Gå til innhold

Lyd via SPDIF, hva er den beste dekoderen?


Anbefalte innlegg

læreren min på VK2 serviceelektronikk mente det ikke var noe forskjell på en "coax" kabel og en phono kabel, vi brukte bare single phono kabler til oppsett av audio utstyr der, funka fett det.

 

En phono kabel vil fungere, men i utgangspunktet anbefales en coax-kabel for overføring av digitale signaler. Hvis en velger å bruke en phono kabel, så anbefales det i det minste at man bruker en gul videokabel, siden denne har samme impedans som en coax-kabel.

 

Trådstarter kan f.eks. låne en rimelig coax-kabel å teste ut om det hjelper på hans oppsett. Det er ikke sikkert det gir noen hørbar forskjell på hans anlegg (men på dyrere anlegg vil du kunne høre forskjell).

 

 

BTW så er det vel ikke så vanlig at forsterkere takler 96khz hvis den er noen år gammel.

 

De aller fleste multikanalsforsterkere/receivere de siste årene (selv i budsjettklassen) støtter 96 kHz PCM-signaler.

 

Men hvorfor ikke bare bytte tilbake til analog overføring? slipper den ekstra digital til analog konverteringen som kan gi kvalitetstap..

 

Her har du nok misforstått: Signalet dekodes (ved overføring av bitstrømmer) og konverteres i forsterkeren. Det er ikke snakk om noen ekstra konvertering.

 

Dessuten er det generelt sett bedre å la forsterkeren ta seg av dekodingen/konverteringen til analogt signal enn lydkortet, ettersom forsterkeren som regel har en bedre lyddel enn lydkortet (som tross alt pleier å koste langt mer).

 

Du slipper også støy og mulig interferens som kan oppstå ved bruk av analoge tilkoblinger fra PC-lydkort til eksterne forsterkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Teorien om at billige PC-lydkort farger lyden mer "kul" med mye bass mot hvor en dyrere forsterker holder seg til ett mer nøytralt og "rett" lydbilde høres for meg ikke så dumt ut.

 

Dette er ikke bare teori men ofte praksis :) Det gjelder forsåvidt ikke bare lydkort, men rimelige forsterkere versus dyrere forsterkere (som tross alt har mer påkostede komponenter av høyere kvalitet i lyddelen). Jeg snakker ikke nødvendigvis om at lydkortet smører fett på med mye bass, men at lyden høres 'tykkere' ut og mindre detaljert og oppløst (lydkortet farger lyden i større grad).

Lenke til kommentar

Pappa var på tur til å kaste( :ohmy: ) sitt gamle stereo utstyr.

Vet vertfall at han har:

Sort hylle, for alle komponentene, med hjul å greier.

Cd spiller.

Equalizer.

LP spiller .

og noe annet også _kanskje_ forsterker. Litt usikker.

 

Er jo en del år gamle nå men man sier ikke nei takk så jeg sa jeg SKULLE ha det :p

Han skulle frakte den til hybelen kanskje imårra eller tirsdag.

 

Håper at alt fungerer da, han var litt usikker men "me fix" :thumbup:

 

Poenget er at kanskje med equalizern får til noe fett med lyden :w00t:

Lenke til kommentar
Teorien om at billige PC-lydkort farger lyden mer "kul" med mye bass mot hvor en dyrere forsterker holder seg til ett mer nøytralt og "rett" lydbilde høres for meg ikke så dumt ut.

 

Dette er ikke bare teori men ofte praksis :) Det gjelder forsåvidt ikke bare lydkort, men rimelige forsterkere versus dyrere forsterkere (som tross alt har mer påkostede komponenter av høyere kvalitet i lyddelen). Jeg snakker ikke nødvendigvis om at lydkortet smører fett på med mye bass, men at lyden høres 'tykkere' ut og mindre detaljert og oppløst (lydkortet farger lyden i større grad).

8131202[/snapback]

 

Akkurat dette opplevde jeg med mitt Creative lydkort. Mye "mørkere" lydsignatur. Alt ble bare et mørkt groms uten noen form for detaljer i forhold til DACen i recieveren. Og jeg kan skjønne at noen synes det høres bedre ut. Spesielt med de som slitter med litt skarp diskant grunnet dårlig romakustikk / plassering. Men her hørtes det skikkelig crap ut.

Lenke til kommentar

Omg. Jeg har brukt coax kabel en stund nå.

Så prøvde jeg med signal kabler til jack (rød og hvit til jack)...Så SINNSYKT mye bedre lyd det var der!! :w00t:

 

Nå har jeg den samme gromme lyden som før. Føler meg dum som ikke tenkte på dette før nå..COAX SUCKS!! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...