Gå til innhold

DVD kamera...Hvilket format?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et dvd kamera. Tenkte jeg skulle prøve å redigere litt, bare for moro skyld. Når jeg formaterer dvd platen får jeg valget mellom vf eller vr mode.

har brukt vf mode til å overføre film til pc. Brukte usb kabel til overføring av dette, vet man bør bruke firewire.

Da jeg fikk importert dvd filene måtte jeg konvertere til avi eller lignende. Dette gikk greit, men synes kvaliteten på filmen ble veldig dårlig. Kvaliteten er veldig bra når jeg setter dvd fila i dvd spillern til tv`n. Finnes det noen programmer som konverterer fila uten å miste kvalitet eller et program som man kan redigere vob filer med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testa nettopp med Nero hvor man kan bruke vob filer. Fikk en fil på nesten 10 min ned på 400MB. Dette da i DVD kvalitet. Testet det på tv og kvaliteten var helt topp. Mer eller mindre helt likt som når man ser platene på tv rett fra kamera. Så iallefall ikke forskjell jeg. Problemet dette er jo at redigeringsprogrammet som er med i nero er veldig simpelt, men helt greit. Må vel prøve å få tak i Movie Edit Pro. Er det noen som har prøvd dette og fått til god kvalitet med et DVD kamera?

Lenke til kommentar

Jeg har redigert VOB (MPG)-filer som er hentet fra 'vanlige' DVDplater med Magix, det går flott. Men har dessverre ikke hatt mulighet til å prøve filer direkte fra DVDkamera. Magix 'forstår' at dette er mpg2-filer, og foreslår 'Smart rendering' av slike filer, slik at bare det nødvendige (endringer mm) rendres og komprimeres på nytt. I Magix lager du alt ferdig, med meny om du ønsker, og brenner ferdig DVD'n. Går du til nærmeste Expertbutikk, bør de kunne skaffe programmet, om de ikke har det på lager. Magix Movie Edit Pro 11 koster ca 500 kr., Plussversjonen (med bl a. HDVhandtering) snaut tusenlappen.

Lenke til kommentar

Prøvde å endre filnavnet til MPG, det som skjedde da var at det var 40 sekunder av filmen som ble vist. Bedre enn 15 sekunder, men fortsatt ikke 20 min. Filmen starter på nytt etter 40 sekunder. Hadde vært kjempefint hvis noen vet hva problemet er, begynner å irritere meg litt nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...