Gå til innhold

Forslag til forbedring av side

Anbefalte innlegg

Jeg og noen andre holder på med en "versjon 2" av designet av websidene til Grimstad Seilforening. er det noen som har tips til forbedringer/tips til hvordan dette kan gjøres bedere?

Vi planlegger å ha siden klar til 01.01.03.

Gammel side (fremdeles den offisielle):

http://www.grimstad.seilforening.no/

Nytt design (bare ett forslag og testing av design, ikke endelig):

http://haakon.strandenes.no/

All hjelp mottas med takk. Jeg er fullstendig klar over at den gamle siden er grusom, så dere slipper å minne meg på det.

Edit: Topic

Never test the depth of the water with both feet...

[ Denne Melding var redigert av: muffe på 2002-12-09 17:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo...

Feil nr.1:

Menyen er for lang. Man må scrolle seg nedover. Forslag til forbedring er enten å komprimere selve menyen [mindre opprom mellom hver link], eller å la framen strekke seg helt fra toppen og helt til bunnen på sida, at den er lengre enn main-framen din. En tredje løsning er å ta bort "meny" som står øverst.

Feil nr.2:

Du bruker forskjellig skrif på sida. Og for all del: ikke bruk Times New Roman!

Feil nr.3:

Siden blir litt "firkanta" når det ikke er noen form for avrunding rundt main-framen. En løsning er å ha denne i samme farge som resten. En annen løsning er å lage en hvit kant langs alle de andre framene, mot main-framen og så ha avrundinger i hjørnene (bilder).

Feil nr.4:

Legg bannerene i bottom-framen i center (<center></center>)

Feil nr.5:

Ikke bruk Paint for å lage logo. Bruk heller PaintShop, Photoshop eller noe annet program med såkalt "Anti-Aliasing" (finnes også gratisprogram som gjør dette). Det gjør at tegningen/bildet ikke ser fullt så hakkete ut. Se for eksempel på skrifta på logoen til hw.no. Hadde den vært laget i Paint, ville den ikke sett fullt så proff ut.

Feil nr.6:

Kanskje ikke fullt så hyppig bruk av <hr> hadde vært en idé?

Bare forslag! Smaken er som baken delt...

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Du bruker 800x600, ikke sant? Hvis du hadde brukt 1024x768 eller høyere hadde banneret i bunn vert sentrert, du hadde sluppet å scrolle på menyen, og det hele hadde (etter min mening) blitt mere "luftig". Jeg jobber med å tilpasse den 800x600, og der er menyen en klar utfordring. Jeg er enig i at overskriften "Meny" skal vekk, det sier seg jo selv hva det er... det vil bli fjernet i neste testversjon.

Logoen er ikke helt optimal, jeg vet det. Den er optimert for utskrift, og har i orginalversjonen 600 pixel/tomme oppløsning. Det kommer en forbedret versjon tilpasset web snart.

Jeg skal prøve å krympe menyen så mye som mulig uten at det går ut over brukervennligheten, men det er vanskelig.

Noen andre som her kommentarer til bruken av <hr>? Personlig synes jeg den er helt grei, men det er jo greit å få input.

Forøvrig er dette bare et veldig tidlig utkast, og oppdateringer vil komme.

Lenke til kommentar

Hei!

Ser du har et bilde fra en regatta helt på toppen av siden. Dette er forminsket i forhold til originalversjonen. Det er ikke bra, bildet skal ideelt sett ha et forhold på 1:1.

Ellers er det fy å bruke Antikvaer på nett. Altså fonter som Times, Garamond og lignende. Det samme er kursiv. Men du bruker jo ikke dette nå, så det er ikke noe problem hos deg.

Under «Viktig» står det: «Vi tar ikke ansvar for eventuelle feil og maggler på denne siden.»

Den er litt artig. :wink:

Elles kunne du jo ha endret link-, alink- og vlink-fargene for å gjøre det litt mer spanande.

Logoen øverst på siden ser ut for meg å være en Times New Roman satt i Kursiv. Hvorfor ikke gjøre noe med denne slik at den ikke blir så hakkete. Det er en smal sak.

Lenke til kommentar

Ny logo i toppen er på vei... Har Photoshop 7 på CD, men har ikke installert det enda. Måtte nemlig re-installere Windows, og det tar jo minst et par dager å få opp alt det gamle igjen. Det er derfor det har vert en pause i utviklingen av siden også, men nå er jeg igang igjen!

Noen som vet hvordan en lager tabeller med avrunede hjørner? Tenkte å bruke dette litt i menyen, og på toppen.

Lenke til kommentar

Quote:

Jaha, du trenger da ikke en piratkopi av PS 7 bare for å lage en stakkars logo. Det går sikkert helt fint med PS 6, 5.5, eller 5. Man blir ikke noe bedre av å ha den nyeste programvaren.

1) Det er IKKE piratkopi.

2) Det er det eneste jeg har!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Har et par tips til designet. :wink:

Hev menyen litt slik at «Home» kommer på linje med topeen av den hvite midtre framen.

Det samme med logoen. Sett bildet slik at flaggstanga kommer på linje med den midtre framen

Bruk litt mindre størrelse på fonten på overskriftene. Prøv også med regular skrift, altså ikke halvfet.

Gjør de blå horisontale linjene tynnere. Jeg synes at de stjeler litt for mye oppmerksomhet. Dessuten er ikke den øverste streken på linje med de under. Det ser ikke så altfor bra ut.

Brødteksten kan også med fordel settes ned fra 14px/pt til 12px/pt

Natta.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Teksten på selve siden er kanskje litt for stor... [i forhold til menyen...]

Kanskje det hadde vært no' med roll-overs på menyen?

Logoen kan du jobbe mer med, den er nok veldig stygg :razz:

Kan du ikke lage en slags bakgrunn til menyen med et eller annet bilde...? Bildet må være gjennomsiktig da...

Det var alt, du kan jo prøve det og se hvordan det går!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...