestemme meg for å søke på jusstudiet, må jeg flytte minimum seks timer i kjøring hjemmefra, og det er en del for en nisse som er vant til å bli vekt om morgenen. Hvor mange forelesninger er det sånn ca i uka, og hvor mange av studentene møter opp på de? (Jeg vet ikke hvilke som er obligatoriske, men er veldig positiv til å høre på hva foreleserne har å si i utgangspunktet)

Mulig det kommer fler spørsmål senere, nå må jeg ut i Guds frie natur.

Lenke til kommentar

nå er ikke jeg den mest erfarne studenten,men antall forelesninger varierer litt. akkurat nå så har jeg 2 forelesninger og 1 seminar. det blir litt lesing på egenhånd. de aller fleste møter til alle forelesninger,men det er ikke slik at man må på alle forelesninger. du er fri til å forlate eller ikke møte om du vil,men det er som regel lurt å være der. spesielt hvis du ikke leser altfor mye på fritiden.

Lenke til kommentar

man lærer mye i litteraturen. hele kunnskapen du utvikler kommer av det du leser,oppgaver du gjør og ikke minst kloke ord og vink fra forelesere.

kreves ingen forkunnskaper for å begynne med juss. er ikke som medisin eller arkitekt osv, hvor man krever ekstra matte,fysikk,kjemi ol. neida,det er i veldig høy grad fritt frem for alle som ønsker.

de første 2 månedene var veldig spesielle for meg. jeg bor helt alene,kjenner ingen osv osv.

man vender seg til det etterhvert. hjemmelengsel og rastløshet følger gjerne med det første studieåret,men det bedrer seg og man lærer. dette er starten på det voksne liv.

Lenke til kommentar

Hei, Minus, du muligens vordende jusstudent.

Jeg måtte flytte til en annen kant av landet da jeg begynte å studere. Jeg er hjemme kanskje tre ganger i året. Dvs.: min studieby er nå mitt hjemsted og hybelen min er mitt hjem. Men jeg kan legge til at det alltid er hyggelig å komme ordentlig hjem, da.

Jeg tror ikke du bør legge så stor vekt på at du ved å studere jus kanskje må se deg nødt til å flytte langt fra hjemstedet ditt. Man kommer normalt fort inn i et veletablert studiemiljø som gir en nye venner. Dette gjelder iallfall hvis du studerer i Bergen eller Oslo (kanskje også Trondheim og Tromsø). Og dem man kjenner fra hjemstedet flytter jo gjerne bort uansett.

Men selvfølgelig, kontakt med foreldre og hjemsted er jo viktigere for noen enn for andre.

Ryktene vil ha det til at jus er hardt, og jeg for min del mener ryktene er sanne. Jeg sitter i skrivende stund med fagbøker og notater foran meg, og klokken er altså 22.00. Og jeg blir nok sittende en time til før jeg tar kvelden (da stenger de lysene her på bygget og jager studentene ut). Men så nærmer det seg eksamen, og det er jo uansett opp til hver enkelt hvor viktig en vil ta studiene.

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere begge!

Jeg lurer dog på en ting, men antar at det ikke er så mange her som vet det. Hvis jeg skulle komme inn på HiL og gå tre år der, vil jeg da kunne ta en toårig master på f.eks UiO? Eller må jeg ta alle fem årene ved UiO?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Leste en plass på internett, er ikke sikker på hvor, at en kunne søke på rettsvitenskap ved UiT med lavere snitt dersom man var fra Nord-Norge. Stod at bl.a at det var grunnet at UiT ville ha flest mulige nordleninger inn og man kunne dermed ha betydelig lavere poengsum her. Er dette riktig eller er det bare usannheter?

Lenke til kommentar
Leste en plass på internett, er ikke sikker på hvor, at en kunne søke på rettsvitenskap ved UiT med lavere snitt dersom man var fra Nord-Norge. Stod at bl.a at det var grunnet at UiT ville ha flest mulige nordleninger inn og man kunne dermed ha betydelig lavere poengsum her. Er dette riktig eller er det bare usannheter?

Det korrekt at det er noen særregler for opptak ved Universitetet i Tromsø.

Les om det her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har tips til sommerjobb for en 1. avdelingsstudent?

Innser at det neppe er aktuelt med en jobb som er veldig relevant til utdanningen, type advokatkontor. Er det andre jobber som kan være interessante, og som er mulig å få uten et svært juridisk nettverk?

Har hørt at fengselsbetjent kan være aktuelt for mange, men jeg fyller ikke alderskravet før halvveis ut i sommeren, så det er nok ikke aktuelt for meg i år.

:)

Lenke til kommentar

Eit stykk irrelevant svar er fjerna. Vennligst hald dykk til trådens emne.

------------------

PT: Fylkeskommune/kommune, evt. andre offentlege etatar i nærleiken, kan vere verdt å spørje. Her kan du få innblikk i litt av kvart. Her har du og ein plass du kan kome tilbake til dei komande sommarferiane. Ellers kan for så vidt dei fleste bedrifter, gjerne av ein viss størrelse, vere aktuelle. Men det er kanskje ikkje så lett å få jobb no når økonomien går dårleg, og du har kome relativt kort i utdanninga.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...