Tommelommen Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Har kjøpt meg et dvd kamera. Tenkte jeg skulle prøve å redigere litt, bare for moro skyld. Når jeg formaterer dvd platen får jeg valget mellom vf eller vr mode. har brukt vf mode til å overføre film til pc. Brukte usb kabel til overføring av dette, vet man bør bruke firewire. Da jeg fikk importert dvd filene måtte jeg konvertere til avi eller lignende. Dette gikk greit, men synes kvaliteten på filmen ble veldig dårlig. Kvaliteten er veldig bra når jeg setter dvd fila i dvd spillern til tv`n. Finnes det noen programmer som konverterer fila uten å miste kvalitet eller et program som man kan redigere vob filer med? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det med at ein bør bruke firewire gjeld berre for DV-kamera. Mange (dei fleste/alle?) DVD-kamera har ikkje firewire i det heile. Du kan prøve Magix Movie Edit Pro dette kan i følge asoeli her på forumet redigere VOB-filer direkte. Demo kan lastast ned frå sida til Magix, norsk forhandlar er Boston.no. Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Ellers er det jo dessverre sånn da at hvis man skal redigere på PC, så bør man filme med DV-kamera. Det finnes ikke noe bedre kvalitet enn DV foreløpig. Lenke til kommentar
Tommelommen Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg testa nettopp med Nero hvor man kan bruke vob filer. Fikk en fil på nesten 10 min ned på 400MB. Dette da i DVD kvalitet. Testet det på tv og kvaliteten var helt topp. Mer eller mindre helt likt som når man ser platene på tv rett fra kamera. Så iallefall ikke forskjell jeg. Problemet dette er jo at redigeringsprogrammet som er med i nero er veldig simpelt, men helt greit. Må vel prøve å få tak i Movie Edit Pro. Er det noen som har prøvd dette og fått til god kvalitet med et DVD kamera? Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg har redigert VOB (MPG)-filer som er hentet fra 'vanlige' DVDplater med Magix, det går flott. Men har dessverre ikke hatt mulighet til å prøve filer direkte fra DVDkamera. Magix 'forstår' at dette er mpg2-filer, og foreslår 'Smart rendering' av slike filer, slik at bare det nødvendige (endringer mm) rendres og komprimeres på nytt. I Magix lager du alt ferdig, med meny om du ønsker, og brenner ferdig DVD'n. Går du til nærmeste Expertbutikk, bør de kunne skaffe programmet, om de ikke har det på lager. Magix Movie Edit Pro 11 koster ca 500 kr., Plussversjonen (med bl a. HDVhandtering) snaut tusenlappen. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Jepp, Mange av programmene kan importere direkte fra DVD'en -- redigere --- og eksportere video av høy kvalitet. Programmer som Pinnacle Studio og Vegas og andre kan gjøre det så ikke fortvil Lenke til kommentar
Tommelommen Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Har prøvd diverse videoediteringsprogrammer. På movie edit pro finner jeg vob filene, problemet er bare at det bare er ca. 15 sekunder av fila som blir spilt av. Er det jeg som gjør noe galt eller klarer ikke programmet slike filer? Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Er det bare 15 sek av VOB-fila som legger seg på Timeline? Eller er 15 sek film med bilder, mens resten er svart ? Kan det være noe med kodec ? Har du prøvet å endre filtypen til MPG ? Lenke til kommentar
Tommelommen Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Prøvde å endre filnavnet til MPG, det som skjedde da var at det var 40 sekunder av filmen som ble vist. Bedre enn 15 sekunder, men fortsatt ikke 20 min. Filmen starter på nytt etter 40 sekunder. Hadde vært kjempefint hvis noen vet hva problemet er, begynner å irritere meg litt nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå