Gå til innhold

Netcom kontant startpakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må man vise legitimasjon for å kjøpe en startpakke? Har NetCom endra praksis, igjen?

 

Kjøpte for en stund siden (mindre enn et år) en startpakke, og da måtte jeg bare oppgi personnr og navn første gangen jeg ringte med det nr.

Ikke noe spørsmål om legitimasjon.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke fullstendig oversikt over hvordan de gjør det, men det skal ihvertfall være gjort på en måte slik at man lar seg identifisere.

 

Man kan jo idag søke om lån på nett, regner med at de har funnet på noen lure løsninger der.

8104394[/snapback]

 

Om man bestiller startpakke på nettet eller på en kiosk så er det ordnet slik at telefonen er sperret helt til man blir registrert, det eneste nummeret man kan ringe er netcom sin kundeservice. Prøver man å ringe et annet nummer kommer man også til kundeservice. Der må man sjekkes opp mot personregisteret før sperren blir opphevet, evt dra til forhandler med legitimasjon.

Lenke til kommentar
Kjøpte for en stund siden (mindre enn et år) en startpakke, og da måtte jeg bare oppgi personnr og navn første gangen jeg ringte med det nr.

Ikke noe spørsmål om legitimasjon.

8104310[/snapback]

:yes:

Det er jo bare å si en annen persons navn og personnr. :ph34r:

Lenke til kommentar

Det å registrere kontantkort og abbonement i andres navn er enklere enn det folk skal ha det til.

 

Sist jeg registrerte et kontantkort hos NetCOM ( i fjor) ringte jeg kundeservice som bare ba om fødselsdato. Oppdaget også en stund tilbake at noen hadde opprettet et kontantkort helt tilfeldig i mitt navn i 2004. Dette fikk de åpnet igjen ved å vise legitimasjon hos forhandler, på tross av at jeg sa fra til NetCOm at forholdet var politianmeldt og at navn og fødselsdato og år var helt forskjellig fra mitt.

 

Det jeg fikk vite av politiet var at de hadde veldig mange slike saker. Og så lenge ingen hadde lidd noen tap, så ville det mest sannsynlig ikke få noen reaksjoner for vedkommende. Siden man ikke hadde de såkalte ressursene til å ta seg av dette.

 

Fikk også vite at en av de slappeste selskapene med å sikre seg rett identitet var visst Chess. Disse hadde de hatt mye trøbbel med ved at folk fikk opprette abonnemnet i andres navn. Når man skulle oppklare forholdet, var visst ikke teleselskapene like hjelpsomme med å hjelpe til, noe som stemmer utrolig godt etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Det å registrere kontantkort og abbonement i andres navn er enklere enn det folk skal ha det til.

 

Sist jeg registrerte et kontantkort hos NetCOM ( i fjor) ringte jeg kundeservice som bare ba om fødselsdato. Oppdaget også en stund tilbake at noen hadde opprettet et kontantkort helt tilfeldig i mitt navn i 2004. Dette fikk de åpnet igjen ved å vise legitimasjon hos forhandler, på tross av at jeg sa fra til NetCOm at forholdet var politianmeldt og at navn og fødselsdato og år var helt forskjellig fra mitt.

 

Det jeg fikk vite av politiet var at de hadde veldig mange slike saker. Og så lenge ingen hadde lidd noen tap, så ville det mest sannsynlig ikke få noen reaksjoner for vedkommende. Siden man ikke hadde de såkalte ressursene til å ta seg av dette.

 

Fikk også vite at en av de slappeste selskapene med å sikre seg rett identitet var visst Chess. Disse hadde de hatt mye trøbbel med ved at folk fikk opprette abonnemnet i andres navn. Når man skulle oppklare forholdet, var visst ikke teleselskapene like hjelpsomme med å hjelpe til, noe som stemmer utrolig godt etter min erfaring.

8105125[/snapback]

 

Det er nye regler fra 1.februar i NetCom, så nå må man sjekkes opp mot det sentrale personregisteret eller vise legitimasjon, slik at det blir sikrere. Og hvis personen har vist legitimasjon så er det jo ikke så mye mer netcom kan gjøre for å sikre dette... kan jo ikke henge opp store plakater hos alle forhandlere i norge om at de skal være OBS på ditt navn :) Litt sløvt av forhandler da, men kanskje dere ligner veldig? :p

Endret av angellwax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...