2bb1 Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Forhåpentligvis andre enn meg som sliter litt med tysken her og der Her kan dere da bare spørre i vei; grammatikk, oversetting osv. Får begynne jeg da; Tidsuttrykk - Årstall: "Ich bin im Jahre 1988 geboren" Hvorfor er det en -e på slutten av Jahr (das Jahr)? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) I gamle dager fikk hann- og intetkjønnsord en -e i dativ entall, denne e-en lever nå bare videre i visse faste uttrykk. Endret 4. mars 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
leuchtturm Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 I gamle dager fikk hann- og intetkjønnsord en -e i dativ entall, denne e-en lever nå bare videre i visse faste uttrykk. 8078537[/snapback] det visste ikke jeg en gang...og jeg er tysk! har laert noe nytt i dag! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) I gamle dager fikk hann- og intetkjønnsord en -e i dativ entall, denne e-en lever nå bare videre i visse faste uttrykk. 8078537[/snapback] det visste ikke jeg en gang...og jeg er tysk! har laert noe nytt i dag! 8084623[/snapback] Hehe, ikke værst Syns bøying av den bestemte og ubestemte artikkel er ganske tricky også. Endret 5. mars 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Thend Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Den lista var ikke helt korrekt, da. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Den lista var ikke helt korrekt, da. 8087336[/snapback] Sitter å ser i tysk-boken min nå, og kan ikke se noen feil? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 des guten Mannes, eines guten Mannes, des guten Kindes, eines guten Kindes, den guten Männern Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Den "dativ flertall er min venn, slutter alltid på en -n"-feilen burde jeg ha sett, men kan ikke huske at det stod -es i hankjønn og intetkjønn (den gramatikkboken jeg så på var fra 1971, er dette noe som er kommet etter det?) Det er riktig det du sier, lurer på om det kan ha noe med at den er så gammel? Endret 6. mars 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Thend Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Nei. Du må nok ha blingsa. Eller så står det feil i boka di. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå