Gå til innhold

Lyd via SPDIF, hva er den beste dekoderen?


Anbefalte innlegg

Jeg spiller altså musikk fra min stasjonære pc.

Bruker SPDIF utgangen på min pc(hovedkort) til en inngang på forsterkeren. (Bruker gul signal kabel)

 

Men jeg lurer på om det finnest noen bra program som gjør lyden bedre?

Lyden var bedre før når jeg brukte hvit og rød signalkabel og jeg hører godt at ikke bassen går like dypt som før.

 

Bruker AC3 filter nå men finnest det noen bedre program som gjør lyden bedre?

 

Når jeg skrur på musikk på forsterkeren står det PCM 48 kHz om det har noe å si..

Forsterkeren er en Harman/Kardon AVR 240..

 

Jeg har ikke råd til nytt lydkort med optisk e.l utganger nå så det er uaktuelt..

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du en dedikert coax-kabel som er ment for å overføre digital lyd? Hørtes ut som du brukte en gul phono kabel (composite).

 

Dersom du ikke bruker en coax-kabel, bør du prøve det først og fremst. Når du sender lyden digitalt til forsterkeren, så er det vel forsterkeren som dekoder lyden, og ikke lydkortet.

 

Om du kan velge å sende ut PCM 96kHz, så kan du prøve å se om dette hjelper.

Lenke til kommentar
Bruker ikke coax kabel nei.

Men skal se om jeg kan velge 96 kHz på forsterker, tviler men..

8080168[/snapback]

 

Du velger 96 kHz på pc'en vil jeg tro. Hvor langt er kabelstrekket fra pc til forsterker?

8080385[/snapback]

Kabelen er på 5 meter eller 10.

EDIT: Hvor kan jeg evt. velge 96 kHz? Har prøvd AC3 filter men..

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Bruker ikke coax kabel nei.

Men skal se om jeg kan velge 96 kHz på forsterker, tviler men..

8080168[/snapback]

 

Du velger 96 kHz på pc'en vil jeg tro. Hvor langt er kabelstrekket fra pc til forsterker?

8080385[/snapback]

Kabelen er på 5 meter eller 10.

EDIT: Hvor kan jeg evt. velge 96 kHz? Har prøvd AC3 filter men..

8080397[/snapback]

 

Prøv å kikk litt i instillingene for lydkortet. (Google= "ditt lydkort" + 96 khz elns)

 

Jo lengre kabelstrekk det er jo mer vil den gule bilde kabelen slite med signalet. Dersom du har anledning til og prøve en kortere kabel (gul kompositt), f eks 1-2m, så kan du se om det faktisk er i kabelen problemet ligger. Viss ikke er det vel software relatert.

Lenke til kommentar
en phono kabel er vel en coax kabel....

 

8080226[/snapback]

 

Er vel ikke det. Phono kabel til analog lyd har en f eks en annen impedans enn en coax kabel.

8080401[/snapback]

 

Åh? vel trodde nå at en coax kabel er en kabel som består av en senter leder omringet av isolasjon og skjermleder, slik som en phono kabel faktis er... ;)

 

Hvis kabel strekket er på 10meter, kan du kanskje prøve med en kortere phono-coax kabel og se om du merker forskjell "edit"(som faktis ble nevnt rett før meg, voldsomt så ivrige folk er til å hjelpe;))"edit", ellers må jeg enda anbefale deg å prøve å endre litt instillinger på receiverer

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
en phono kabel er vel en coax kabel....

 

8080226[/snapback]

 

Er vel ikke det. Phono kabel til analog lyd har en f eks en annen impedans enn en coax kabel.

8080401[/snapback]

 

Åh? vel trodde nå at en coax kabel er en kabel som består av en senter leder omringet av isolasjon og skjermleder, slik som en phono kabel faktis er... ;)

 

Hvis kabel strekket er på 10meter, kan du kanskje prøve med en kortere phono-coax kabel og se om du merker forskjell "edit"(som faktis ble nevnt rett før meg, voldsomt så ivrige folk er til å hjelpe;))"edit", ellers må jeg enda anbefale deg å prøve å endre litt instillinger på receiverer

8080463[/snapback]

 

Trodde det kunne være forskjell på impedans og slikt, men kan hende jeg tar feil. Må hjelpe til litt ja :) Prøve ihvertfall.

 

Eventuelt kan jeg sikkert prøve å bytte ut min coax-kabel med en composite-kabel og se om jeg merker noe forskjell på mitt anlegg. Må bli senere når jeg kommer meg hjem i tilfelle.

Lenke til kommentar

I boka:

"The signal may be either a Dolby Digital signal, DTS signal, a 2 channel MPEG 1 signal, or a standar PCM digital source."

 

Det står også at det vanlige er 44 eller 48 kHz men 96 og 192 kHz er også mulig.

Men er det sånn at pc ikke kan levere mere enn 48 kHz eller?

Lenke til kommentar

læreren min på VK2 serviceelektronikk mente det ikke var noe forskjell på en "coax" kabel og en phono kabel, vi brukte bare single phono kabler til oppsett av audio utstyr der, funka fett det.

BTW så er det vel ikke så vanlig at forsterkere takler 96khz hvis den er noen år gammel.

Men hvorfor ikke bare bytte tilbake til analog overføring? slipper den ekstra digital til analog konverteringen som kan gi kvalitetstap..

Lenke til kommentar

Må si lyden ble god når jeg spilte musikken i Dolby Digital, men da kom det jo ikke særlig lyd i bak høyttaøerene men jeg klarer meg =)

 

Synd jeg får "gnist" lyder fra hovedkortet i høyttalere. Og ja, jeg har prøvd en guide et sted som kan gjøre den ulyden borte men uten hell :)

Lenke til kommentar
læreren min på VK2 serviceelektronikk mente det ikke var noe forskjell på en "coax" kabel og en phono kabel, vi brukte bare single phono kabler til oppsett av audio utstyr der, funka fett det.

BTW så er det vel ikke så vanlig at forsterkere takler 96khz hvis den er noen år gammel.

Men hvorfor ikke bare bytte tilbake til analog overføring? slipper den ekstra digital til analog konverteringen som kan gi kvalitetstap..

8084943[/snapback]

Fordi før brukte jeg de 3 jackpluggene (orange, grøn, svart) som fulgte med Logitech Z-5500 men så solgte jeg det anlegget og har da ingen jacker langre.

Brukte da som sagt de 3 jackene + en adapter + den røde og hvite signal kabelen.

Lenke til kommentar
Jeg spiller altså musikk fra min stasjonære pc.

Bruker SPDIF utgangen på min pc(hovedkort) til en inngang på forsterkeren. (Bruker gul signal kabel)

 

Men jeg lurer på om det finnest noen bra program som gjør lyden bedre?

Lyden var bedre før når jeg brukte hvit og rød signalkabel og jeg hører godt at ikke bassen går like dypt som før.

 

Høres ut som du brukte analog tilkobling før. Grunnen til at det er forskjell i lyden skyldes nok at det er forsterkeren din som dekoder og konverterer lyden til analogt signal. Det kan være innstillinger på lydkortet ditt som forbigås når du bruker en digital tilkobling. Hva slags lydkort har du?

 

Bruker AC3 filter nå men finnest det noen bedre program som gjør lyden bedre?

 

Hva slags filtre bruker du egentlig? Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale at du manipulerer lyden for mye.

 

Forsterkeren er en Harman/Kardon AVR 240..

 

Denne produserer nok bedre lyd enn lydkortet ditt, så i dette tilfellet er en digital tilkobling riktige veien å gå.

 

Jeg har ikke råd til nytt lydkort med optisk e.l utganger nå så det er uaktuelt..

 

Coax er generelt sett anbefalt fremfor optisk (TosLink). Men hvorvidt du hører forskjell i praksis er en annen sak (kommer bl.a. på kvaliteten til resten av komponentene i lydkjeden din).

 

EDIT: Oops, kom i skade for å skrive 'skjermkort' istedetfor 'lydkort'.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er både "phono" og SPDIF-coax begge 75 OHM kabler med RCA-kontakter, så de skal kunne brukes om hverandre.

 

Forskjellen i lyd du hører kommer av at du før konverterte lydkilden til et analogt signal i lydkort, overførte det med tap i kabelen, og gikk gjennom den analoge delen av forsterkeren din. Nå overfører du lyden tapsfritt helt frem til en trolig mye bedre DAC i forsterker og denne forskjellige signalruten farger tydeligvis lydbildet på en annen måte. Teorien om at billige PC-lydkort farger lyden mer "kul" med mye bass mot hvor en dyrere forsterker holder seg til ett mer nøytralt og "rett" lydbilde høres for meg ikke så dumt ut.

 

Løsningen blir nok uansett for deg å leke deg med EQ enten på forsterker eller PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...