Gå til innhold

Ps3 blue Ray i 720p skalerer ned bildene til 480p?

Anbefalte innlegg

Hei der. Bare lurer på om noen kunne svare meg på et lite spørsmål

Det var i begynnelsen to problemer med ps3en. Ett var at når maskinen var koblet til TVer som kun kunne vise 1080i signal, skallerte ps3 alle 720p spill ned i 480p, for så og sende dem til 1080i TVen.

Det andre problemet... som forsåvidt er mest aktuellt for meg, er at jeg hørte rykter om at ps3en, når den får beskjed om å vise Blue Ray filmer i 720p, nedskallerer bildene til 480p. Dette er den oppløsningen det er mest naturlig for meg å kjøre filmene i, og håper da inderlig ikke dette er tilfelle...

Kan noen vare på om dette stemmer, og i så fall om det er kommet noen form for firmware oppgradering som fikser dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV'er som kun støtter 1080i og 480i/p får et nedskalert 480i/p signal fra PS3. Når det gjelder Blu-Ray så støtter PS3 1080i, 1080p, 480i og 480p. Men alle tv'er solgt i norge som støtter 720p støtter også 1080i så du får HD. Det som er kjipt er at mange tv'er gjør en veldig dårlig jobb med deinterlaceingen (konvertere fra interlaced til progressivt).

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle en HD-avspiller nedskalere et HD-signal til SD-oppløsning..?

8078937[/snapback]

Ja, det er jo et godt spørsmål.

Her er det snakk om Blu-ray film avspilling, og der er det fortsatt sånn at de eneste HD oppløsningen PS3 støtter 1080p og 1080i.

Men - må vel nesten regne med at Sony kommer med en firmware snart som kan gi 720p ut på BD filmene og - de må jo la Cellprosessoren få litt å gjøre med hestekreftene sine :)

Dog - alle HD Ready TV'er kan ta imot 1080i og nedskalere det til sin egen oppløsning (som må være minst 720 linjer) - dette er krav i følge HD Ready spesifikasjon - så behøver ikke være så stort problem det. Bare sett PS3' til 1080i ut ved film.

Værre for en del amerikanere med gamle HD tv'er evt.

Lenke til kommentar

Det er egentlig litt underlig synes jeg, at ps3 ikke skallerer bildet til 720p ved Blue Ray avspilling. Ville tro det er ganske mange i Europa som vill savne den funksjonen. Forhåpentligvis blir dette ordnet ja. Det er sant at 1080i også kommer til å se bra ut, men kommer til å savne progressive signalet må jeg innrømme. I og med at de fleste spillene er designet rundt 720p, så synes jeg dette er veldig snodig ja.

Uansett så gleder jeg meg til keynoten jeg også. Høres ut som om det kan bli mye morro der.

Lenke til kommentar

Joda, men husk at all informasjonen ligger i dette 1080i signalet. Man har ikke mistet noe i forhold til 1080p - det er bare overføringen som skjer interlaced - sendes annenhver linje - men de kommer alle fram til slutt til TV'n din. Og så blir det opp til TV'n din hvordan skaleringen ned til 720 linjer (høyst sannsynlig 768 linjer) blir og de-interlacingen til progresivt blir. Er ikke sikkert TV'n din er så værst, kanskje den til og med er bedre enn en fremtidig software scaler løsning i ps3? Det veit vi jo ikke ennå. (jeg snakker BD film nå og ikke spill). Progresivt bilde ser du jo på uansett hvis du har en LCD, plasma, sxrd TV. Så for film - vil ikke vært så bekymra med HD Ready TV.

Lenke til kommentar
Joda, men husk at all informasjonen ligger i dette 1080i signalet. Man har ikke mistet noe i forhold til 1080p - det er bare overføringen som skjer interlaced - sendes annenhver linje - men de kommer alle fram til slutt til TV'n din. Og så blir det opp til TV'n din hvordan skaleringen ned til 720 linjer (høyst sannsynlig 768 linjer) blir og de-interlacingen til progresivt blir.  Er ikke sikkert TV'n din er så værst, kanskje den til og med er bedre enn en fremtidig software scaler løsning i ps3? Det veit vi jo ikke ennå. (jeg snakker BD film nå og ikke spill). Progresivt bilde ser du jo på uansett hvis du har en LCD, plasma, sxrd TV.  Så for film - vil ikke vært så bekymra med HD Ready TV.

8084019[/snapback]

Takker så mye for oppmuntringen. Jo jeg har i grunnen vært fornøyd med TVen min sin 1080i nedskallering, så for så vidt har jeg ikke noe å klage på. Det var en ganske så dyr LCD TV jeg kjøpte meg, så det skulle bare mangle i grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...