Gå til innhold

Acer går varm


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Acer Travelmate 4150 i juni/juli 2006, men den siste uken har jeg hatt problemer med at den slår seg av, og går varm. har innstalert everest for å se temp, den lå på mellom 60 og 70 grader når jeg satt på msn, og dette er cpu gradene.

 

Kjøpte luft på boks og sprayet bak på vifta, når jeg har den mellom knærne nå, uten at den er nedi noe, ligger cpu på mellom 40 og 50 grader ved vanlig internett bruk.

 

Er det noen som vet hva som er feil, eller har noe tips til hva jeg kan gjøre for at dette skal forbedre seg?

 

Den slo seg av 2 ganger mens jeg la inn sanger på ipoden.

 

På det meste har jeg sett den på rett over 80 grader!

 

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. Akkurat skjedde det samme med min Acer. Den blei no innst inn i helvete varm og så skrudde den seg av! Når jeg endelig fikk den på igjen så dundra vifta i gang noe helt sinnsykt og nå kjennes tempen grei igjen.

 

Hos meg så har vifta av en eller annen grunn kutta ut når jeg koblet til strømmen istedenfor batteridrift. Har du fremdeles installert Acer Empowering technology på pcen? Tror jeg sender hele programmet til helvete nå, frykter det er det som ødelegger for meg..!

 

Mens jeg satt og skreiv dette deaktiverte jeg Acers programvare og la inn NHC. Nå ligger CPU temp på 44-45 grader og synker. Vifta går fornuftig og alt ser ut til å ha stabilisert seg etter krasjen i sta.

 

 

Skal fortsette å kikke på dette, så kommer jeg tilbake med mer.

Lenke til kommentar
Hm.. Akkurat skjedde det samme med min Acer. Den blei no innst inn i helvete varm og så skrudde den seg av! Når jeg endelig fikk den på igjen så dundra vifta i gang noe helt sinnsykt og nå kjennes tempen grei igjen.

 

Hos meg så har vifta av en eller annen grunn kutta ut når jeg koblet til strømmen istedenfor batteridrift. Har du fremdeles installert Acer Empowering technology på pcen? Tror jeg sender hele programmet til helvete nå, frykter det er det som ødelegger for meg..!

 

Mens jeg satt og skreiv dette deaktiverte jeg Acers programvare og la inn NHC. Nå ligger CPU temp på 44-45 grader og synker. Vifta går fornuftig og alt ser ut til å ha stabilisert seg etter krasjen i sta.

 

 

Skal fortsette å kikke på dette, så kommer jeg tilbake med mer.

8082381[/snapback]

 

 

 

kjører det programmet ja. og kjører på fult.. sprayet med slik luft på boks, ser ut til å ha synket litt nå, men vifta høres ikke helt ut som den skal når jeg starter opp maskinen..

 

Kan jo ikke åpne den heller, for da ryker garantien..

Lenke til kommentar

Hm.. Ja om vifta høres snodig ut så kan det fort være at den er full av dritt/at det sitter støv i/rundt motoren. Du har rett angående garantien, så om du ikke vil sette den på spill er det helt riktig å ikke åpne pcen. Da må den nok leveres inn.. :hm: Hvilken type prosessor har du på den pcen forresten?

Lenke til kommentar
Bør kansje få støvet ut av pc'en ja, jeg åpnet min gamle Amilo D8820 og støvsugde kjøleribba. Det fungerte bra, men det funker jo ikke om du ikke vil åpne pc'en. Eventelt ta en titt her ;)

 

Edit: En "leif"...

8085065[/snapback]

 

 

 

kjenner godt han jeg kjøpte laptopen av, han har egen butikk, så tar den bare med dit, så får han se på den tenker jeg..

Lenke til kommentar
Har en Intel Pentium M 1.73 GhZ.

 

vet ikke om dette hjelper noe..

 

skal prøve å spraye litt mer med den luftsprayen så ser jeg om det skjer noe mer..

8084125[/snapback]

 

Er flere som har hatt erfaring med at ny kjølepasta på prossesorkjølinga har funket, men det har i de aller, aller fleste tilfeller dreid seg om AMD prosessorer, derfor jeg spurte.

Lenke til kommentar
Har en Intel Pentium M 1.73 GhZ.

 

vet ikke om dette hjelper noe..

 

skal prøve å spraye litt mer med den luftsprayen så ser jeg om det skjer noe mer..

8084125[/snapback]

 

Er flere som har hatt erfaring med at ny kjølepasta på prossesorkjølinga har funket, men det har i de aller, aller fleste tilfeller dreid seg om AMD prosessorer, derfor jeg spurte.

8086465[/snapback]

 

Jeg har hatt hell med å rense CPU-vifte for støv, renset kjøleribbe og CPU for gammel kjølepasta og lagt på et nytt tynt lag. Dette har hjulpet på nærmest alle laptopene som har blitt varme og skrur seg av. (Også på P4/P4m/Pm osv). Ofte "brenner" CPU'en seg fast til kjøleribba og dette medfører sterk varme. Jeg ser med skrekk og gru mange maskiner hvor produsenten bare har "klasket" på kjølepasta. Enten er det skikkelig grisete lagt på eller så er det nesten ikke pasta i det hele tatt. For mye eller for lite er like ille.

 

...men er det garanti på maskina ville jeg sendt den til reparasjon først.

 

Punkter for vellykket laptop-mekking:

 

- Skaff deg servicemanualen til maskinen (enten finner du den på produsentens hjemmeside, www.eserviceinfo.com eller så får du ofte kjøpt manualen for en billig penge på eBay som du kan laste ned rett etter du har betalt)

- Lag et "skruekart" når du demonterer maskina slik at du vet hvordan du skal montere den igjen

- Pass på at du ikke er statisk når du berører komponentene

- Ha tålmodiget og ikke vær voldsom

 

Følger du disse punktene går det meste greit uansett hvor uerfaren du måtte være.

Endret av zacka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...