Gå til innhold

5.1 og 7.1 med minijack?

Anbefalte innlegg

Blir ikke helt klok på dette feltet. Hvorfor er alle de dyre surround kortene fra creative med masse minijacks utganger? hvordan skal de kobles inn på forsterkeren? finner også billige skjermkort fra trust og lignende med coaxial eller optisk lydutgang til en brøkdel av prisen...

nå er ikke jeg helt utlært i dette feltet, og vet egentlig ikke helt sikkert hva spdif o.l. er. men er det meningen at man skal koble disse minijacksene inn på aktive høttalere? det er jo i så fall upraktisk. en minijack kan jo også gå over til rød/hvit rca kontakter, dvs stereo. har jo ikke en egen kanal på forsterkeren med flere jacks-innganger, og mener at det ikke er normalt. eneste er rca-utganger for aktive høyttalere, ellers er det rød/hvit rca innganger og coax og optiske innganger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste surroundforsterkere/revicevere har ofte en RCA-inngang pr. kanal, og da kan man bruke 3 stk minijack-> 2xRCA-kabler for 5.1, eller 4 stk av samme kabel for 7.1. Dette blir veldig mange kabler, og derfor er det mange som foretrekker å bruke én enkelt coax-kabel via S/PDIF.

Ulempen med å bruke S/PDIF er at lyden, eller dataen, som sendes over denne ene kabelen er digital, og er derfor enkodet for å støtte flere kanaler. Det betyr at forsterkeren/reciveren må støtte formatet signalet er enkodet med, f.eks Dolby Digital eller DTS. Som regel er ikke dette noe problem siden de fleste gode surrondforsterkere/recivere støtter disse formatene.

Når man ser film er lyden oftest forhåndsenkodet i disse formatene, slik som lyden på en DVD-plate eller en divx/xvid-film med AC3-lyd. Problemet oppstår når man vil overføre 5.1/7.1 lyd over S/PDIF som ikke er forhåndsenkodet, slik som lyden fra et PC-spill eller en film enkodet i et format forsterkeren/reciveren ikke støtter. Da kan man transenkode dette til 2.0 PCM-bølge format som kun gir stereo, eller bruke 3 eller 5 stk. minijack-> 2xRCA-kabler istedet.

Det finnes lydkort som har integrerte enkodere for DDL/DTS slik at alle lydsignaler som ikke er i disse formatene vil enkodes/transenkodes til disse formatene av en prosessor på lydkortet. Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect er et eksempel på et slikt lydkort.

Lenke til kommentar

ok. takk for svaret, men hmm...er ikke helt med på dette.

ok, teskje versjonen av spørsmølet:

hvis jeg bruker 1 minijack kabel, så går den over til rød/hvit plugg (det er vel 2xrca?) og inngangene på reciveren har enten rød/hvit (altså stereo, ergo i utgang fra pcen). dvs at jeg må koble en inngang inn på enten cd/dvd, aux, tape, phono e.l., men da for jeg jo bare to kanaler inne. jeg kan ikke stille inn reciveren til å spille både aux, cd/dvd og phono samtidig (Det var et eksempel).

en minijack gir vel 2 kanaler, og 5.1 = 6 kanaler, altså må jeg bruke tre minijacker. ingen inputs på reciveren har 6 rca-innganger (mener jeg).

eller har noen litt mere fancy recivere egen pc inngang med 6/8 rca innganger?

Lenke til kommentar

Om du ikke har slike innganger har du ikke en surroundforsterker/reciver, ihvertfall ikke en vanlig hifi-type forsterker. Alle forsterkerne jeg har vært borti har en haug med RCA-innganger, slik som Left, Right, Front/Center, Subwooder (LFE), et cetera.

På lydkort som har 3-4 minijack-utganger vil venstre lydkanal i én utgang være en kanal, mens høyre lydkanal være en annen kanal. På denne måten slipper de å implementere 6-8 mono minijack-utganger.

Hva som er best å bruke avhengiger av bruken. For noen er analog tilkobling med minijack, slik som om man vil spille med 5.1/7.1 lyd uten et lydkort som kan enkode lyden i sanntid til DDL/DTS. De som kun ser DVD-filmer og annet innhold med AC3-lyd (som gir DDL/DTS via AC3-passthrough) vil klare seg med en enkelt coax-kabel.

Teoretisk sett er digital overføring med coax over S/PDIF som gir best lyd, for da slipper man unødvendige DAC/ADC-konvertering underveis, samt det er ingen støy med digitale signaler. Ulempen er at flerkanals-formatene er enkodet i et lossy lydformat. Eneste er vanlig 2-kanals (stereo) PCM-format (ikke ulikt formatet på CD'er) som ikke er lossy over vanlig S/PDIF.

Det er ingenting å hente på å bruke en analog tilkobling for å overføre lyd som opprinnelig var enkodet i lossy DDL/DTS-format. Da kan man likegjerne bare bruke digital coax og spare seg for kabelspagettien.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...